• Mina småtroll

Någon som känner till gallsten?

Jag har troligen fått 2 gallstensanfall med 2 månaders mellanrum. Häftiga kramper i mellangärdet, feber o kräkningar. Trodde först att det var magkatarr men träffade en läkare häromdagen som sa att det troligen rör sig om gallsten.

Läkaren skickade remiss till ultraljud så det väntar jag på nu.

Det jag undrar nu, o som jag glömde fråga läkaren, är om man kan se eventuella stenar med ultraljud nu när jag inte har kramperna? Just nu har jag bara lite ont ibland, absolut inga kramper. O då kanske man inte upptäcker stenarna? Tänker att dom kanske har "vandrat" vidare

Är det nån som gjort UL för detta? Berätta!

• Svar på tråden Någon som känner till gallsten?
  • smarties

Jo, man kan se stenarna även när man inte har kramperna. :)

Gick med kramper i några år tills dom tog mig på allvar och fick remiss till ultraljud, och där var det stenar :)

Gjorde gallstensop för några månader sen då dom tog bort stenar och gallblåsa, och har inte haft ett enda problem sen dess. Mår toppen! :)

Proud to be TwilightMom! www.twilightmoms.se
  • Mina småtroll

Vad skönt för dig!

Men usch, gick du med kramper i flera dagar? Fy

Jag funderar på om jag ska ringa o försöka skynda på UL, är jobbigt o gå så här...men så tänkte jag (därför jag skrev frågan) att när man väl kommer dit så kanske inte stenarna syns, o då skulle jag ju behöva skämmas om jag skyndade på det hela Hehe
    Men är rädd att det kan ta några månader innan jag får komma på UL, o så länge vill jag ju inte gå o ha ont!

Hur gick operationen för dig? Var det jobbigt?

• smarties

Jag gick med kramper i flera år till och med, de har trott mjölkallergier, gluten, till slut tog en läkare mig på allvar och fixade ultraljud, och dääär var det..

Operationen gick fort och lätt, visst, jätteöm efteråt, men klart värt det.
    Titthålsoperation räckte och nu har jag bara några små ärr som minnen.
    Har inte haft en tillstymmelse till ont sen dess, bara magknip när jag äter för fet mat numera, och det är det klart värt.. :)

Hoppas du får komma in på ultraljud snart, vet hur det är med smärtorna.
    Har du fått smärtstillande utskrivet?

Proud to be TwilightMom! www.twilightmoms.se
  • varmchoklad

Jag har inte själv fått ta bort min gallblåsa men jag arbetar med just detta. Mest använder vi lapraskopisk metod (titthål) men det händer att man får öppna upp ifall det är svårt att se eller om det tillstöter någon komplikation.

Om du har svåra smärtor så ska du söka till akuten. Det händer att vi får galloperationer även nattetid eller på helger om patienter har så svåra besvär att de inte kan vänta.

Det finns vissa risker med att vänta för länge men jag vill inte ta dem här.

• vivillblitre

Hej hej!
    Jag har också erfarenheter av detta. Dock är det 16 år sedan jag opererade bort hela gallan + stenar. Var bara 9 år och jag minns smärtorna som det vore igår.
    Jag hade också feber och så lääänge innan man fattade vad det berodde på. Sen en helg fick jag så ont så jag fick komma in akut.. och en glad men trött då 9 åring fick komma hem på självaste midsommarafton.. var inlagt i ca 1 v.
    Jag har en snitt på magen.. Hade ont i magen ett tag efter

Jag har kunnat äta allt efter op.. får dock lite problem av äpple..

Vet du om du ska göra tillhåls då?

• Mina småtroll

Tack för alla svar

Just nu har jag bara "vanligt" ont, men det har jag haft sen i höstas. Trodde att det var magkatarr. Kramper har jag bara haft två ggr. Har gjort så ont att jag legat på golvet. Sen har febern kommit o till slut har jag kräkts, efter kräkningen så slutar kramperna men jag har fortfarande ont, men som sagt, mycket bättre.

Åkte in till akuten förra måndagen men tyvärr kom jag in efter att jag kräkts o därmed hade de akuta kramperna upphört. Då tyckte inte läkaren att mitt ärende var akut utan jag fick vänta tills jag fick tid på vårdcentralen. Fick tid snabbt på VC men hon kunde bara skicka remiss till UL o det kunde ta tid även om hon skulle försöka skynda på det.

Jag har fått diklofenak utskrivet, har dock inte använt dem. Tänkte bara ta dom om jag får kramper igen. Just nu funkar vardagen bra trots att jag har en del ont varje dag (bara molande värk i mellangärdet)

Varmchoklad:
    Vad är det för risker med att vänta för länge? Kan det vara dumt o vänta länge till om jag haft det sedan tidigt i höst? ( om det nu är gallsten, kan ju va magkatarr oxo)

• varmchoklad

Om det är magkatarr så borde det gå att lindra med till exempel Omeprazol, men gallstensanfall blir inte avhjälpt av det.

Usch nu känner jag mig som en "sån där" som det klagas på, som ger allehanda medicinska råd på familjeliv, men du frågade faktiskt så jag ska berätta det jag vet. Men jag är ingen expert på området utan arbetar endast med att operera bort gallblåsor. Träffar aldrig patienter före eller efter!

Om man får en inflammation i sin gallblåsa så kan det gå hål på den och stenarna kan komma ut i tarmen, och orsaka tarmvred om det vill sig illa.
    Man kan även få gallstas om stenarna tränger ut i gången mellan gallblåsa och tarm, så att galla inte når dit. I detta fall får man tydliga symtom som gulsot.

Vill du läsa mer så kolla in

www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

Hoppas att du mår bättre snart, kram!

• Kuzu

Lite mer än 1 vecka sen jag opererade bort min gallblåsa. Jag gjorde ul där dom såg en mycket sjuk gallblåsa med massor med stenar i ca 4-5 månader senare så blev det op.
    Gjorde titthålls med fyra hål på magen.

• Mina småtroll
    Kuzu skrev 2010-03-22 20:46:01 följande:
    Lite mer än 1 vecka sen jag opererade bort min gallblåsa. Jag gjorde ul där dom såg en mycket sjuk gallblåsa med massor med stenar i ca 4-5 månader senare så blev det op.Gjorde titthålls med fyra hål på magen.
    Fick du vänta så länge på operation?? Fy, kan inte varit roligt Hoppas inte du mådde pyton under tiden...
    varmchoklad skrev 2010-03-22 20:33:32 följande:
    Om det är magkatarr så borde det gå att lindra med till exempel Omeprazol, men gallstensanfall blir inte avhjälpt av det. Usch nu känner jag mig som en "sån där" som det klagas på, som ger allehanda medicinska råd på familjeliv, men du frågade faktiskt så jag ska berätta det jag vet. Men jag är ingen expert på området utan arbetar endast med att operera bort gallblåsor. Träffar aldrig patienter före eller efter!Om man får en inflammation i sin gallblåsa så kan det gå hål på den och stenarna kan komma ut i tarmen, och orsaka tarmvred om det vill sig illa.Man kan även få gallstas om stenarna tränger ut i gången mellan gallblåsa och tarm, så att galla inte når dit. I detta fall får man tydliga symtom som gulsot.Vill du läsa mer så kolla inwww.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=3...Hoppas att du mår bättre snart, kram!
    Det där med gulsot har jag hört talas om men inte förstått kopplingen. Träffade på min granne häromdagen, hon opererade bort sin för några månader sedan. Hon tyckte jag var gul i hyn! Men det tycker varken jag eller min man...
    Om det skulle vara gulsot så märker man väl det jättetydligt? Jag är ju inte gul i ögonen eller så...

Läkaren sa att min feber tydde på att det var en inlammation av något slag. O mina levervärden var lite förhöjda (inte katastrof-mycket).
    Men jag antar att inlammationen försvann när febern försvann...?
  • Rabelais

Riskerna med att vänta för länge är att du kan få gallstast som i sin tur kan orsaka gulsot och pankreatit. Gulsot kan vara svårt att upptäcka om man bara tittar på huden eller i ögonen men ett blodprov visar tydligt hur höga halter av bilirubin du har. Gulsot är inte en sjukdom i sig utan ett symptom på att levern inte fungerar som den skall. Obehandlat kan gallsten skadar levern och bukspottkörteln och kan leda till cancer i i dessa organ men det handlar om extremfall och inträffar inte i praktiken längre.

Beroende på hur stenen ser ut som fastnat får du olika sorters anfall, vissa är plötsliga, korta anfall (20-40 min) av stark smärta, andra anfall är långvariga (6-10 timmar) av molande smärta under höger revbensbåge och uppåt. Ofta kan man bara ligga i en viss position under anfallen som avlastar gallblåsan, oftast vilandes på vänster sida.

Operation kan ske antingen genom att gallblåsan tas bort genom titthåloperation eller, om komplikationer uppstår, genom öppen bukoperation eller så kan man ta bort stenarna med gastroskopi men låter gallblåsan sitta kvar. Vanligt efter en titthåloperation är smärta i axlarna och övre delen av bröstet efter den gas som används för att spänna upp buken.

• Kuzu

Jo jag mådde inte bra, var på akuten några ggr, och har till och med åkt ambulans in, då voltaren och papaverin (kramplösande medicin som var minst lika viktig som voltaren för mig) inte funkade. Då fick jag injektioner med voltaren i låret eller rumpan som hjälpte bättre.

• Mina småtroll
    Rabelais skrev 2010-03-23 11:55:02 följande:
    Riskerna med att vänta för länge är att du kan få gallstast som i sin tur kan orsaka gulsot och pankreatit. Gulsot kan vara svårt att upptäcka om man bara tittar på huden eller i ögonen men ett blodprov visar tydligt hur höga halter av bilirubin du har. Gulsot är inte en sjukdom i sig utan ett symptom på att levern inte fungerar som den skall. Obehandlat kan gallsten skadar levern och bukspottkörteln och kan leda till cancer i i dessa organ men det handlar om extremfall och inträffar inte i praktiken längre.Beroende på hur stenen ser ut som fastnat får du olika sorters anfall, vissa är plötsliga, korta anfall (20-40 min) av stark smärta, andra anfall är långvariga (6-10 timmar) av molande smärta under höger revbensbåge och uppåt. Ofta kan man bara ligga i en viss position under anfallen som avlastar gallblåsan, oftast vilandes på vänster sida.Operation kan ske antingen genom att gallblåsan tas bort genom titthåloperation eller, om komplikationer uppstår, genom öppen bukoperation eller så kan man ta bort stenarna med gastroskopi men låter gallblåsan sitta kvar. Vanligt efter en titthåloperation är smärta i axlarna och övre delen av bröstet efter den gas som används för att spänna upp buken.
    Jobbar du inom vården?

Låter som läskiga konsekvenser...Jag har bara ont i mellangärdet, inte på höger sida. Därför har läkarna tidigare avfärdat gallsten o trott på magkatarr. Men nu säger de att det troligen rör sig om gallsten ändå.
  • Hormigita

Jag hade mag kramper redan som 15åring men ingen tog de på alvar och sa bara att de va tjej problem..
    Så gick i flera år meg svimningar kräkningar ja du vet hur det käns.

Tills jag va 18 och fick min första dotter bode hos värmor på den tiden och vägade inte åka hem till henne direkt efter bb (hon är för kvävande).

Så ringde soc och bad om någon vilo hem till mig och dottern så jag fick chansen att ta hand om henne.
    Men till saken är att efter ett tag så började jag få svimningar och kramper igen och som ingen tog mig på alvar förut så lät ja de bara va.

Så en dag vart de för mycket och råka svimma där vi åt lunch och vakna på akuten...

tur att ja va där min galblåsa hadde brustit så de operera sammadag.

De va hemsk men de va tur att ja va där ja va.
    Vänta inte förlänge sör de är ingen skön känsla vill jag säga de e faktis roligare att föda barn i så fall.

• Mina småtroll

Nu har jag varit på UL o där fanns en stor sten. Den ska bort, så nu väntar jag på operation. Känns skönt ändå att få det bekräftat. Är ju bättre att ha gallsten än att ha problem med nåt annat organ.

Svar på tråden Någon som känner till gallsten?