Skillnaden på "röd och blå jäst"?
Jag har bakat vetebröd med den"blå jästen" och de har blivit minst lika bra som de som är bakade med den "röda jästen jäst".
Så vad är skillnaden?
Jag har bakat vetebröd med den"blå jästen" och de har blivit minst lika bra som de som är bakade med den "röda jästen jäst".
Så vad är skillnaden?
Det har jag också alltid undrat över
Den ena är för "söta degar". Men blir det nån skillnad?
Den blåa är väl den vanliga klassiska jästen? Och den röda den för "söta degar" om bullar och sånt. Den för söta km som en nyhet för typ 10 år sedan?
Det är väl aningen olika jäststammar, bara. Den för söta ska väl jäsa aningen mer och ge fluffigare bullar - men ja, absolut, båda går att använda, och jag brukar bara köpa den vanliga (och ha hemma - och så blir det den oavsett vad jag bakar).
Inte blir man mycket klokare här: www.jastbolaget.se/eway/default.aspx&trg=Content_5720&Main_5717=5720&Content_5720=5724:0:10,2326:1:0:0:::0:0
Du hade rätt Sencha, det var två olika stammar för röd och blå jäst.
Men skillnaden är ju inte direkt märkbar när man bakar. Jag får lika fina kanelbullar oavsett vilken färg på jästförpackningen det är
kör med den blå till allt. Om jag inte får tag på den röda billigare har aldrig märkt nån skillnad ärligt talat heller. bullarna blir lika fluffiga oavsett vilken jäst jag andvänder.
den röda är ju för söta degar, jag tror den är mer tålig för socker. Tex om man blandar blåjäst med socker för tidigt så jäser inte degen lika bra.
micalela.blogg.se
Jag brukar slänga in min deg i micron 1/2 minut och låta den jäsa färdigt där inne+15-20 min extra. Har aldrig misslyckats med en deg faktiskt. Tvärtom, mina bullar får alltid beröm för att de är så fluffiga.
Det är som flera sagt att den röda som är för söta degar är av en annan jästbakteriestam som tål socker bättre. Enkelt uttryckt äter den mer socker och jäser bättre i söta degar.
Så här står det på jästbolagets hemsida
" En viss mängd socker påskyndar jäsningen, medan för hög sockerhalt hämmar den. Degar där socker eller sirap tillsatts med mer än 40 g per kilo mjöl blir tyngre och jäser sämre. Det kan kompenseras genom att man använder KronJäst För söta degar istället för KronJäst För matbröd."
Vi gjorde försök med detta i skolan på biotekniken och har kommit fram till att den röda jästen för söt deg att växa bättre än den blå.
Bara en rå gissning ifrån min sida.. För mycket upplöst socker (el. salt för den del) kan vara en "osmotisk chock" för jästen. d v s samma sak som om du strö salt på en snigel (eller en öppen sår..... Aj!). Det egenskap att hämma tillväxt är vad traditionelle "inläggningar" utnyttjar. Jag skulle true då, att den röda jästen är en jäst stam som är selekterad till att tolerera en högre osmotisk miljö (d v s mer upplöst socker), och kan då gör sin grej även då högre socker halter skulle vara hämmande för en "vanligt" jäst