Hej.
Det är roligt att sitta och läsa alla inläggen på dessa sidor för det finns så väldigt många som vet så mycket och kan så mycket:) Så här går du till väga för att få ut en lagakraft vunnen dom:
1. Testa med att ta reda på personens uppgifter genom sidan
www.upplysning.se och registrera ett konto där, det är gratis och du kan ha användning för det i andra syften också. Om du är medlem får du ut hela personnumret
2. Ringer till den domstol du tror att han/hon är dömd i och begär att få tala med arkivet. När du blivit kopplad till arkivet så säger du bara att du vill få ut en laga kraft vunnen dom på det här personnumret. Kom i håg att det är ett brott om dem frågar vad du heter då laga kraft vunna domar är offentliga handligar. Dock måste dem ha en adress som domen ska skickas till, om du inte har någon delaktighet i domen så som vittne, målsägande eller åtalad så kostar det per sida eller liknande.
Det är enkelt och jag har tagit ut många domar i mina dagar. Hålla på och ringa till skatteverket eller liknande ska inte behövas. Även om hans/hennes personnummer är skyddat så kommer du inte få det av varken skatteverket/polismyndigheten eller annan myndighet och inte så heller av hemsidan jag nämnde här ovan.