• Anonym (frida)

Hur går jag tillväga när jag vill ta reda på någons brottsregister?

Hur går jag tillväga när jag vill ta reda på någons brottsregister? Har namn och personnumer att tillgå, dock inte de 4 sista siffrorna. Vet att det finns en fängelsedom, men vill veta om det finns mer.
    Får man vara anonym när man tar reda på det? Personen får absolut inte få veta.
    Hur går jag tillväga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 17:37
    Och så undrar jag om det går att mejla dom och begära fällande domar? Känns så skyldigt att ringa, hehe.

• Svar på tråden Hur går jag tillväga när jag vill ta reda på någons brottsregister?
  • Anonym

tror den enda som kan begära ett sådant utdrag är personen själv. Det du kan få ut är fällande domar om du vet vilken domstol personen i fråga blivit dömd i.

• Anonym (frida)

Ja det är fällande domar jag vill ha. Och jag är nästan säker på vilken domstol det är. Hur gör jag då?

• Anonym

först och främst ringer du till skatteverket för att få tag på de 4 sista siffrorna, sedan så får du ringa domstolen och höra med dem hur man gör, tror det ska gå att söka domar på personnummer, men då måste du som sagt ha hela.

• Anonym (frida)

Tack för svaret. Om personens personuppgifter är skyddade då? Det kanske kan gå ändå?

• Anonym (nn)

För att få ut en dom måste du ha personens namn (det räcker om det är ovanligt och dom i liten tingsrätt) Annars måste du ha alla 10 siffror eller domsnr. Du kan maila till registrator/arkiv och fråga efetr en dom. Bäst är ju att ringa om du inte har tex domsnr..... annars blir det lite svårare att "hitta rätt".

Har personen skyddad id måste du få fram alla tio siffror...

• Anonym (frida)
    Anonym (nn) skrev 2010-03-21 20:52:29 följande:
    För att få ut en dom måste du ha personens namn (det räcker om det är ovanligt och dom i liten tingsrätt) Annars måste du ha alla 10 siffror eller domsnr. Du kan maila till registrator/arkiv och fråga efetr en dom. Bäst är ju att ringa om du inte har tex domsnr..... annars blir det lite svårare att "hitta rätt". Har personen skyddad id måste du få fram alla tio siffror...
     tack för svaret! testar med mejl först, och fungerar inte det tar jag och ringer istället! :) Ovanligt namn har han, men domsnummer vet jag inte.
  • Anonym (en som vet:))

Hej.

Det är roligt att sitta och läsa alla inläggen på dessa sidor för det finns så väldigt många som vet så mycket och kan så mycket:) Så här går du till väga för att få ut en lagakraft vunnen dom:
    1. Testa med att ta reda på personens uppgifter genom sidan www.upplysning.se och registrera ett konto där, det är gratis och du kan ha användning för det i andra syften också. Om du är medlem får du ut hela personnumret
    2. Ringer till den domstol du tror att han/hon är dömd i och begär att få tala med arkivet. När du blivit kopplad till arkivet så säger du bara att du vill få ut en laga kraft vunnen dom på det här personnumret. Kom i håg att det är ett brott om dem frågar vad du heter då laga kraft vunna domar är offentliga handligar. Dock måste dem ha en adress som domen ska skickas till, om du inte har någon delaktighet i domen så som vittne, målsägande eller åtalad så kostar det per sida eller liknande.
    Det är enkelt och jag har tagit ut många domar i mina dagar. Hålla på och ringa till skatteverket eller liknande ska inte behövas. Även om hans/hennes personnummer är skyddat så kommer du inte få det av varken skatteverket/polismyndigheten eller annan myndighet och inte så heller av hemsidan jag nämnde här ovan.
  • Anonym (en som vet:))
    Anonym (en som vet:)) skrev 2010-03-22 10:10:51 följande:
    Hej. Det är roligt att sitta och läsa alla inläggen på dessa sidor för det finns så väldigt många som vet så mycket och kan så mycket:) Så här går du till väga för att få ut en lagakraft vunnen dom: 1. Testa med att ta reda på personens uppgifter genom sidan www.upplysning.se och registrera ett konto där, det är gratis och du kan ha användning för det i andra syften också. Om du är medlem får du ut hela personnumret 2. Ringer till den domstol du tror att han/hon är dömd i och begär att få tala med arkivet. När du blivit kopplad till arkivet så säger du bara att du vill få ut en laga kraft vunnen dom på det här personnumret. Kom i håg att det är ett brott om dem frågar vad du heter då laga kraft vunna domar är offentliga handligar. Dock måste dem ha en adress som domen ska skickas till, om du inte har någon delaktighet i domen så som vittne, målsägande eller åtalad så kostar det per sida eller liknande. Det är enkelt och jag har tagit ut många domar i mina dagar. Hålla på och ringa till skatteverket eller liknande ska inte behövas. Även om hans/hennes personnummer är skyddat så kommer du inte få det av varken skatteverket/polismyndigheten eller annan myndighet och inte så heller av hemsidan jag nämnde här ovan.
    Tillägg, om du vill få domen skickad till någon kompis så kan du ju alltid göra det så slipper du få den hem om det är till exempel sambo motsvarande:) Tips från coachen
  • Anonym (frida)
    Anonym (en som vet:)) skrev 2010-03-22 10:12:07 följande:
    Hehe tack coachen. Jag mailade tingsrätten och dom kan skicka över mailen. Perfekt
  • Anonym (&&)

När en utredning är klar så är det offentliga handlingar så du behöver inte hela personnumret

• Anonym (frida)
    Anonym (&&) skrev 2010-03-22 13:42:50 följande:
    När en utredning är klar så är det offentliga handlingar så du behöver inte hela personnumret
    Jaha det låter bra! Hoppas på att jag kan hitta det jag söker :)
  • Anonym (nn)
    Anonym (en som vet:)) skrev 2010-03-22 10:10:51 följande:
    Hej. Det är roligt att sitta och läsa alla inläggen på dessa sidor för det finns så väldigt många som vet så mycket och kan så mycket:) Så här går du till väga för att få ut en lagakraft vunnen dom: 1. Testa med att ta reda på personens uppgifter genom sidan www.upplysning.se och registrera ett konto där, det är gratis och du kan ha användning för det i andra syften också. Om du är medlem får du ut hela personnumret 2. Ringer till den domstol du tror att han/hon är dömd i och begär att få tala med arkivet. När du blivit kopplad till arkivet så säger du bara att du vill få ut en laga kraft vunnen dom på det här personnumret. Kom i håg att det är ett brott om dem frågar vad du heter då laga kraft vunna domar är offentliga handligar. Dock måste dem ha en adress som domen ska skickas till, om du inte har någon delaktighet i domen så som vittne, målsägande eller åtalad så kostar det per sida eller liknande. Det är enkelt och jag har tagit ut många domar i mina dagar. Hålla på och ringa till skatteverket eller liknande ska inte behövas. Även om hans/hennes personnummer är skyddat så kommer du inte få det av varken skatteverket/polismyndigheten eller annan myndighet och inte så heller av hemsidan jag nämnde här ovan.
    Ojdå vad du VET mycket då.... du behöver ingen adress för att få ut en dom.... du har rätt till anonymitet och nu för tiden så kan domar mailas. Liksaå har man rätt att få en kopia som kan hämtas (om det är mer än 9 sidor papper kopstar det enligt gällande lag).......
    Varför rega ett konto på www.upplysning.se när man lättare slår Skatteverkets telenr och där får ut de siffror man vill muntligen....

En till som hämtar ut domar i mängder..
  • mittenavapril
    Anonym (&&) skrev 2010-03-22 13:42:50 följande:
    Nej, men det är lite lättare om du har det om den dömde heter Patrik ANdersson typ och det är Stockholms tingsrätt det gäller.... lär ju finnas fler än en med det namnet som dömts där....
  • Ibbe b

Hur länge finns man på brottsregistret????

• Anonym (nn)
    Ibbe b skrev 2010-10-26 20:25:02 följande:
    Hur länge finns man på brottsregistret????
    Beror på vilket brott du dömts för och om du under dessa år dömts igen för då börjar presk.tiden om.
    Ex för ett snatteri finns du kvar i BR i 5 år. Om det efter 3 år får en ny dom för snatteri börjar de 5 åren om från det domsdatumet.
  • Anonym (gjort det)

jag har begärt ut vad jag trodde skulle vara EN dom på en person.ringde till tingsrätten och det räckte med för och efternamn..gjorde en chansning på att det skulle finnas fler domar och bad dom skicka samtliga, sen MAILA dom samtliga domar som vunnit laga kraft direkt till min mail. vågade inte få det hem i brevlådan då vi har alla hushålls brevlådor i en radda så vem som helst kan ta vem som helst post om det skulle vara så. däremot så kan man inte få reda på ekobrott har jag fattat det som.

Svar på tråden Hur går jag tillväga när jag vill ta reda på någons brottsregister?