• The Black Lady

Skolan vägrar utreda min sons ev ADHD

Min 16 åriga son som går i 9:an har troligtvis ADHD visar det sig efter några bedömningsbesök på BUP....

BUP vill att sonen ska utredas via skolpsykologen så de samtidigt får ta fram en plan hur det ska fungera i skolan....

Men skolan vägrar.... med motivering att det spelar ingen roll för skolan eller ej om sonen har en diagnos eller inte

VA???? HUR kan de säga så??

De hänvisar tillbaka till BUP... så vi ska dit på besök på onsdag för att höra hur de ställer sig till detta..

Någon fler som detta har hänt?

Vad ska jag som föräldrer göra??

• Svar på tråden Skolan vägrar utreda min sons ev ADHD
  • Juppepuppe

Är det en lärare som sagt så eller rektorn? Jag tycker du ska gå vidare. Om en lärare sagt detta - gå till rektorn. Om det är rektorn - gå till kommunen.

• pcalma

Jag har tyvärr inga råd att ge. Mina barnhar utretts direkt på BUP.
    Jag tycker att det låter helt sjukt!
    Stå på dig!!!! Jag tror att skolan har ett ansvar här de inte kan smita undan. Troligtvis, som jag tycker, så låter det som att det handlar om pengar. Onödigt att lägga resurser på sonen som ska ändå ska sluta nu till sommaren. de får ingen diagnos innan det där ändå, o då spelar det ju ingen roll för dem!!
    För sonen däremot är det otroligt viktigt att få detta noga utrett så att han kan få en bra start på ev gymnasie, förståelse osv.
    STÅ PÅ DIG o hoppas att det ordnar sig!!!

• The Black Lady

Det är rektorn som svarat så.... jag är helt chockad, han sa det i fredags....

Jag vill att han ska utredas och få hjälp innan gymnasiet......

• Sharatain

förstår inte varför skolpsykologen skulle utreda detta. det kan väl en psykiatriker eller så på BUP göra.
    oavsett vem det är så tycker jag du ska kämpa vidare för diagnos etc. för det är bra att ha så man kan arbeta utifrån det. om det visar sig att det inte är ADHD så är det ändå viktigt att det är uteslutet också så man kan gå vidare och se efter vad "problemet" är.

• MalinMio

Detta låter mycket konstigt! Arbetar själv som lärare och vad jag vet så begär föräldrar att det skall ske en utredning och att det finns en skolpsykolog i kommunen, så brukar det inte vara något hinder. Tycker verkligen du skall kämpa och fortsätta kräva en utredning för ditt barns framtid!!
    Jag har många exempel på vår skola där det är föräldrarna som säger stopp till utredning för att de tror att det blirproblem för deras barn. Så jag tycker verkligen att du skall kräva detta!!! Ring alla möjliga och hör: Rektor, utbildnings nämnden, skolverket osv!!
    Lycka till!

• Little Ms Chatterbox

Tyckte de att det inte behövdes för att de ansåg att de kunde ge honom det stödet som han behövde ändå eller ville de inte betala för en utredning?

Ring och fråga och försök att vara lite psykologisk Så fort de börjar slingra sig så fråga om deras chef håller med om det här, (fråga efter chefens telefonnummer) Försök spela i samtalet, tex på mobilen. Fråga VARFÖR de inte vill betala. Om de har någon lagtext att luta sig mot. VAD de har emot att din son skulle få en eventuell diagnos.
    Står säkert en del i skollagen som kan vara till hjälp för dig men jag kan inget alls om den så jag kan inte hänvisa.

Hoppas det löser sig för er!

(När det konstaterades att vår son behövdes utredas så sa bup att det var lång väntetid och bup ville att skolan skulle bekosta en basutredning, bla WISC-test. Skolan knotade men sa ok (kostade skolan ca 30000 kr) De hade säkert kunna hänvisat till att bup skulle ta den kostnaden och då även fått vänta över ett år innan allt kommit igång och ännu längre tills det fanns en diagnos men det hade inte gått med sonen eftersom de inte riktigt klarade av honom.
    WISC-testet visade att han var fruktansvärt ojämn, mer än vad personal på skolan någonsin hade kunnat tänka sig.)

• MariaKsk88

Jag har gjort praktik som skolpsykolog och det enda vi gjorde var att göra WISC-IV på barnen som vi hade misstankar om, och sedan skrev vi utlåtande och skickade dem till VITS eller BUP som i sin tur gjorde resten av utredningen. Så jag tror det är bäst om BUP gör det, men hursomhelst så ska han få diagnosen om han har den, och skolan måste väl ändå vara skyldig till att göra en individuell plan... Men jag förstår att du hamnar "mellan" BUP och skolan, så be skolan ringa till er kontaktperson på BUP och förklara varför de inte vill utreda!

• anne h
    The Black Lady skrev 2010-03-21 17:17:11 följande:
    Min 16 åriga son som går i 9:an har troligtvis ADHD visar det sig efter några bedömningsbesök på BUP....BUP vill att sonen ska utredas via skolpsykologen så de samtidigt får ta fram en plan hur det ska fungera i skolan....Men skolan vägrar.... med motivering att det spelar ingen roll för skolan eller ej om sonen har en diagnos eller inte VA???? HUR kan de säga så??De hänvisar tillbaka till BUP... så vi ska dit på besök på onsdag för att höra hur de ställer sig till detta..Någon fler som detta har hänt?Vad ska jag som föräldrer göra??
    Jag har aldrig hört att skolan utreder eventuell ADHD....?
    Däremot kan de här skicka remiss till HAB om de misstänker att något är fel, men där är det flera års väntetid. Pga den väntetiden var det ett föräldrapar som anlitade en privat barnpsykolog som utredde deras barn och barnet fick diagnos på blott 2 månader, HAB hade då 1½ års väntetid för FÖRSTA besöket!

Kanske något för er? Att kontakta en privat och göra en utredning via dem i stället för att vänta flera år, om du vill ha det gjort nu?

Eller varför utreder inte BUP, om ni redan varit i kontakt med dem?  DET finner jag anmärkningsvärt.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • MariaKsk88
    anne h skrev 2010-03-22 14:11:09 följande:
    Jag har aldrig hört att skolan utreder eventuell ADHD....? Däremot kan de här skicka remiss till HAB om de misstänker att något är fel, men där är det flera års väntetid. Pga den väntetiden var det ett föräldrapar som anlitade en privat barnpsykolog som utredde deras barn och barnet fick diagnos på blott 2 månader, HAB hade då 1½ års väntetid för FÖRSTA besöket! Kanske något för er? Att kontakta en privat och göra en utredning via dem i stället för att vänta flera år, om du vill ha det gjort nu? Eller varför utreder inte BUP, om ni redan varit i kontakt med dem?  DET finner jag anmärkningsvärt.
    Tycker också det är skumt, en skolpsykolog borde inte göra HELA ADHD utredningen.
  • Silvermalvan

Låter jättekonstigt!

Vad jag förstår finns det ett glapp i systemet. Har ni vari på BUP är det snarare de som ska utreda färdigt. Blir det en skolutredning så tar det mera tid.
    Rektorn var nog otydlig och menade nog igentligen att skolans första pedagogiska utredning kommer ta tid, ca 6 månader. Sen kommer beslut om BAS utredning och då tar det väl 6 månader till och i den tiden ingår kontakt med BUP. I praktiken är det ett lagtextfel av BUP att hänvisa till skolan då ni redan är inne i rullorna.

I ert läge är det bättre att BUP (trots väntetid) utreder pojken. Då får ni snabbare hjälp.

Lycka till!

• The Black Lady

Nu har vi varit på BUP och de sa att de ska göra hela utredningen hos dom

Äntligen!

• The Black Lady
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-24 18:41:52 följande:
    Va bra att det kommer igång! Har ni lång väntetid?
    Vet inte, vi ska dit den 15 april och få besked vilket team som ska utreda och när den ska göras.... hoppas det inte är för lång väntetid....
  • Karin03

Det rektor menar med att det "inte spelar någon roll om eleven har adhd", är att skolan har en skyldighet att ge barnet stöd utifrån barnets behov. Det behövs ingen diagnos såsom adhd. Skolan är en kommunal verksamhet till skillnad från BUP som är landsting. Skolan ska inte ge vård eller skriva ut mediciner utan stötta barnet mot att nå kunskapsmålen, detta är också en anledning till att de inte ställer ADHD diagnos. Skolan jobbar pedagogiskt BUP jobbar medicinskt. Det finns alltså många orsaker till att skolan ej ställer adhd diagnos! Bra att BUP gör utredningen, ni är på rätt ställe och jag hoppas ni får den hjälp ni behöver och att skolan gör allt de kan för att stötta ert barn utifrån hans behov.

• Charlotte N

Om sonen får diagnos ADHD betyder det att han, och ni, får en anledning för hans beteende och det kan kännas skönt. Det betyder även att ni kanske väljer att sätta in medicin. Sen tror många att det ska bli förändringar i skolan men det blir det sällan. Skolan får inga extra resurser pga diagnosen och de flesta lärare gör redan det de kan för varje elev, diagnos eller inte. Vi har bara till och med åk sex på vår skola och brukar försöka få sexorna utredda innan de slutar ( de som behöver givetvis) för att mottagandet ska gå så smidigt som möjligt men det är alltid BUP som gör utredningen, vi skickar bara remissen.

• Wilner

Mycket smart av skolans rektor. :D

• missan75

Nu vet jag inte om det skiljer sig från olika kommuner men jag har aldrig hört att skolpsykologer utreder sådant. I vår kommun utreder de bara om det är rätt skolform.

Kolla med BUP igen, undrar verkligen om de kan neka utredning. Är väldigt tveksam faktiskt.

Svar på tråden Skolan vägrar utreda min sons ev ADHD