• caroline1987

Avmaska små kattungar

Jag har en kull på 4 kattungar som är ca 2 ½ vecka gamla nu och jag börjar fundera på avmaskning då jag läst att man ska avmaska dem uprepade gånger när de är små. Tycker det känns svårt och läskigt att göra det då jag inte har koll på vilket medel jag ska använda och hur mycket de är ju så små.  Jag har tre vuxna katter också och ska de också avmaskas alla de gånger som kattungarna avmaskas eller ska jag bara avmsaka mamman i samband med dem?  Läste någonstan att det rekomenderades att de avmaskades vid 3, 5, 7 och 9 veckors ålder och det blir ju ett väldigt avmaskande och det är inte direkt det bästa mina stora katter vet om man säger så.  Någon som varit med förr och kan ge mig lite råd hur jag ska göra.

• Svar på tråden Avmaska små kattungar
  • Havanna82

Är det ute eller innekatter?
    Jag tycker det är onödigt att avmaska katter som inte har mask. Bättre att använda "kolla masken".

• Majsan70

De uppfödare jag känner avmaskar vid 4-8 och 12 veckor med Banminth.
    Numer finns det ju tester för mask oxå, men jag vet för lite om detta ännu och har inte själv tagit ställning för eller emot.

• M Hellin

Kattungar avmaskar du upprepade gånger under de första levnadsmånaderna för att undvika återinfektion med spolmask. Första avmaskningen bör göras innan kattungarna är 3 veckor gamla. Därefter ska kattungarna avmaskas varannan till var fjärde vecka, upp till 3 månaders ålder.

Tänk på att kattungar inte smittas av bandmask förrän de själva äter små gnagare.

Kattmamman avmaskas lämpligen i samband med kattungarnas första avmaskning. Är kattmamman en strikt innekatt bär hon sannolikt inte på mask och överför då inte heller någon smitta till kattungarna. Innekatter som aldrig vistas ute behöver därför normalt inte avmaskas.

Jag rekomenderar Banminth till kattungar.

• caroline1987

tack för svaren, så det räcker alltså att jag kör avmaskning på de stora katterna vid första omgången på kattungarna? Mammakatt är utekatt, de andra 2 är mest inne har bara rymt ut några fåtal gånger. Förra gången jag avmaskade de stora använde jag axilur eller nåt liknande, tyckte det funkade bra då förutom att man måste göra det i tre dar på rad. 
    Hur funkar kolla masken och var köper man det?
    Är det inte svårt att dosera maskmedlet till så små katter för de väger ju så lite är rädd att jag ska skada dem på något sätt. Det är min första kull kattungar och den sista så jag har inte så mycket vana när det gäller små kattungar

• Majsan70
    caroline1987 skrev 2010-03-21 19:55:20 följande:
    tack för svaren, så det räcker alltså att jag kör avmaskning på de stora katterna vid första omgången på kattungarna? Mammakatt är utekatt, de andra 2 är mest inne har bara rymt ut några fåtal gånger. Förra gången jag avmaskade de stora använde jag axilur eller nåt liknande, tyckte det funkade bra då förutom att man måste göra det i tre dar på rad.  Hur funkar kolla masken och var köper man det? Är det inte svårt att dosera maskmedlet till så små katter för de väger ju så lite är rädd att jag ska skada dem på något sätt. Det är min första kull kattungar och den sista så jag har inte så mycket vana när det gäller små kattungar
    Kolla masken köper du på apoteket o den kostar 338 spänn, men det framgår inte om det är enbart för en enda katt.  Om du går in på apotekets hemsida kan du läsa lite mer om den.
    Att dosera medlet är inte alls svårt, det är ju bra graderat på tuben. Det svåra är la att få in det.
  • caroline1987

Jo tack inte var det lätt när jag avmaskade de stora sist, men är det inte lite lättare att lura i en så liten kattunge? Var in på apotekets webshop och kollade men fick inte riktigt fram till hur mycket jag behöver köpa för att det ska räcka till alla kattungarna, Kom ihåg att det fanns med en tabell när jag avmaskade de stora sist men den har jag ju såklart inte kvar.

• Majsan70
    caroline1987 skrev 2010-03-21 20:15:44 följande:
    Jo tack inte var det lätt när jag avmaskade de stora sist, men är det inte lite lättare att lura i en så liten kattunge? Var in på apotekets webshop och kollade men fick inte riktigt fram till hur mycket jag behöver köpa för att det ska räcka till alla kattungarna, Kom ihåg att det fanns med en tabell när jag avmaskade de stora sist men den har jag ju såklart inte kvar.
    Gå du in på apoteket o säg vad du vill ha. Jag utgår från att du vet hur mycket ungarna väger o sen doserar man efter det.

Hur lätt det blir att få i ungarna medlet beror ju till stor del på hur mycket hanterade de är.  Ingen av mina katter gillar maskmedelet men på dem stryker vi det på benen så slickar de i sig det. På kattungarna sätter vi det i mungipan.
  • caroline1987

Väger dem varje dag så jag har rätt bra koll på det, de väger nu mellan 400-500 gram har jag för mig men har inte papret här. Varierar ju lite mellan ungarna också.

• Mosaik31

Axilur flytande brukar va bra till kattungar

när jag avmaskade kattungar för några år sedan så fick man med en doseringsspruta och det va bara o väga kattungarna och dosera efter vikten och sedan linda in kattungen i en handduk och spruta in medlet i munnen och sen klart
    bara man tar det lugnt så brukar det inte vara några problem alls

Våga Vägra Facebook!
Svar på tråden Avmaska små kattungar