• Dee Why

Bada ute när man ammar?

Jag kommer att amma i sommar och undrar om man vågar bada ute utan att riskera mjölkstockning?
    Ammade för 2 somrar sedan och vågade då inte bada ute just pga detta. Har tidigare haft mjölkstockning, och är inget jag vill uppleva igen...

• Svar på tråden Bada ute när man ammar?
  • Juppepuppe

Har inte haft en tanke på att man inte skull ekunna göra det. Jag har å andra sidan aldrig haft mjölkstockning. Men en varm sommardag borde väl inte vara ngt problem?

• carola1977

Jag fick också lätt mjölkstockning så jag var försiktig med bad. På sommaren ammade jag dessutom bara 1-2 ggr/dag och fick därför ibland början till stockning bara därför. Tror jag badade ute någon gång när det var väldigt varmt, men annars badade jag bara benen.

• Dee Why
    Juppepuppe skrev 2010-03-21 20:17:52 följande:
    Har inte haft en tanke på att man inte skull ekunna göra det. Jag har å andra sidan aldrig haft mjölkstockning. Men en varm sommardag borde väl inte vara ngt problem?
    Även om det är varmt ute är det rätt kallt i vattnet och det är nog draget som är det värsta.
    carola1977 skrev 2010-03-21 20:21:30 följande:
    Jag fick också lätt mjölkstockning så jag var försiktig med bad. På sommaren ammade jag dessutom bara 1-2 ggr/dag och fick därför ibland början till stockning bara därför. Tror jag badade ute någon gång när det var väldigt varmt, men annars badade jag bara benen.
    Det får kanske bli en sån sommar igen för säkerhetsskull...
  • carola1977

Om man doppar sig är det väl också bra att byta om på en gång så man inte har blöt bikini/baddräkt på brösten.

• Marlene

mjölkstockning orsakas inte av kyla eller drag utan av ex tryck på bröstet så att en mjölkgång klämms tex av en bh som inte sitter bra osv. Eller obalans mellan tillgång och efterfrågan Tex när man börjar ge barnet mat kan man lättare drabbas pga av att man ammar lite mindre och brösten kanske inte hinner med. En annan orsak kan vara att bebisen har ett dåligt tag eller amningsnapp.

Så bada på du

"Drag och kyla får oftast hela skulden för mjölkstockning men det finns inga vetenskapliga belägg för det"

www.babybag.se/foraldra/mj_stock.asp

"Törs jag bada utomhus med risk för mjölkstockning?
    Det är ok, det är inte kyla eller drag som orsakar mjölkstockning. Är du osäker kan du bara ta ett snabbt dopp och byta till torra kläder när du kommit upp på land igen."

www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/om_amning/faq.htm

"
    Kyla och drag är oftast en av orsakerna som får hela skulden för mjölkstockning (det finns inga vetenskapliga belägg för det)"

www.minbebis.com/amma_mjolkstockning.html

• Dee Why
    Marlene skrev 2010-03-22 18:08:05 följande:
    mjölkstockning orsakas inte av kyla eller drag utan av ex tryck på bröstet så att en mjölkgång klämms tex av en bh som inte sitter bra osv. Eller obalans mellan tillgång och efterfrågan Tex när man börjar ge barnet mat kan man lättare drabbas pga av att man ammar lite mindre och brösten kanske inte hinner med. En annan orsak kan vara att bebisen har ett dåligt tag eller amningsnapp.Så bada på du "Drag och kyla får oftast hela skulden för mjölkstockning men det finns inga vetenskapliga belägg för det"www.babybag.se/foraldra/mj_stock.asp"Törs jag bada utomhus med risk för mjölkstockning?Det är ok, det är inte kyla eller drag som orsakar mjölkstockning. Är du osäker kan du bara ta ett snabbt dopp och byta till torra kläder när du kommit upp på land igen."www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/om_amning/..."Kyla och drag är oftast en av orsakerna som får hela skulden för mjölkstockning (det finns inga vetenskapliga belägg för det)"www.minbebis.com/amma_mjolkstockning.html
    Åh, tack för ditt svar!!! Att jag inte tänkt på www.amningshjalpen.se :D
Svar på tråden Bada ute när man ammar?