• Karla79

Vad tänka på när flaskmata bröstmjölk?

Ska testa att flaskmata snart med bröstmjölk, så att maken kan ta en matning ibland. Är det något särskilt man ska tänka på eller finns det tips som underlättar att vänja barnet vid flaska? Hur mycket ska man ha i flaskan om det ska räcka till en måltid egentligen? (på ett ungefär)

• Svar på tråden Vad tänka på när flaskmata bröstmjölk?
  • Vickan I

Hur gammalt är barnet? Mängden barseras ju lite på det, även om det skiljer lite då med.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ELLEoClara

Nr 1 är att aldrig värma bröstmjölk i micron!

Min tjej åt vid 3 mån ca 60-150 ml till natten, då hade jag ammat ca 1 timme innan.
  • gryning2

Hur gammal är bebisen? Vi började lite med att ge flaska med bröstmjölk vid 3 veckors ålder, just för att pappan skulle kunna ge mat ibland. Jag tror min son åt 60-70 ml per måltid då ungefär, så det kanske kan vara ett riktmärke?

Jag upplever att det är lättare att prova med en flaska typ Dr Browns hellre än en "vanlig" man kan köpa på affären. Värm mjölken i vattenbad, INTE i mikron.

• FamÅsling
    Karla79 skrev 2010-03-21 21:45:33 följande:
    Han är 3 månader. Vad är Dr Brown, är det ett märke?
    Vi gav bröstmjölk i flaska. Vi använde TommeeTippee flaskor.
  • kelgrisen

Vi gav flaska sporadiskt från 1 mån. Vid 3 mån brukade vi nog servera ca 100 ml, eftersom det tog en stund att värma i vattenbad så ville man inte gärna värma för lite. Vi hade Avent-flaskor och -nappar och hon hade aldrig problem med att ta flaska. Utom när vi hällde i ersättning från semper, hon skulle bara ha Nan (Nestlé)... kan vara bra att veta att vissa barn tycker det är stor skillnad ifall ni vill komlettera bröstmjölken.

• Anatha

Jag har en 6 veckors och jag ammar inte regelbundet utan hon får bröstet lite som hon vill så att säga. Kan man ge flaska på samma sätt om det är bröstmjölk?

• gryning2
    Karla79 skrev 2010-03-21 21:45:33 följande:
    Han är 3 månader. Vad är Dr Brown, är det ett märke?
    Ja det är en speciell sort, men prova dig fram du. Inte säkert att din bebis gillar samma som min =)
    Anatha skrev 2010-03-21 22:29:14 följande:
    Jag har en 6 veckors och jag ammar inte regelbundet utan hon får bröstet lite som hon vill så att säga. Kan man ge flaska på samma sätt om det är bröstmjölk?
    Ja du kan ge sporadiskt även om det är på flaska.
  • Anatha

Någon som även kan komma med input gällande bröstpump tex om det är någon man inte ska köpa eller liknade.

• gryning2
    Anatha skrev 2010-03-22 20:47:54 följande:
    Någon som även kan komma med input gällande bröstpump tex om det är någon man inte ska köpa eller liknade.
    Jag använde apotekets bara, den här billigaste varianten. Den funkade bra för mig, men jag har lätt att pumpa ur faktiskt. Det kan vara olika hur lätt det går. En kompis till mig kunde sitta en timme och få ur 50 ml medan jag kunde pumpa 150 ml på 10 minuter. Sen kanske andra pumpar är bättre men det har jag inte testat.
  • Pyret0210

Hej!
    Då jag inte lyckats med amningen denna gången heller så pumpar jag ur mjölk och ger på flaska (Dr Brown) till min dotter. Kan tyckas bökigt men varvar med ersättning och vill ju att hon ska få bröstmjölken. Jag använder AVENTS hand pump och den fungerar super. Förra gången hade jag apotekets. Min dotter är 6v och äter allt mellan 80-150/gång.

• Åsa02

Jag ammar men tänkte börja pumpa lite för att pappa också ska få mata! Har hört någonstans att om man bara har tänkt mata med pumpad mjölk ibland så är det bättre att ge mjölken med drickskål än med nappflaska... Vad tycker ni som har erfarenhet???

• Celoo
    Åsa02 skrev 2010-03-26 14:32:53 följande:
    Jag ammar men tänkte börja pumpa lite för att pappa också ska få mata! Har hört någonstans att om man bara har tänkt mata med pumpad mjölk ibland så är det bättre att ge mjölken med drickskål än med nappflaska... Vad tycker ni som har erfarenhet???
    Min man har gjort det och det gick bra de första veckorna när han inte åt lika stora mängder, men nu är han så glupsk och det blir bara drygt och utdraget med drickkopp + att hälften hamnar utanför i princip..
  • Åsa02
    Celoo skrev 2010-03-26 16:09:14 följande:
    Min man har gjort det och det gick bra de första veckorna när han inte åt lika stora mängder, men nu är han så glupsk och det blir bara drygt och utdraget med drickkopp + att hälften hamnar utanför i princip..
    Ok, då kanske vi ska börja med drickskål och se hur det fungerar, vår lille är bara 4 veckor gammal. Trist om så mycket hamnar utanför, det är ju lite jobb ändå att få ut mjölken... :) Men då är det ju bara att gå över till flaska!
    Du har inte märkt av om han tycker det har blivit jobbigare att amma sedan han han började få flaska? Det är det jag är lite orolig för.
    Tack för hjälpen!
  • Celoo
    Åsa02 skrev 2010-03-26 16:22:01 följande:
    Ok, då kanske vi ska börja med drickskål och se hur det fungerar, vår lille är bara 4 veckor gammal. Trist om så mycket hamnar utanför, det är ju lite jobb ändå att få ut mjölken... :) Men då är det ju bara att gå över till flaska! Du har inte märkt av om han tycker det har blivit jobbigare att amma sedan han han började få flaska? Det är det jag är lite orolig för. Tack för hjälpen!
    Jag har precis testat flaska efter att jag fattat att jag inte har ett jota knappt i brösten mot kvällarna..och visst det är då man ska låta honom suga men han blir så upprörd och jag blir utmattad.
    Och jag vet inte, han har ju haft dåligt sugtag sedan ett par veckor tillbaka och har gått till amningsmottagningen och enligt dem så är det inte min teknik som är fel utan att han är lat helt enkelt (min mjölk har alltid kommit väldigt snabbt i början så han har aldrig behövt kämpa med att få ut den).
    Men den senaste veckan har han blivit mycket sämre på att suga tag och ibland glider bröstvårtan bara ur munnen på honom, så glatt tag har han och det var innan jag testade flaskan.
    Vet inte om flaskan kommer sabba något men jag tror personligen att jag nästan är redo att riskera det för att han ska kunna bli mätt på kvällarna och nätterna istället för att vara upprörd och min man kan hjälpa till så jag får sova lite.
    Amningen har för mig varit ganska negativ och jag har upplevt den som frustrerande fler gånger än jag funnit det rogivande etc...
    Nu vet jag att det blev lite långt men det är nog ingen som kan direkt garantera att amningen kommer funka till 100% om han får en förkärlek till flaskan men det kan också gå hur smidigt som helst! men testa drickkoppen först och se vad ni tycker om det eller med sked..det kanske funkar jättebra! vår grabb är väldigt glupsk av sig och äter en hel del kan jag tillägga.

• Fru  Grön

Vi hade premiär för flaskmatning ikväll, det gick jättebra! Min lillis är 5-6 veckor och helammas, men ikväll ville jag gå på bio med ett av de större barnen. Dr Browns flaska gick hem direkt, och mängden mjölk (ca 100 ml) för ett mål verkade lagom. Sen blev han ledsen ändå, och var såå nöjd att få ligga och tutta länge när jag kom hem igen

Jag har en AVENT handpump, den funkar ok, men man kan bli lite trött i handen. Eftersom jag ska jobba i sommar men vill fortsätta helamma har jag köpt en elektrisk pump av märket Medela Swing, har läst mig till att den funkar bra för mer frekvent pumpning. Det märket verkar också ofta användas som uthyrnings/lånepumpar på sjukhusen.

• Karla79

Har nu försökt mata med flaska för första gången, sonen som är 3,5 månad förstod inte hur han skulle suga så det gick inte. Han har aldrig velat ha napp heller. Jag undrar några saker..
    * har jag väntat för länge eller kan man introducera flaska närsomhelst?
    * finns det andra knep än att prova med en annan typ av flaska?
    * kokar alla sina flaskor innan varje användning? det står i instruktionen men det verkar lite ambitiöst på nåt sätt..
    * i vilken ålder börjar barn använda pipmuggar? (tänker på i höst när jag ska börja jobba, hur blir det då om han vägrar flaska)

Svar på tråden Vad tänka på när flaskmata bröstmjölk?