• gråtruten

Adopterat en kille med Down syndrom

Måste bara berätta vilken lycka som for genom kroppen i förra veckan.

Jag träffade en mamma som jag visste skulle adoptera ett barn.
    Hon hade med sin lilla kille som var född i Kina. Det som fick mitt hjärta att rusa var att hon hade adopterat en kille med Down syndrom. Han hade hjärtfel och blev opererad i Sverige. Han var riktigt dålig när de kom hem till Sverige, men nu var han opererad och hjärtfrisk, som hon sa. En pigg och glad kille med sin lika glada mamma. Om inte ännu gladare - hon sken som en sommarsol.

En annan grej som jag kände är så fantastisk, är att detta är min Felix logoped jag pratar om. Logopeden som jobbar på habiliteringen.

{#lang_emotions_heart}Kärlek.{#lang_emotions_heart} Det är väl det ord som passar bäst om vad jag känner för detta när jag tänker på det.

• Svar på tråden Adopterat en kille med Down syndrom
  • Trikarn

Men gud vad underbart, blir så varm i hjärtat!!!

full rulle, dygnet runt
  • anne h

Underbart!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mamma till tre kottar

Härligt! Jag har en kompis som har adopterat två barn som båa har Downs syndrom. Hennes kille är lika gammal som min son, men ack så annorlunda.

• AnnBrittS

Man blir alldeles varm i hjärtat.

• amalie79

Härligt, lustigt för jag och min kompis diskuterade detta för ett tag sen och vi sa : folk adopterar barn med alla möjliga special needs, från hjärtfel till HIV- varför har man aldrig hört om någon som adopterat ett barn med DS?

Nu har man mao hört det! : )

• Mamma till tre kottar

I vår fub-förening finns en familj med en adopterad kille, men det tog många år innan jag förstod att han var adopterad, det syns ju inte. tyvärr är det vanligare att man aborterar än adopterar bort barn med DS.

• amalie79
    Mamma till tre kottar skrev 2010-03-24 17:37:15 följande:
    I vår fub-förening finns en familj med en adopterad kille, men det tog många år innan jag förstod att han var adopterad, det syns ju inte. tyvärr är det vanligare att man aborterar än adopterar bort barn med DS.
    Jag tror jag kanske läst om dem på nätet, jag hittade EN familj när jag googlade... det kan ju finnas fler, inte alls säkert det är samma...
  • Mamma till tre kottar
    amalie79 skrev 2010-03-24 20:20:31 följande:
    Jag tror jag kanske läst om dem på nätet, jag hittade EN familj när jag googlade... det kan ju finnas fler, inte alls säkert det är samma...
    Jag tvivlar starkt på att den familjen i vår FUB-förening synts på nätet. Och jag tror som du att det finns flera, men många är det inte.
  • Trikarn
    Mamma till tre kottar skrev 2010-03-25 08:46:12 följande:
    Jag tvivlar starkt på att den familjen i vår FUB-förening synts på nätet. Och jag tror som du att det finns flera, men många är det inte.
    Jo jag vet att det finns fler, men de syns inte på nätet precis som du skriver..

Eller ja, någon av dem finns här inne, men väljer att vara helt ononyma.
    full rulle, dygnet runt
  • amalie79
    Mamma till tre kottar skrev 2010-03-25 08:46:12 följande:
    Ja det är säkert någon annan familj. Det jag läste om var en adoption av en svensk pojke med DS, om jag minns rätt. Det är som sagt roligt att veta att det finns folk som inte tvekar att göra detta, skulle det någonsin bli aktuellt med adoption så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att adoptera ett barn med DS (men nu är det inte troligt att det blir några adoptioner alls i mitt fall : )) Det finns liksom mycket värre saker att ta itu med.
  • Septemberknodd

Härligt att höra! Jag blir jättejätteglad!

mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
Svar på tråden Adopterat en kille med Down syndrom