Graviditetsintyg till försäkringskassan...
vilket skattekontor skickar man till om man bor i Sthlm innerstad? Nån som vet?
vilket skattekontor skickar man till om man bor i Sthlm innerstad? Nån som vet?
Man skickar allt till deras inläsningscentral i Östersund:
Försäkringskassans inläsningscentral
839 88 Östersund
Står på hemsidan under kontakt fk.
Du går väl bara in på närmsta försäkringskassa! Det gjorde jag! Dom hjälper dig.
Jag gick bara till närmast FK å lämnade in den ..
Gullmarsplan ligger försäkringskassans föräldrarpennings kontor. där hjälper dom med alla möjliga frågor om föräldrapenning. vi åkte dit efter bb direkt innan hem och fixade så vi fick pengar.
Antingen skickar du in det till adressen som Shoegirl skrev, eller så går du in på närmsta fk så skickar dom den vidare..
Jag går alltid in o lämnar papper till fk direkt, för då vet jag att dom har tagit emot papperet iaf
FK är mitt stora hatobjekt just nu!
Jag skickade in mitt intyg för snart två måndader sedan. När jag för två veckor sedan inte hade hört något från dem ringde jag för att höra vad som händer. Mmm, stor hjälp... Detta hände: www.protocol7.com/eva/arkiv/2005/10/10/kvinnan-pa-forfallokassan/
Det var som sagt två veckor sedan och jag har fortfarande inte hört något. Inga ansökningsapper. Ingenting. Och om två veckor går jag hem på min mammaledighet.
Imorgon kommer jag att ringa dem igen och om dom är lika ovilliga att svara på mina frågor så kommer jag att på tisdagmorgon efter mitt BM-besök åka upp till "mitt" kontor, kedja fast mig i någon disk och vägra åka hem utan att jag har fått något besked.
Jag menar, det handlar om att dom ska skicka ansökningspapper för föräldrapenningen... hur svårt kan det vara??
Grrr....
Fk verkar ju helt sanslösa. Jag lämnade mina papper för över 2 mån sedan och för 2 veckor sedan mitt sjukintyg. Det första var alla inkomstuppgifter och moderskapsintyg. Har inte hört eller sett ett uns från dem. Måste också ringa imorgon med reservation för utbrott.
Är oxå väldigt ledsen på försäkringskassan just nu...
Jag har 58 dagar kvar till BF men har blivit sjukskriven pga högt blodtryck och sammandragningar (blev det den 30/9).Har skickat in alla pappren till försäkringskassan så fort jag har fått dem i min hand.De första 14 dgr står ju arbetsgivaren för. Fick min lönespec i fredags och fick en chock när jag öppnade det.Knappt en halv lön hade jag fått.. Ringde till mitt lönekontor för att höra vad som hade hänt eftersom jag aldrig har varit sjukskriven förrut... Fick veta att de här 14 dgr dras i den innevarande månaden (dvs september) och sedan har de dragit den lön jag skulle ha haft i oktober oxå för nu tar ju försäkringskassan över. Så hon förklarade väldigt snällt att de pengar jag tycker att jag saknar ska komma från försäkringskassan.Tackade för hennes hjälp och ringde till försäkringskassan. För i fredags fick jag även en blankett från dem om begäran om sjukpenning som ska in till dem. Fick svar från dem att det kan dröja upp till 30 dagar innan jag har de pengar jag saknar. Tappade tålamodet och frågade vad jag ska göra då. De pengar jag fick räcker knappt till våran hyra. Nu har jag en make som tjänar väldigt bra så vi klarar oss bra trots detta men varför ska jag behöva vänta 30 dagar!!!??
mitt tips är att mejla och fråga hur statusen är, jag fick svar inom ett dygn att mitt intyg inkommit men ej hunnits registrerats... smidigt!
missimo: 30 dagar, då kommer dom va snabba, tog 16 veckor för mig att få första sjukpenningen *morr*
Ringde F-kassan nu, sa att jag lämnat in alla ppr personligen för 2 mån sedan. Tror ni inte att de säger att de inte har några uppgifter eller ens moderskapsintyg. Jag vill bara strypa dem som jobbar där just nu. Tänk att jag visste innan att det var det de skulle säga. Ändå garderade jag mig flera ggr till handläggaren jag lämnande allting till att det skulle bli rätt och inte komma bort. Hon gjorde mig något osäker genom att säga att hon aldrig tagit emot föräldrapenningärenden förut, men man ska väl ändå haja någonting!?
E så förbannat irriterad!
Jag blir så irriterad. Jag är i samma situation som missomo men har nu väntat mina 30(+) dagar. Pratade precis med FK. De utreder fortfarande...
Har skickat in begäran om sjukpenning men nu utreder de min inkomst. Den uppgiften är nämligen så gammal (senaste gången jag var sjukskriven var -93)
Men hallå!!! Det stod ju på papprena som de skickade ut för en månad sedan!!!
Kunde de inte begära uppgifter från arbetsgivaren då på en gång???? Det kan ju inte vara en jätteöveraskning att inkomsten skiljer när man är 18 och när man är 30 år!?
Mitt tips är att lämna alla papper till det lokala kontoret. Be sen den som tar emot papperen att få en kopia, då stämplar de papperet med datum för "inkom FK" och det syns då på kopian. Bra att ha som bevis om papperen kommer bort!! Själv har jag än så länge bara positiva erfarenheter, men vet att det kan ändras snabbt.......