• Krokant

Vad säger man när de frågar efter dåliga sidor på en arbetsintervju?

Hej

Ska på intervju idag, får se om jag hinner få något svar här innan dess. Men som jag skriver i rubriken. Vad säger man när de frågar efter dåliga sidor på en arbetsintervju? Man vill ju inte dra ner sig själv samtidigt så bör man ju svara. Någon som har något tips.

• Svar på tråden Vad säger man när de frågar efter dåliga sidor på en arbetsintervju?
  • eec82

beror på vad de e för typ av arbete men jag brukar säga att jag oftast e så i god tid att jag får vänta som blir negativt för mig men inte andra.

att jag vill mer än jag hinner med ibland, som med är mer negativt för mig å jag blir stressad men ändå i slutändan inser att jag måste varva ner lite.

• Krokant

Det är ett jobb i detaljhandeln.

• Daggkåpa

Säger samma sak, ange saker som är negativa för dig själv, men inte för arbetsplatsen som sådan. För då svarar du ju på frågan, om du får den.

För egen del har jag svarat att jag tänker för mkt, går hem och analyserar arbetsdagen, vilket tar tid från hem och familj, men inte påverkar arbetet.

• ddum

Eftersom jag anställt en och annan person i mina dagar så tänkte jag reflektera över hur JAG skulle tolka de exempel som getts:

"att jag oftast e så i god tid att jag får vänta" -- Då tänker jag att personen inte kan planera sin tid, och inte heller är initiativrik nog att hitta något att göra på sin dötid.

"att jag vill mer än jag hinner med ibland," -- Ytterligare ett tecken på att personen kanske inte är riktigt bra på det här med att planera sin tid, och kanske inte heller tillräckligt ofta ber sina kollegor om hjälp.

"För egen del har jag svarat att jag tänker för mkt, går hem och analyserar arbetsdagen, vilket tar tid från hem och familj, men inte påverkar arbetet." -- Det där är lite varningsflagga på att personen inte kan slappna av, utbrändhet att vänta kanske?

• ddum

(Vad jag vill få sagt där är att: Me dall respekt gott folk, men omvänd psykologi är en fruktansvärt dålig taktik på en anställningsintervju och jag kan nästan garantera att sådant genomskådas.)

• ddum

Se det så här: Jag skulle hellre anställa någon som verkar ha _insikt_ i sina dåliga sidor och som _Vet_ hur man hanterar dem, än någon som bevisligen sitter och kommer med floskler för att framställa sig i så bra ljus som möjligt.

• Juppepuppe

Vad skulle du rekommendera att man svarar i ett sånt läge då? Jag har fått frågan och tycker att det är en jävligt jobbig fråga att få. Hur man än svarar blir det fel.

• Lingling11

Varför inte bara säga sanningen om dina negativa sidor? Jag tror ärlighet går hem mer än att försöka hitta på klyschor till svar.

• Kissekatt
    ddum skrev 2010-03-22 10:11:46 följande:
    Se det så här: Jag skulle hellre anställa någon som verkar ha _insikt_ i sina dåliga sidor och som _Vet_ hur man hanterar dem, än någon som bevisligen sitter och kommer med floskler för att framställa sig i så bra ljus som möjligt.
    Men du som anställer...kan du inte säga en dålig egenskap som du hade tyckt var Ok då?
Svar på tråden Vad säger man när de frågar efter dåliga sidor på en arbetsintervju?