• Loha88

någon med insulinpump? va tycker ni om de?

Har haft diabetes ett år nu snart.. med sprutor, men funderar på att sätta dit en pump, men hur är det att ha de? är de ivägen och så?
    För och nackdelar?

• Svar på tråden någon med insulinpump? va tycker ni om de?
  • jessicacarlsson

hej min son har en pump och de fungerar jättebra=) de finns så många olika gerjer som man kan ha pumpen i.

Jag hittar inget negativt med att ha pump.
    Ställ gärna fråger så svarar jag =)
  • Loha88
    jessicacarlsson skrev 2010-03-22 10:39:32 följande:
    hej min son har en pump och de fungerar jättebra=) de finns så många olika gerjer som man kan ha pumpen i. Jag hittar inget negativt med att ha pump. Ställ gärna fråger så svarar jag =)
    Men hr är de när han ska sova och så? hur sitter den då? och om man tex är ute en varm dag i badkläder?
  • jessicacarlsson

när man sover så kan den ligga brevid i sängen och är man på stranden så kopplar man bara ur den =) 

Solar man så kan den ju vara ikopplad men badar man osv så är den enkel att koppla ur. 
  • Loha88
    jessicacarlsson skrev 2010-03-22 10:47:07 följande:
    när man sover så kan den ligga brevid i sängen och är man på stranden så kopplar man bara ur den =)  Solar man så kan den ju vara ikopplad men badar man osv så är den enkel att koppla ur. 
    men är slangen så pass lång att den kan ligga bredvid i sängen? såg att man kan ha den på benet med om man sätter något bandageaktigt runt om benet...
  • jessicacarlsson

de finns hur många olika slangar som helst med olika längder så de testar man ut själv vad som passar bäst. 

de finns en benhållare som man sätter på låret, den har min son.
     den finns i olika färger och stolekar =) 
    bra nattetid och om man har sporter men annars kan den vara krånglig om man ska ta insulin och har byxor på sig. 
    jag tycker du ska prova=)
  • Loha88
    jessicacarlsson skrev 2010-03-22 10:52:49 följande:
    de finns hur många olika slangar som helst med olika längder så de testar man ut själv vad som passar bäst.  de finns en benhållare som man sätter på låret, den har min son.  den finns i olika färger och stolekar =)  bra nattetid och om man har sporter men annars kan den vara krånglig om man ska ta insulin och har byxor på sig.  jag tycker du ska prova=)
    ja har alltid sånna korta byxor och sover i.. sånna korta shorts typ sovbyxor från HM=) Ja, jag tänkte ja skulle boka en tid med min sköterska och prata lite.. testa kan man ju alltid, men hur lång tid tar de tills att man får pumpen?
  • MayaS

Min dotter på snart 13 år har insulinpump och har haft det i ett par år nu.
    Hon är nöjd och vill inte vara utan den.
    På natten sätter hon fast pumpen i linningen på trosorna med displayen in mot kroppen så att den sitter fast. Hon tycker att det funkar bra och har då ingen risk för att trassla in sig i slangen.
    När hon har bikini eller shorts gör hon likadant... iofs nu när jag tänker efter har hon alltid pumpen fastsatt i linningen oavsett om hon har byxor, kjol, shorts.. ja kort sagt alltid.

Dottern har en sån där grej som man kan sätta runt låret men hon gillar inte den... så den ligger mest och samlar damm. Men man får ju prova sig fram och hitta den lösning som passar en själv bäst.

• jessicacarlsson

Dom har alltid massa pumpar på sjukhuset, men har dom inte de så skickas dom efter i från USA  och då tar de ca 1 vecka.

När man lämnar in pumpen för service så får man en lånepump.
    Prata med din läkare/sköterska =)
  • Loha88
    MayaS skrev 2010-03-22 10:55:15 följande:
    Min dotter på snart 13 år har insulinpump och har haft det i ett par år nu. Hon är nöjd och vill inte vara utan den. På natten sätter hon fast pumpen i linningen på trosorna med displayen in mot kroppen så att den sitter fast. Hon tycker att det funkar bra och har då ingen risk för att trassla in sig i slangen. När hon har bikini eller shorts gör hon likadant... iofs nu när jag tänker efter har hon alltid pumpen fastsatt i linningen oavsett om hon har byxor, kjol, shorts.. ja kort sagt alltid. Dottern har en sån där grej som man kan sätta runt låret men hon gillar inte den... så den ligger mest och samlar damm. Men man får ju prova sig fram och hitta den lösning som passar en själv bäst.
    det låter ju jätte bra.. många är jätte nöjda med dom=) men kan man ha vilka tröjor som helst med det då? den borde ju synas igenom tröjor?
  • MayaS
    Loha88 skrev 2010-03-22 10:04:57 följande:
    Har haft diabetes ett år nu snart.. med sprutor, men funderar på att sätta dit en pump, men hur är det att ha de? är de ivägen och så?För och nackdelar?
    Glömde helt att svara på din första frågeställning.

Jag har aldrig upplevt att någon av de jag träffat som har pump tycker att den är ivägen. Den blir en del av livet precis som allt annat.

Dock har jag träffat några som pump inte passat för och som faktiskt  gått tillbaka till penna  igen.

För och nackdelar:
    Jämnare insulintillförsel
    Jämnare blodsocker (förhoppningsvis)
    Mindre antal stick (byte av nål varanna till var tredje dag)

Mycket mer grejer att hålla reda på. Måste ha ett hyfsat stort förvaringställe till alla grejer.
    Måste ha bra koll på blodsocker och måste kolla blodsocker ofta.
    Går det illa så går det illa fort. Du har ingen, absolut ingen, långtidsverkande insulin och får du ingen insulin blir det ketoacidos på 4-6 timmar.

Hur lång väntetid är lite olika från landsting till landsting.
    Min dotter fick vänta i 4 månader... men sen anser landstinget att du inte ska ha någon pump så är det tyvärr så att du inte får någon. Det är ett dyrt hjälpmedel tyvärr.
  • jessicacarlsson
    MayaS skrev 2010-03-22 11:02:35 följande:
    Glömde helt att svara på din första frågeställning. Jag har aldrig upplevt att någon av de jag träffat som har pump tycker att den är ivägen. Den blir en del av livet precis som allt annat. Dock har jag träffat några som pump inte passat för och som faktiskt  gått tillbaka till penna  igen. För och nackdelar: Jämnare insulintillförsel Jämnare blodsocker (förhoppningsvis) Mindre antal stick (byte av nål varanna till var tredje dag) Mycket mer grejer att hålla reda på. Måste ha ett hyfsat stort förvaringställe till alla grejer. Måste ha bra koll på blodsocker och måste kolla blodsocker ofta. Går det illa så går det illa fort. Du har ingen, absolut ingen, långtidsverkande insulin och får du ingen insulin blir det ketoacidos på 4-6 timmar. Hur lång väntetid är lite olika från landsting till landsting. Min dotter fick vänta i 4 månader... men sen anser landstinget att du inte ska ha någon pump så är det tyvärr så att du inte får någon. Det är ett dyrt hjälpmedel tyvärr.
    fick ni vänta så länge =( oss fråga dom på sjukhuset och när vi sa ja så fick vi den samma dag.
     min son är också 13 snart =) han har haft sin i 10 år.
    jättebra grej med pump =)
  • Loha88

okej, jo men ja, vi får se, ska prata med min sköterska å se va hon tycker.. hade hellre velat ha de.. min mage blir så svullen av alla stick..
    är de så att man kan äta som vilken människa som helst med pump?

• MayaS
    jessicacarlsson skrev 2010-03-22 11:07:20 följande:
    fick ni vänta så länge =( oss fråga dom på sjukhuset och när vi sa ja så fick vi den samma dag.  min son är också 13 snart =) han har haft sin i 10 år. jättebra grej med pump =)
    Jo det är helt suveränt med pump... speciellt nu när de "små" liven är i puberteten.
    Min dotter har haft diabetes i snart 7 år och pump har hon haft i 2 år. Hon vägrade att ha pump innan dess men det mognade fram med tiden. Nu vill hon absolut inte gå tillbaka till pennorna.
  • Loha88
    MayaS skrev 2010-03-23 08:31:13 följande:
    Jo det är helt suveränt med pump... speciellt nu när de "små" liven är i puberteten. Min dotter har haft diabetes i snart 7 år och pump har hon haft i 2 år. Hon vägrade att ha pump innan dess men det mognade fram med tiden. Nu vill hon absolut inte gå tillbaka till pennorna.
    Jo vi får se om ja vill ha de sen om ja får prova...
Svar på tråden någon med insulinpump? va tycker ni om de?