• Tuesday

Hur länge varar en förkylning?

Min lilla dotter på 2½ månad är förkyld. Inget konstigt med det eftersom hon blev det efter att ha träffat sin kusin som just börjat på dagis.... Men nu har hon varit snorig och småhostig i drygt två veckor och jag börjar undra om det någonsin ska ta slut... Hon kan verka nästan helt återställd en dag men nästa dag är hon helt tjock i näsan och svalget av snor och slem... Och igår hade hon feber igen (38 grader) men idag är hon feberfri fast snorigare än igår. Vad har ni lite mer erfarna mammor för erfarenhet och tips kring detta? Kan man vara förkyld så länge eller är det något annat? Hon är för övrigt pigg och glad som vanligt och inte det mindsta allmänpåverkad, jag börjar bara bli trött på detta eviga snorsugande.

• Svar på tråden Hur länge varar en förkylning?
  • UpsyDaisy

Ja man kan vara förkyld så länge! Tror de flesta med barn har erfarit veckolånga förkylningar.

• UpsyDaisy

Ibland så avlöser förkylningarna varandra. När min dotter började dagis var hon sjuk oftare än hon var frisk under det första året.

• karine

Min dotter är snart tre månader och har varit förkyld några dagar men då vet jag vad jag har att vänta ;)

Ska man undvika att träffa andra barn eller hur gör ni? Hon är lite rosslig och snorig. Idag hade hon 37.7 men är inte allmänpåverkad utan sprattlar och jollrar som vanligt? (lånar tråden lite, hoppas det går bra ts..)

• Tuesday

karine: precis som min dotter då, hon sprattlar och jollrar också som vanligt :) Men man tycker ju så synd om henne när hon vaknar på morgonen och det låter som om hon snarkar när hon andas... Vi har låtit henne träffa kusinen, inga andra barn men många vuxna.

• Tuesday

UpsyDaisy: Ja, det känns nästan som om hon har haft flera förkylningar eftersom hon varit symptomfri kanske ett par dagar under de två veckorna men jag vet inte vem hon skulle smittats av? Jag är ju hemma och min man jobbar också hemifrån och vi har inte träffat så mycket folk under den här tiden...

• karine
    Tuesday skrev 2010-03-22 10:30:45 följande:
    karine: precis som min dotter då, hon sprattlar och jollrar också som vanligt :) Men man tycker ju så synd om henne när hon vaknar på morgonen och det låter som om hon snarkar när hon andas... Vi har låtit henne träffa kusinen, inga andra barn men många vuxna.
    ja precis, tycker så synd om henne ibland men hon verkar inte tycka att det är så jobbigt, bara när vi ska droppa i saltlösning i näsan, då protesterar hon vilt.
    Har föräldragrupp om några dagar och vet inte riktigt hur jag ska göra. Vill ju inte smitta några andra barn men det är alltid bra information på träffarna. Får se hur hon mår då och vad BVC sköterskan tycker.
  • glasbubblan

Nähä... men gå in på 1177.se, klicka på "barn" och bläddra ner till "förkylning hos barn"

• Tuesday

glasbubblan: Tack för tipset, det verkar ju inte vara någon fara då eftersom hon inte verkar ha ont eller ha blivit värre

• Tuesday

karine: Ja saltlösning i näsan är ingen hit precis :) det tycker min dotter nog också är det värsta med förkylningen, det och snorsugen. Tror bara de smittar mest de första dagarna, men att höra med bvc låter bra.

Svar på tråden Hur länge varar en förkylning?