Geiisha skrev 2010-03-22 11:57:51 följande:
Det som jag är tveksam inför är väl det att en del säger att de är jätteskälliga och kräver mkt mkt aktivering och sådant..
*Skratt* Allting är relativt. Jag var ju ganska aktiv med den jag var fodervärd på, men jag kan inte påstå att han "krävde massor" med aktivering för att vara nöjd med tillvaron om jag jämför med kelpien jag har idag. Då är vavvan som rena rama drömsemestern
Men visst kräver de lite av sin ägare, det gör alla hundar (utom de från Brio). Det är en typisk larmhund som ofta har nära till skall, men det går att träna bort och att underhålla. Man kan lära dem att skvallra istället för att ta till skall (t ex hunden ska komma oh puffa på ditt ben när det ringer på dörren, den ska sätta sig ner när den ser en katt, etc, etc), och man bör ha i åtanke att en rätt aktiverad hund sällan har behov att ta ut uppdämd frustration. Så ta det där med att de kräver mycket med en nypa salt
Och precis som nomina skrev så dör de inte om de får gå promenader längre än 2 km. Man anpassar sitt eget tempo (powerwalk går bort, vilket är ren logik) efter hunden och de hänger glatt på. Man kan ju dessutom slänga in lite upplet eller lydnad under promenader, vilket ju stimulerar knoppen och man får en nöjd hund med sig hem.