• Geiisha

Åsikter om Chihuahua....

Skulle gärna höra lite åsikter om hundrasen Chihuahua. Både ur hälsoaspekter, beteende, temperament, hur den är ihop med andra djur och barn (individuellt iofs) o.s.v. Skulle vara roligt att få ett större intryck av hur det är att leva med en vavva!

• Svar på tråden Åsikter om Chihuahua....
  • Lathundarna

Stor hund i liten kropp. Alldeles för ofta oaktiverade och frustrerade, upplevs då som "bjäbbhundar". Underbara med stimulans. Den jag var fodervärd på (långhårig, sobelfärgad) funkade bra med både barn och andra hundar då han växt upp med detta, men det gällde att hela tiden hålla koll på honom. 1½ kg tung och testade gärna större hundars tålamod. Barn vill gärna "krama sönder" Man får även se upp när man är ute bland folk med hunden då väldigt många vill klappa och väldigt få frågar först.
    En livlig ras som vill vara med på de flesta aktiviteter (vi var aktiva inom lydnad, spår, personsök och drag, och jag vet en som tränat sök av gasläcka med sin), men där man ska vara noga med val av uppfödare.

Här får du reda på massa mer.

• nomina

Liten och smart! Älskad av alla, smidig, glad, kärleksfull, tillgiven, busig, kelig, uthålliga, soldyrkare!

De flesta chihuahua jag känner till har en god hälsa. Min första chihuahua var pigg o frisk som en nötkärna, min nuvarande har problem med magen, men bara hon får rätt kost så är hon hur pigg o glad som helst!

Det går faktiskt inte en enda dag utan att man får snälla kommentarer om henne, det är mest kul. Har man en så liten hund så får man räkna med kommentarer bara.

Jag ser ju bara fördelar med att de är så små, mindre mat, mindre skit i lägenheten, de tar mindre plats i soffan/sängen, man köper den minsta stl i allt (skålar, leksaker, koppel m.m. ) vilket alltid e billigare ;) hehe
    Sen kan man väl glömma alla fördomar om att dom e klena o inte orkar gå långt, de göör dom! Sen är de å andra sidan en fördel just att man KAN plocka upp dom om de verkligen skulle behövas.

• Geiisha

Tack för era svar!
    Så kul att höra från folk vad de tycker, för personligen är det mer av intresse för mig än att sitta och läsa "rasstandarder". Visst funkar väl det också, men det känns mer "äkta" att höra från en som lever med, eller lever nära, en chihuahua.

Tycker rasen verkar jättehärlig, min farmor har 3 st gamla vavvor, som iofs är gamla och ganska lata men men, haha. Det som jag är tveksam inför är väl det att en del säger att de är jätteskälliga och kräver mkt mkt aktivering och sådant.. jag kommer ha mycket tid för min kommande hund eftersom jag studerar hemma, men jag vill ändå inte ha någon som är allt för krävande då jag inte är van.
    Hur är det med den saken, ni som vet?
    Klättrar de på väggarna om de inte får mycket motion? Jag är väl lite sån som vill ha en som gärna hänger med, men som inte dör av tristess och frustration bara för att man kanske är ja.. sjuk några dagar och inte har energin att "vara på topp" så att säga.

Sen är det väl hälsan då som jag också är lite skraj för.. det som dykt upp många gånger är väl vattenskalle och patella (det sistnämnda är ju iofs något som är vanligt på de flesta småraser, och jag vill ju ha en liten en så

• Geiisha

En sak till undrar jag. Många säger att det bästa är att köpa hundar hos uppfödare (jag vill ha en vuxen förresten!).. och det är det ju säkert. Men om man låt oss säga hittar en hund som man fastnar för på blocket och som hittils kanske bott hos en "vanlig privatfamilj" som i sin tur köpt hunden hos en uppfödare. Är det helt fel då? Vad bör man tänka på då?

• Lathundarna
    Geiisha skrev 2010-03-22 11:57:51 följande:
    Det som jag är tveksam inför är väl det att en del säger att de är jätteskälliga och kräver mkt mkt aktivering och sådant..
    *Skratt* Allting är relativt. Jag var ju ganska aktiv med den jag var fodervärd på, men jag kan inte påstå att han "krävde massor" med aktivering för att vara nöjd med tillvaron om jag jämför med kelpien jag har idag. Då är vavvan som rena rama drömsemestern

Men visst kräver de lite av sin ägare, det gör alla hundar (utom de från Brio). Det är en typisk larmhund som ofta har nära till skall, men det går att träna bort och att underhålla. Man kan lära dem att skvallra istället för att ta till skall (t ex hunden ska komma oh puffa på ditt ben när det ringer på dörren, den ska sätta sig ner när den ser en katt, etc, etc), och man bör ha i åtanke att en rätt aktiverad hund sällan har behov att ta ut uppdämd frustration. Så ta det där med att de kräver mycket med en nypa salt

Och precis som nomina skrev så dör de inte om de får gå promenader längre än 2 km. Man anpassar sitt eget tempo (powerwalk går bort, vilket är ren logik) efter hunden och de hänger glatt på. Man kan ju dessutom slänga in lite upplet eller lydnad under promenader, vilket ju stimulerar knoppen och man får en nöjd hund med sig hem.
  • nomina

Du får räkna med någon långpromenad varje dag och gärna lite aktivering inomhus.
    Min tik är 6år o vill fortfarande leka varje dag!
    Sen har ju alla olika intresse om de går på agility lr tränar lite tricks. Sånt som de blir glada av är en bra aktivering tycker jag.
    Min vovve blir nästan deppig om ja inte leker med henne.

En annan fördel med chi´s är att de (iallafall inte min o ett par jag känner) inte är så överförtjusta att gå långpromenader i snö och regnrusk. Storm hör inte till favoriten heller!
    Iallafall är min chihuahua på de viset, o hon är glad för att få busa inne lite extra istället.
    men efter denna kalla hårda vinter är hon och jag så glada när man kan gå ut på långpromenader igen.
    Sen e väl de hundar som alla andra, kanske klättrar de på väggarna ett tag om de inte får motion, men de vänjer sig. Det är dock inte de optimala om jag får säga min mening.
    Hunden ska alltid komma först! Mat o motion o kärlek är de viktigaste!
    Det finns ju inga garantier för att du får en hund som inte skäller, det måste du veta när du skaffar en, och om du får en skällig så måste du räkna med att kunna lägga arbete på att träna bort de. (om du inte föredrar att leva med de)

jag tycker inte det är rätt mot hundar att bara sälja de vidare om de inte passar liksom, man måste tänka på allt sånt innan man skaffar sig hunden.
    Låt säga att du skaffar en tik, även om du aldrig planerar att skaffa valpar men ändå inte steriliserar henne så finns alltid risken att hon kan bli dräktig. En olycka sker.
    Sådant tycker jag är viktigt att man begrundar innan man skaffar hund.

Önskar dig all lycka!

• Lathundarna
    Geiisha skrev 2010-03-22 11:59:39 följande:
    En sak till undrar jag. Många säger att det bästa är att köpa hundar hos uppfödare (jag vill ha en vuxen förresten!).. och det är det ju säkert. Men om man låt oss säga hittar en hund som man fastnar för på blocket och som hittils kanske bott hos en "vanlig privatfamilj" som i sin tur köpt hunden hos en uppfödare. Är det helt fel då? Vad bör man tänka på då?
    Är det en renras du ska ha så är stamtavla ett måste. Vaccinationskort som visar att den fått alla sprutor genom åren, den ska gå att hantera (t ex kolla tänder på) utan att bli stressad, nervös, bitas, att den är välskött, kan gå i koppel, klarar av att bli kloklippt, etc, etc. Det är även viktigt att man får reda på varför hunden ska omplaceras - oavsett vem det är som har den. Men det som är absolut viktigast (åtminstone för mig) är att det klickar med hunden.
  • nomina

Ang tempot där, jag känner till folk som cyklar med sina chi´s i koppel.
    de är ganska tåliga! :)
    jag är dock så jävla feg o litar inte på att ja skulle kunna cykla utan att ha ihjäl min hund...

det är väl inget fel att skaffa hund vare sig du finner den på blocket eller nånannanstans. en vuxen hund är en stor fördel, man slipper kissträningen! :)
    sen kan ju blocket va många skummisar på... på http://www.chihuahuacirkeln.nu/ finns valpförmedlare. En seriös verksamhet, kanske har de en hund för omplacering som skulle passa dig!

På blocket får man en känsla av att det är första bästa som hör av sig som får hunden typ... om ja av någon anledning skulle va tvungen att omplacera min hund skulle jag höra av mig till dom.

all lycka i ditt vavvasökande återigen! :)

• nomina
    Lathunden skrev 2010-03-22 12:19:14 följande:
    Är det en renras du ska ha så är stamtavla ett måste. Vaccinationskort som visar att den fått alla sprutor genom åren, den ska gå att hantera (t ex kolla tänder på) utan att bli stressad, nervös, bitas, att den är välskött, kan gå i koppel, klarar av att bli kloklippt, etc, etc. Det är även viktigt att man får reda på varför hunden ska omplaceras - oavsett vem det är som har den. Men det som är absolut viktigast (åtminstone för mig) är att det klickar med hunden.
    mycket bra där! vad gäller chi så skulle ja nog önska att ägaren även gjort en PL-undersökning.
    den ska även vara chippad!!
    när du tar över hunden ska även ett ägarbyte göras som tidigare ägaren ska ha från SKK
  • Emma08
    Geiisha skrev 2010-03-22 11:57:51 följande:
    Tack för era svar! Så kul att höra från folk vad de tycker, för personligen är det mer av intresse för mig än att sitta och läsa "rasstandarder".
    Har själv två och tycker de är riktigt roliga, mysiga hundar.
    Hinner inte skriva mer men här kan du läsa det mesta om folks chis och ställa egna frågor:
    www.chiforum.se
    Använd gärna sökfunktionen på forumet så kan du hitta svar på många saker!
Svar på tråden Åsikter om Chihuahua....