• Larssib

Lägga blomma på en grav

Nu är det snart tre år sedan en nära vän till mig tog livet av sig. Jag har varken orkat eller viljat besöka hans grav men nu vill jag gå dit och åtminstone lägga en blomma.

Vad ska man lägga för blomma? Hur gör man?

Detta är känslormässigt mycket jobbigt för mig eftersom det har hänt så mycket. 

• Svar på tråden Lägga blomma på en grav
  • Girlinthecity

Du kan välja vilka blommor du vill. Det finns oftast vaser på kyrkogården som man får låna som man kan köra ner i marken. Men ett besök vid graven är ju något du ska göra för din skull, inte för din väns skull. Sörja och komma ihåg honom behöver du inte göra vid graven. Gör det inte om det känns så jobbigt. Lycka till.

• Takhiza

Jag tycker personligen att en grav är inte till för den döda, den är till för de efterlevande. För de som känner att de behöver en plats att rå om eller en specefik plats att sörja på. För mig finns det ingen där. Bara ett tomt skal. Skulle jag vara troende hade jag nog valt att tro att personen var i himeln. Jag jobbar själv som kyrkogårdsvaktmästare.

Om du vill gå dit så tycker jag att det ska vara för att du VILL gå dit. Du ska absolut inte känna skuld för att du inte varit där och inte heller känna dig tvingad att gå dit. En tanke osv är viktigare.

Mina teorier.

• Anyah

Jag tycker också att det är viktigt att du går till graven för att du själv vill. Och det kan ju vara så att efter den här tiden som har gått kan ett besök vara en del i ditt sorgearbete.

Vad det gäller blommor så finns det ju som sagt var vaser på kyrkogården att använda. Ett tips är att ta med blommor som står ett tag, varför inte tulpaner? Ett annat tips är att istället för en blomma köpa ett fint hjärta av mossa med dekoration. Fråga i din blomsterhandel. En fin sten med text, t ex saknar dig mm är också ett fint alternativ till en blomma.

• Begravningsportalen

Utgå från dig själv eller din vän, kanske finns det en blomma som på något sätt representerar er eller er vänskap?

Eftersom du inte har besökt hans grav så tycker jag att du inte behöver lägga ner för mycket kraft på blomman. Det är strongt om du orkar ta dig dit - din närvaro räcker.

Sedan kan det vara något mer genomtänkt nästa gång.

Svar på tråden Lägga blomma på en grav