• EvaTora

hjälp! Vad äter ni på påskbordet i år?

Vi ska ha en liten påskbuffé som påsklunch och det kommer några gäster.
    Just nu råder det total idétorka hos mig eller så spelar mitt gravidillamående en viss roll i olusten att planera maten... Om min man fick bestämma helt skulle det bli julbord i repris fast ägg i stället för skinka. Detta tilltalar mig inte så jättemycket.
    Jag har fått för mig att vi ska göra rostbiff som en rätt samt ägg i någon form.  Men mer då? Jag äter inte sill men alla andra gör det så det kanske blir någon sillbit... Jag vill ha någon slags fisk eller skaldjur - det känns fräscht!

Så - vad har ni för mat på påskbuffébordet? Och hur tänker ni för att inte få en buffé med en jätteblandning av mat?

• Svar på tråden hjälp! Vad äter ni på påskbordet i år?
  • Girlinthecity

Påskbuffe är väl julbord i repris?

• norgesessan

Ja, håller med...Nu äter inte vi svenskt julbord (firar i Norge, med norsk julmat), men när vi har ätit julbord är det precis som påsklunch...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

på jul äter vi mycket köttbullar, prinskorv, revbenspjäll,spenat och sådant...
    på påsken är det rotgratänger, kyckling, får och fisk som gäller och ägg så klart{#lang_emotions_laughing} nu när det finns en massa småbarn i släckten oxå så finns det så klart köttbullar. jag vet inte vad som definieras med en "vanlig påsk" för alla firar så olika...

vi firar nog mera "vårens återkomst" än återupståndelsen av jesus.... Därav fiskad fisk mm. doc. var det 3 år sedan någon lyckades få nått på kroken så här dags på året {#lang_emotions_wink}
    Min sambo lagade lax med dill och räkor i ugn till förra påsken och det levde jag på i början av min graviditet.

• Sommarpresent

Lammstek och potatisgratäng. Lax, ägg, räkor, kyckling m.m i olika varianter. Vi vill inte äta samma som i julas.
    Vi delar upp maten och äter olika varje dag under påsk. Tycker inte om att äta allt på samma dag och sedan äta samma sak i flera dagar bara för att det finns rester kvar.

• Vårsolen

vi ska ha kalas i påsk och får hem endel gäster och då jag vägrar julbord i repris samt att jag vill ha det ganska enkelt ändå så kommer vi att köra på detta:

jansons frestelse
    skaldjurspaj
    västerbottenpaj
    kycklingspett
    rostbiff
    skinka
    ägghalvor med räkor/rom
    sallad
    rökt lax
    ev sill
    smör och bröd

• EvaTora
    Vårsolen skrev 2010-03-22 13:46:41 följande:
    vi ska ha kalas i påsk och får hem endel gäster och då jag vägrar julbord i repris samt att jag vill ha det ganska enkelt ändå så kommer vi att köra på detta:jansons frestelseskaldjurspajvästerbottenpajkycklingspettrostbiffskinkaägghalvor med räkor/romsalladrökt laxev sillsmör och bröd
    Mmm, det lät som i min smak och lite åt det håll vi tänkt. Har ni janssons frestelse som enda potatisrätt eller kommer ni att servera kokt potatis?
    Jag hade tänkt (nu när jag tänkt till lite) att ha ägg, rostbiff, skaldjuspaté med sås, sill, sallad, köttbullar till barnen och knäckebröd. Till patén och sillen skulle det passa med kokt potatis men till rostbiffen vet jag inte riktigt... Vi har pratat om Jansson som ni också ska göra men jag är rädd för att blir en sådan väldans blandning av smaker. Men det kanske det inte blir? Åh, vad svårt det är att bestämma sig!
  • Vårsolen

jag tog egentligen bara med jansons för att min man ville det
    -själv hade jag föredragit potatisgratäng
    om det blir någon mer potatis vet jag inte, visst potatisgratäng hade varit gott men jag ska hinna med allt också så jag måste tänka lite mer på det

• Anna Paulita

Jag ska ha Påskbuffe´på Långfredagen och siktar in mig på Lax, ev kyckling, sparris och grönsaker i överlag. här kommer min buffe´;

Lax, spenat, purjo, ost paj

Späda grönsaker marinerade i citronette (sparris, ärtskidor, blomkål, babymorötter, ev potatis)

Chevre´gratinerad rödbeta med houngung och pinjenötter

Sallad av mache´, ruccola, isberg, gurka med hyvlad parmesan

Örtmarinerade kycklingben

Parmainlindad sparris

Till efterrät blir det Citronmaräng paj eller Hallongmarängpaj.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • zanna80

lax, sill, ägg och räkor är huvuddelen på buffén, men mycket småplock också.

Undrar om jag får låna tråden lite och fråga efter olika fyllningar till ägghalvor?
    Läste för ett tag sedan om olika smaker till detta sk "djävuls ägg", men har glömt

♥ Lovisa ♥
  • Mynta

- Kokt potatis.
    - Prinskorv.
    - Ägghalvor med ett par olika fyllningar.
    - Ostpaj.
    - En kall skaldjurspaj (heeelt ljuvlig!).
    - Gott bröd med smör, ost.
    - Påskmust.

• EvaTora

Tack för alla tips!!!

Mynta: har du möjlighet att dela med dig av receptet på skaldjurspajen?

• Pelink

Vi kör vegetariskt med primörer som t ex vårlök och sparris. Det känns fräscht och gott och har varit mycket uppskattat hos andra.

• Izamoon

Vi kommer nog äta nån förrätt i form av ägg , sill , gubbröra sill men vi tänkte göra den röran men ta bort hälften å ha i räkor istället alla äter inte sillen ev västerbottenpaj ,sallad

Huvudrätt: Plommonspäckad fläskkaree med tror det blir potatis å nån sås

efterätt: Påskbakelse

• Jenny K

Har börjat planerat lite och än så länge ser det ut så här:

Buffe:
    -Ägghalvor
    -Skaldjurssallad
    -Sparrissallad med parmesan
    -Gravad lax
    -Ev någon mer lax
    -Kycklingklubbor
    -Lammstek fylld med nåt gott som jag inte kommit på än
    -Rotsaksgratäng el helstekta små potatisar el båda

Efterrätt:
    -Memma förstås!
    -

• Önskan

Jag tänkte nog bara göra en stor inkokt lax med grön sås och potatis till påsklunch. Älskar inkokt lax! Ev något ägg med något salt på innan maten. Påsktårta efter maten.

• Jenny K
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2010-03-24 22:13:52 följande:
    JA! memma är det bästa med hela påsken är sååå sugen på memma hahaha! Jag kommer att frossa i år
    Jag med! För i år kommer tom barnen ihåg att det var gott så då är jag inte ensam om det iaf!
Svar på tråden hjälp! Vad äter ni på påskbordet i år?