• hilah

    Frågor kring solskydd

    Min man och jag är mycket försiktiga med solen, kanske vi till och med överdriver lite. Vår son är 13 månader och mycket aktiv, så vi kommer inte att kunna hålla honom i skuggan. Så jag undrar:

    - Vilken solkräm skulle du rekommendera till små barn? Vilken har minst skadliga ämnen och skyddar bäst?

    - Om barnet inte badar, räcker det då att smörja en gång per dag?

    - Sonen har en solskyddskeps med tyg som täcker nacke och öron. Ska vi ändå smörja hans ansikte? Så som han busar, kommer ansiktet nog inte alltid vara i skuggan av skärmen.

    - Vi har fått ärva väl använda solskyddsdräkter. Kan vi lita på att de skyddar eller avtar skyddet med tiden?

    - Hur vet man att det är dags att börja smörja med solkräm? Hittills har solen känts svag, men det kan ju snabbt ändras.

  • Svar på tråden Frågor kring solskydd
  • Farmaceuten

    Hej,
    jag tycker inte ni överdriver, man kan inte vara nog försiktig med sina barn och solvanor. Alla solkrämer på apotek som är anpassade för barn är skonsamma och anpassade till barns känsliga hud. Om man tror att ens barn är extra känsligt är det bra att testa på ett litet område på underarmen där huden är extra tunn.
    Även om barnet inte badar bör man smörja flera gånger under dagen, kläder som tar mot huden nöter och svett gör att solskyddet inte sitter kvar. Man behöver inte vara rädd att smörja för mycket. Sen bör man inte vistas i sol hela dagen, värmen är ju också påfrestande för små barn.
    Har man inte solkeps som täcker hela ansiktet bör det också smörjas.
    När det gäller solskyddsdräkter måste ni nog vända er till fabrikanten för att veta vilken användning de tål.
    Även om solen inte känns så stark ännu ska man vara försiktig och läsa av strålningseffekt som finns i en del dagstidningar. Det är ju tidig vår som har den starkaste strålning och inga löv eller annan grönska som absorberar solens strålar.
    Man måste ju också ta hänsyn till vilken breddgrad man befinner sig på.
    Men glöm inte bort att solen har en massa nyttiga egenskaper som vi också behöver!

    Farmaceuten Maria

Svar på tråden Frågor kring solskydd