• Anonym (Rädd)

Jag vågar inte söka hjälp...

Usch, jag hatar det här....
    Jag har Soc. Fobi och jag kan bara säga en sak - jag skulle inte ens önska min värsta fiende samma sak. Det är så plågsamt att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Jag har sökt hjälp och träffat en psykolog vid ett tillfälle, men då tog jag med mig en person eftersom jag inte klarade att gå ensam. Nu måste jag dock gå ensam nästa gång och även framöver och jag är så nervös att jag blir illamående och gråter för jag inte vågar.... önskar att jag kunde ha med mig samma person typ 3-4 gånger till så att jag kände mig bekväm med psykologen. Hatar det här i början när man inte känner varandra! 

Nu funderar jag på att ta tabletter mot min fobi istället, men jag vet inte.. känns lite läbbigt med såna också pga alla biverkningar. Men samtidigt - vad ska jag göra? Jag vågar ju inte söka hjälp jag är ängslig för att prata med henne och ängslig för vad som kommer sen... vill inte bli inknuffad i situationer jag inte klarar.
    Ibland känner jag bara att jag vill stoppa huvudet i sanden och undvika allt vad "Socialt" innebär. Jag vill skaffa barn, jobba med barn och skita i allt annat....

Vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen. Allt känns bara bajs :'( en liten del av mig vill ha hjälp, men mitt problem är ju just det att jag inte klarar kontakter med främmande människor och det är ju precis det jag blir tvungen att göra om jag söker hjälp. Usch usch usch....

Jag säger bara en sak till er som är föräldrar! Upptäcker ni att ert barn (äldre barn antagligen) är onormalt blyg, och att det liksom inte ger med sig utan bara blir värre och påverkar han/henne i fler situationer - Sök hjälp direkt!
    För mig började det så smått när jag var runt 10, 11 - 12 kanske? Men jag lät det bara vara och nu har jag sjunkit så lågt så jag knappt klarar att ta mig ur det.

• Svar på tråden Jag vågar inte söka hjälp...
  • Anonym (tjejen)

Hej!
    Lider inte av samma sak utan av en annan ångest sjukdom och jag vill starkt rekomendera dig tt pröva medicin, det hjälpte mig oehört och mina problem försvan till 95% och där efter var det mycket lättare att söka hjälp i form av psykolog och terapi.
    Jag vet hur jobbigt det är att söka hjälp tog mig lång tid mer och var helt förstör.
    Angående biverkan så hade jag bara biverkningar i ca 2 veckor lättare sådana som trötthet, muntorrhet och förstorade puppiler men det var det värt faktiskt, äter cipralex och har gjort så i ca 5 månader, mår verkligen jätte bra.
    Så rekomenderar dig starkt att pröva blir även så mycket lättare att ta tag i terapin osv.
    Vet hur jobbigt det är säger bara kämpa på du är inte ensam

• Anonym

Jättebra att du sökt hjälp. Mitt tips är att du tar med dig den person du hade med dig förrut och att den personen väntar på dig i väntrummet så kan det kännas som en trygghet för dig för då är h*n nära om du behöver det. Tycker inte du ska ta något lugnande faktiskt. Lycka till!

• Anonym (ylva)

En av mina absolut bästa vänner har lidigt otroligt mycket av social fobi. Vi,hennes vänner började märka det mer och mer då hon aldrig ville med ut nånstans,hon satt mest hemma, såg aldrig folk i ögonen och undvek i största möjliga mån att ringa,eller behöva prata med folk,gå och handla osv.

Hon började gå till en psykolog. Det var sjukt jobbigt för henne i början men jag tvingade henne att gå dit!!! Och efter bara några gånger så blev hon mycket bättre. Hon fick små "hemläxor" som hon skulle göra. Det kunde vara att ringa någonstans,åka buss,det byggdes succesivt upp mer och mer utmanande grejjer för henne att göra. Och hon tyckte det var så hemskt jobbigt,alla skulle tittade på henne konstigt och tycka hon var knäpp, såg konstig ut osv. Men hon tvingade sig igenom allting och hon är en helt ny person idag!!!

Hon är social,trevlig och klarar av att leva som vilken människa som helst! Antar att jag bara vill tala om för dig att det kommer vara jättejobbigt till en början,men du kommer att klara av det och du kommer att våga dig ut i samhället mer och mer ju längre tiden går. Tillsist kommer du att kunna må så bra som du fötjänar och leva ett normalt liv!

KRAM,försök att våga ta itu med dina rädslor,det kommer att hjälpa dig!

• Anonym (???)

Varför måste du gå ensam? Det är din hälsa och ditt tillfrisknande det handlar om så då borde du ju ha lite att säga till om tycker jag!
    Starkt att du tog dig dit första gången!! Det måste ha varit ett jätte steg att ta!
    När det gäller mediciner så är jag ganska skeptisk till om det hjälper med bara dem.. och inga samtal, då blir ju bara symptomen behandlade och inte roten till problemet men kanske ´är det så att du behöver ta mediciner ett tag och sedan samtal, kanske blir det lättare då.
    Lycka till!

• Anonym (Rädd)

Åh tack för ditt svar! :')
    Jag har faktiskt funderat på just Cipralex, så det var kul att höra att du tog just dem.
    Har också tänkt att det kanske funkar lättare för mig att söka hjälp om jag tar tabletter ett tag först... får kanske undersöka det lite närmre ändå.
    Hoppas allt går bra för dig även i framtiden, skönt att höra att du mått bättre av tabletter!

• mamma2kids

jag har panikångest och socialfobi.
    jag stod ut med helvetet i 3års tid utan hjälp.tillslut sökte jag hjälp.orkade bara inte nå mer.
    jag fick tabletter utskrivet,som jag va så emot.men tänkte att vafan det kan aldrig bli värre asså.det blev det två första veckorna.det va HEMSKT MEN sedan så hjälpte det faktiskt lite!!åt dom i 3-4mån.slutade bara sådär rakt av,fy mej
    MEN MÅR MYCKET BÄTTRE IDAG!
    med tabletterna så skjuter du bara fram problemen så du får krafteratt ta tag i allt.så tabletter trollar inte bort din sjukdom om man säger så.man har mycket att jobba på.
    jag får mina panikattacker vid stress.som nu tex när jag ska flytta.
    oro om pengar,fullt upp med packande,barnen,allt..
    så de är ditt tankesätt som gör mycket!

• Anonym (Rädd)

Anonym (???) - Personen som följde med mig vill nog med mig fler gånger, det är bara det att hon inte kan (pga jobb), eftersom tiderna jag får ligger mitt i dagen. Annars hade det verkligen underlättat om jag hade någon med mig de första, kanske 5 gångerna, för då försvinner den där jobbigaste nervositeten och sedan klarar jag mig säkert själv.

Anonym(ylva) - Det låter så underbart att hon blev bättre! Jag VILL ju, det är bara att nervositeten fäller krokben för mig och det är ju lite där problemet ligger också. Kanske finns någon form av tablett som gör att jag vågar ta mig i kragen.. inte kul att bli ett enda stort vrak varenda gång jag ska iväg dit.

• Anonym (tjejen)
    Anonym (Rädd) skrev 2010-03-22 13:39:59 följande:
    Åh tack för ditt svar! :')Jag har faktiskt funderat på just Cipralex, så det var kul att höra att du tog just dem.Har också tänkt att det kanske funkar lättare för mig att söka hjälp om jag tar tabletter ett tag först... får kanske undersöka det lite närmre ändå. Hoppas allt går bra för dig även i framtiden, skönt att höra att du mått bättre av tabletter!
    Ja jag hade aldrig kunnat klarat av att tillfriskna utan medicinen, som tidigare skrivet så skjuter man ju kanske upp problemet lite också men är inte säker. För har du en rubbning i sertralin systemet så kan den komma i balans igen. Men mycket handlar ju om att lära sig tänka anorlunda, på så sätt arbetar man automatiskt bort ens rädslor och liksom lär om hjärnan. Tillslut tänker man liksom normalt omedvetet svårt att förklara.
    Och att träna på detta då krävs det också att man själv är relativt lugn och fri från ångest, för själva terapin är skit jobbig allt handlar ju om att exponera sig för det man är rädd för, och det går liksom inte så bra om man redan är panikslagen och hyperventilerar.
    Jag ska väl snart börja trappa ur min medicin och jag är inte ett dugg rädd alls för jag vet hur jag ska hantera mina tankar ect, så kommer gå bra.
    Lycka till
  • Anonym (Rädd)

Men blir man alltså "modigare" av tabletterna? Det där har jag aldrig fattat riktigt. Låter så otroligt... eller ja, det kanske helt enkelt är så att oron och ängsligheten försvinner och att man då funkar mer normalt? Jag skulle verkligen vilja ha sådana, om inte annat för att våga söka hjälp...
    har läst att det inte rekomenderas att göra medan man får hjälp eftersom att man då kanske inte anser problemen vara så stora, just eftersom man mått bättre av tabletterna. Men jag tänkte mig väl att iallafall ta dem ett tag nu i början, och sedan när jag känner mig mer "bekväm i situationen" kan jag börja trappa ned.

• Anonym (morsan)
    Lycka till med din terapi. Nu när du sökt hjälp så finns det mycket goda chanser att du blir bra.
    Du får göra vad du kan för att ta dig till terapin och jag tycker du skall berätta för psykologen precis hur svårt det är för dig att ta dig dit själv.
    Jag håller tummarna för dig och önskar dig fantastisk framtid som du kommer att uppskatta nu då du varit så begränsad.
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (Rädd) skrev 2010-03-22 13:48:01 följande:
    Men blir man alltså "modigare" av tabletterna? Det där har jag aldrig fattat riktigt. Låter så otroligt... eller ja, det kanske helt enkelt är så att oron och ängsligheten försvinner och att man då funkar mer normalt? Jag skulle verkligen vilja ha sådana, om inte annat för att våga söka hjälp...har läst att det inte rekomenderas att göra medan man får hjälp eftersom att man då kanske inte anser problemen vara så stora, just eftersom man mått bättre av tabletterna. Men jag tänkte mig väl att iallafall ta dem ett tag nu i början, och sedan när jag känner mig mer "bekväm i situationen" kan jag börja trappa ned.
    Svårt att förklara, men för mig försvan panik attackerna och ångesten bara det gjorde att jag mår bättre och lättare kan hantera mina problem. Sedan är det ju så att de inte rekomenderar en att äta tabletterna och sedan skita i grundbehandlingen = terapin, för som tidigare nämnt så kan man få tillbaka en del av problematiken när man trappar ur medicinen och då krävs det att man gått i terapi så man kan hantera problemen och på så sätt bli frisk. medicinen är ju bara en hjälp pa vägen så man verkligen orkar ta itur med problemen.

Och ja modigare blir man väl på så sätt att man inte lider av sin ångest den försvinner ju så man kan ju leva mer normalt, men som sagt det är ju bara en hjälp på vägen så skulle du börja medicinera så ska du absolut inte skippa terapin för då skjuter du bara upp problemen i längden.
  • MariaKsk88

Du behöver terapi, bara mediciner brukar inte hjälpa och även om det gör det så får du troligen tillbaka problemen så fort du slutar med dem. Däremot kan man ta en kombination ett tag, eller som du skriver börja med medicin tills man mår så pass bra att man klarar av terapin. Kan du inte få tider som din vän kan följa med dig på? Jag läser till psykolog och KBT (som någon beskrev innan med hemläxor och där man successivt gör jobbigare och jobbigare saker) har väldigt bra effekt på social fobi. Be någon hjälpa dig, du måste tvinga dig dit, det är det enda sättet. Du kommer vara så glad när du blir bättre!! :)

Jag tycker du ska försöka tänka hur mycket DU tänker på hur andra beter sig. Jag antar att när du går ut så tror du att ALLA stirrar på dig, att de tänker på hur ful du är, hur dum du är osv. Men vänd på det. När du tittar på någon du inte känner, vad tänker du då? Bryr du dig verkligen så mycket om andra? För folk gör faktiskt inte det! Fråga så kommer du få se. Dessutom förstorar du troligen saker, t ex är det normalt att man tror att man är jätteröd i ansiktet och att folk stirrar, fastän man egentligen inte alls är så röd i ansiktet, eller att folk tycker man är knäpp för att man svettas om händerna när ingen egentligen märker att du gör det! Du kommer få jobba med det här i terapin. Försök skriva en lista på saker du tycker är jobbiga. Börja med det minst jobbiga, t ex att fika med en kompis, och skriv sen jobbigare och jobbigare saker, t ex "säga nåt under fikan på jobbet" och sluta med t ex "hålla tal på en fest". Sen ska du exponera dig för de här situationerna, dvs göra det du har skrivit och bara vänta ut ångesten. För man kan tro att ångesten blir starkare och starkare tills man blir galen, men så är det inte. "Ångestkurvan" (som det heter) går ut på att ångesten blir starkare och starkare, men till slut avtar den. ALLTID!! Om du "smiter" innan ångesten hinner avta förvärrrar du situation för dig själv, för då lär du dig att det är hemskt, farligt, att du inte klarar av det, osv. Om du istället står ut tills ångesten avtar, kommer du märka att det faktiskt inte är så himla farligt! Det är så man botar fobier med KBT :) När du klarat av den lättaste saken, då provar du nästa steg, som är lite svårare. Man jobbar också med felaktiga tankar man har, t ex att man är en hemsk person, att man är ful, att man ser pinsam ut, osv. på olika sätt. Självklart är det här skitsvårt att göra själv, och därför är det så viktigt att du för stöd, dels av vänner o familj, men speciellt av en terapeut.

Jag kan följa med dig om du bor i Stockholm :) Fast du kanske inte vågar träffa mig heller :P

• Anonym (tjejen)
    MariaKsk88 skrev 2010-03-22 17:36:34 följande:
    Du behöver terapi, bara mediciner brukar inte hjälpa och även om det gör det så får du troligen tillbaka problemen så fort du slutar med dem. Däremot kan man ta en kombination ett tag, eller som du skriver börja med medicin tills man mår så pass bra att man klarar av terapin. Kan du inte få tider som din vän kan följa med dig på? Jag läser till psykolog och KBT (som någon beskrev innan med hemläxor och där man successivt gör jobbigare och jobbigare saker) har väldigt bra effekt på social fobi. Be någon hjälpa dig, du måste tvinga dig dit, det är det enda sättet. Du kommer vara så glad när du blir bättre!! :)Jag tycker du ska försöka tänka hur mycket DU tänker på hur andra beter sig. Jag antar att när du går ut så tror du att ALLA stirrar på dig, att de tänker på hur ful du är, hur dum du är osv. Men vänd på det. När du tittar på någon du inte känner, vad tänker du då? Bryr du dig verkligen så mycket om andra? För folk gör faktiskt inte det! Fråga så kommer du få se. Dessutom förstorar du troligen saker, t ex är det normalt att man tror att man är jätteröd i ansiktet och att folk stirrar, fastän man egentligen inte alls är så röd i ansiktet, eller att folk tycker man är knäpp för att man svettas om händerna när ingen egentligen märker att du gör det! Du kommer få jobba med det här i terapin. Försök skriva en lista på saker du tycker är jobbiga. Börja med det minst jobbiga, t ex att fika med en kompis, och skriv sen jobbigare och jobbigare saker, t ex "säga nåt under fikan på jobbet" och sluta med t ex "hålla tal på en fest". Sen ska du exponera dig för de här situationerna, dvs göra det du har skrivit och bara vänta ut ångesten. För man kan tro att ångesten blir starkare och starkare tills man blir galen, men så är det inte. "Ångestkurvan" (som det heter) går ut på att ångesten blir starkare och starkare, men till slut avtar den. ALLTID!! Om du "smiter" innan ångesten hinner avta förvärrrar du situation för dig själv, för då lär du dig att det är hemskt, farligt, att du inte klarar av det, osv. Om du istället står ut tills ångesten avtar, kommer du märka att det faktiskt inte är så himla farligt! Det är så man botar fobier med KBT :) När du klarat av den lättaste saken, då provar du nästa steg, som är lite svårare. Man jobbar också med felaktiga tankar man har, t ex att man är en hemsk person, att man är ful, att man ser pinsam ut, osv. på olika sätt. Självklart är det här skitsvårt att göra själv, och därför är det så viktigt att du för stöd, dels av vänner o familj, men speciellt av en terapeut. Jag kan följa med dig om du bor i Stockholm :) Fast du kanske inte vågar träffa mig heller :P
    Jätte bra inlägg :)

sedan ts du kan alltid läsa på internet om just social fobi och KBT, många av mina fobier har jag arbetat bort själv genom att göra det kbt går ut på. Rekomenderar inget att köra själv men att läsa om det brukar ge en ganska tydlig bild om hur det går till. Att jag börja exponera mig ect är för att jag själv är utbildad inom psykiatrin så ville nte vänta på att börja.
  • MariaKsk88
    Anonym (tjejen) skrev 2010-03-22 19:16:26 följande:
    Jätte bra inlägg :) sedan ts du kan alltid läsa på internet om just social fobi och KBT, många av mina fobier har jag arbetat bort själv genom att göra det kbt går ut på. Rekomenderar inget att köra själv men att läsa om det brukar ge en ganska tydlig bild om hur det går till. Att jag börja exponera mig ect är för att jag själv är utbildad inom psykiatrin så ville nte vänta på att börja.
    Tack! :) Jag har också blivit av med nålfobi genom att exponera mig själv :) Det är så himla skönt..
  • Anonym (tjejen)
    MariaKsk88 skrev 2010-03-22 19:18:45 följande:
    Tack! :) Jag har också blivit av med nålfobi genom att exponera mig själv :) Det är så himla skönt..
    Ja jag har haft fobier för en hel del kanske 5 olika saker nu har jag två kvar att arbeta på, otroligt skönt käns som att man fått livet tillbaka
Svar på tråden Jag vågar inte söka hjälp...