Spikmatta?
Är det någon som har provat spikmattan för att gå igång förlossningen?
Läste någonstans att akupunktur kan få igång förlossningen och undrar därför om spikmattan också kanske funkar?
Är det någon som har provat spikmattan för att gå igång förlossningen?
Läste någonstans att akupunktur kan få igång förlossningen och undrar därför om spikmattan också kanske funkar?
spikmattan når ju inte lika "djupt" så jag tror inte det...... men den får ju blodcirkulationen att tillta så det är nog väldigt skönt om inte annat. jag använde den i slutet av min grav för att det var skönt men jag tror inte att den påverkade förlossningsdatumet...
Njae, det ska mer än akupunktur till att starta en förlossning, däremot kan jag tänka mig att OM alla hormoner står på rätt nivå så kan man snabba på starten med akupunktur...
Men att spikmatta skulle starta en förlossning tror jag knappast.
i instruktioner på min spikmatta står det att man INTE skall använda den alls under grav. men ingen orsak om varför.
Kan man ligga på Spikmattan under graviditet?
Det finns inget som talar för att det skulle kunna vara negativt att ligga på Spikmattan under graviditet. Troligen skulle den kunna lindra besvären av foglossningen. De hormoner som kvinnan producerar naturligt under graviditeten påverkar även fostret. Stresshormoner (Adrenalin, Kortisol och Noradrenalin) under stress hos kvinnan ger stress hos fostret, medan må-bra-hormonet Oxytocin får fostret att må bra, osv. Oxytocin produceras av kroppen vid bröring, massage, sex m.m. och med stor sannolikhet ävan då man ligger på Spikmattan. Man ska dock tänka på att ta det försiktigt och alltid ha en T-shirt på sig för att dämpa spikens tryck. De endorfiner som troligen också frigörs av Spikmattan kan inte skada fostret utan snarare, även de, bidra positivt för fostertillväxten.
Vi avråder dock gravida innan den fjärde graviditetsmånaden från att använda spikmattor, med hänvisning till försiktighetsprincipen. Yttre påverkan kan utgöra en risk, då missfallsrisken är störst under de första graviditetsmånaderna.
Källa: www.tahorseware.se/fragor-och-svar-om-spikmattan-i-210.aspx
Jag använder dock min matta och har gjort det hela tiden!
Tog upp frågan med min mamma som är akupressör hurvida man bör eller inte bör använda spikmatta under graviditeten. Spikmattan fungerar på samma sätt som massage, dvs sätter igång kroppens oxytocinutsläpp. Detta är helt ofarligt.
När det kommer till massage och akupunktur så kan man med rätt kunskap behandla akupunkter som är utdrivande. Det är därför man undviker massage ffa under första trimestern. Det är dock inget som normalt kan ske av en olyckshändelse, man måste veta vad man gör och även då är det väldigt svårt att starta en utdrivning. Och det blir svårare ju senare i graviditeten man är. Första trimestern kan man undvika massage i ländryggen och på fötterna, samt punktbehandling i form av tryck. Och under resten av graviditeten kan man ju undvika att behandling/massage dessa områden från personer som inte har kunskap om akupunkter.
Men som sagt, även om man försöker är det svårt att driva ut ett foster. Och en spikmatta tar inte så pass djupt att det sätter igång en förlossning.