• on my way

Nyinflyttad till Sverige vilken klass?

Hej,

Vi ska flytta hem till Stocholm igen efter 12 ars utlandsvistelse. Min dotter blir 6 ar i april och ska da enligt svenska regler borja forskoleklass till hosen.

Min fraga till dig finns det mojlighet och tror du att det ar ok om hon hoppas over 6 ars och borjar i 1 klass. Hon borjade skolan har nar hon var 4.5 ar, vi har haft kvar henne i samma klass 2 ar du eftersom det var mojligt att vi ska flytta hem igen. Sa nu ligger ho bara for en klass istallet for tva klasser.

Det kanns som foralder lite jobbigt om hon ska borja lara sig alfabetet och grunderna igen, hon har redan klagat pa att hon ar uttrakad for att hon gor samma sak sm forra aret i skolan. Hon gor ju samma sak det har aret som forra sa ligger lite fore sina klasskamrater.

Det har varit bra for henne socialt att ha ett exra ar i samma klass men ett ar till pa samma niva kanns lite mycket.

Vad har du for syn pa det har. Ar det battre att ga 6ars och vara med jamnariga eller borja i 1an.

Tacksam for rad.
    L

• Svar på tråden Nyinflyttad till Sverige vilken klass?
  • Förskolepedagogen

Hej och tack för ditt brev!

Vad spännande att återvända till Sverige efter så lång tid utomlands!

Har ni valt skola till ditt barn? Jag skulle råda dig att ta kontakt med dem snarast för att bolla frågan. Kanske är ni i Sverige på besök innan augusti och kan träffas, vilket vore det allra bästa.

Den läroplan som svenska skolan idag arbetar efter präglas av individuella utvecklingsplaner och det betyder att skolan måste ta hänsyn till om ditt barn exempelvis ligger längre fram kunskapsmässigt än jämnåriga. Varje barn har rätt till att bli mött på sin kunskapsnivå och få lämpliga utmanande uppgifter. Skolorna har kommit olika långt i den processen, men om jag vore dig skulle jag leta efter en sådan skola. Kanske en skola där samarbetet dessutom är stort mellan åldersgränser för att ditt barn ska utmanas maximalt? Samtidigt är ditt barn 6 år och kanske behöver mycket lek och motorisk stimulans för att lära bättre? Eller så inte. Det kan bara skolan och ni föräldrar göra en utvärdering av tillsammans. 

Den sociala aspekten är som du skriver väldigt viktigt för både gemenskapen och lärandet - så är din 6-åring socialt sett som sina jämnåriga brukar vi lobba för att han/hon ska stanna i sin åldersgrupp, men få desto mer avancerade uppgifter kunskapsmässigt. Hänger den sociala aspekten och kunskapsnivån ihop så finns inget hinder att "hoppa över" en årskurs mig veterligen. 

All lycka till!
    Mvh
    Inger Alteryd 

Vi brukar titta på både kunskapsnivå samt den sociala aspekten som är minst lika viktig när föräldrar önskar en högre årskurs.

Svar på tråden Nyinflyttad till Sverige vilken klass?