• ettplustack

Nybörjare med kokosmjölk, hjälp tack :)

Jag har aldrig använt mig av kokosmjölk men vill gärna testa.
    Ni som använder kokosmjölk i matlagning, varför gör ni det?
    Och jag skulle vilja göra någon gryta med kyckling och då kokosmjölk kan ni hjälpa mig med något enkelt recept, något man ska tänka på när det gäller k-mjölk? Inte blanda med, inte göra si inte så ?

Som ne förstår, är helt nybörjare ;)

• Svar på tråden Nybörjare med kokosmjölk, hjälp tack :)
  • mosterYster

Det används som grädde, men smakar kokos. Så enkelt är det. 

• En glad tjej

Prova att göra din egen currysås på kokosmjölk, oerhört smarrigt! Jag tycker även kokosmjölk ger en mer exotisk smak på maten är vanlig grädde.

• BuoBä

Det ger ju en speciell smak, därför man använder det.

Arla har en del recept, sök där, eller på tasteline.

Ofta delar sig kokosmjölken i burken så att det är vatten i botten och en tjock klump i toppen. Det är normalt. Häll allt i grytan så smälter det och blandar sig. Att skaka burken hårt innan man öppnar kan också hjälpa.

• PLj

Recept på thai-fiskgryta
    -en halv strimlad vitkål
    -en strimlad grön paprika
    -en burk kokosmjölk organisak Santa Maria
    -en matsked hackad ingefära
    -två hackade vitlöksklyftor
    -några fiskfileer i tjocka remsor
    -en halv matsked grön currypasta
    -en halv grön chili utan frön
    -två ekologiska/organisak grönsaksbuljongtärningar
    -ett paket sjögräsnudlar http://www.lchfbutiken.se/278/sjograsnudlar-300g (bättre än glasnudlar som innehåller risstärkelse)

Bryn fisken med salt peppar, ingefära och vitlök i smör eller kokosolja. Tillsätt kokosmjölk, currypastan och buljongtärningar i grytan. Tillsätt grönsakerna och nudlarna. Ta av och servera när grönsakerna fortfarande är lite al dente.

Fler recept finns i alla LCHF-appar.

• södertälje

Enkel jätte god kyckling gryta

Kyckling file i bitar
    Färsk chili efter smak och tycke
    Färsk hackad koriander
    Saften av en citron
     En burk kokosmjölk  salt och peppar

Stek kycklingen ,häll i kokosmjölken och kryddor,låt små puttra medans riset kokar

Brukar byta ut kycklingen mot torsk,också mycket gott    

• Anais

Thaicurry-soppa (asgod!!):

Fras vitlok och ingefara med en matsked (typ) rod currypasta.  

Hall pa en burk kokosmjolk, en halvliter kycklingbuljong och gronsaker efter smak (jag brukar ta minimajs, morotter, broccoli och grona bonor).

Lagg i frysta eller farska rakor eller lax eller torsk i bitar (eller allt pa samma gang!). Puttra (INTE koka) tills fisk/rakor ar genomvarma. 

Lagg i farska risnudlar i slutet, de behover bara bli varma, det gar pa 15 sekunder.

Hall upp i skalar med massa farsk lime pressad over och nagra strimlade salladslokar. 

Svar på tråden Nybörjare med kokosmjölk, hjälp tack :)