• pupi

hur länge efter slemproppen gått börjar det??

hej,
    fråga angående slempropp:är i vekca 39+3 och när jag var på toa precis och gjorde "nr.2"kom samtidigt ut en stor gelatinaktig grej.Antar att det var slemproppen.Har kännt  lite molnande värk nu i flera nätter men inget annat. Hur länge efter slemisen har gått brukar det dröja i snitt tills det börjar på riktig? läste någonstans att det kan vara upp till 10 dagar.? det låter ju länge.-((
    det var inget blod tillblandat förresten.Ska man ringa till förlossning fast man inte har värkar än??finns det infektionsrisk när slemisen är borta? det satt ju där som skydd.Och det var en rejäl klump,så jag antar att det är hela som är borta...
    tacksam för alla svar.börjar kännas pirrigt nu....

• Svar på tråden hur länge efter slemproppen gått börjar det??
  • snusmumrik531

Man brukar säga att förlossningen startar inom en vecka efter att slempropp gått men som vanligt så finns det MEN...

Nu är ju du fullgången så du kan nog räkna med bebis snart. Annars kan slempropp gå tidigt och den kan återbildas... Så jag har som fått för mig att slempropp inte alls är så säkert tecken.

• Spartacus

inget säkert tecken som sagt, men så långt gången som du är så återbildas det nog inte utan du kan nog vänta dig en förlossning snart, men det kunde du ju innan också  iofs skönt med några tecken dock!

och ja, infektionsrisken måste ju komma eftersom skyddet är borta... inga bad säger man väl samt skydd vid sex typ

lycka till!

• amelias

Med min dotter "gick" slemproppen på Fredags kvällen vid 23 tiden (nånstans där) och Lördag 23:41 är hon född.

Nu tror jag även att en del av min slempropp har lossnat och sitter här med förvärkar, inga kraftiga men jag börjar bli lite smått nervös nu jag med.. Lycka till :)

• Linapina

Hejhej,

Min slempropp gick för tre veckor sedan, och ingen bebis här än. Så det kan vara väldigt olika tydligen.

• Spartacus
    Linapina skrev 2010-03-22 18:13:45 följande:
    Hejhej, Min slempropp gick för tre veckor sedan, och ingen bebis här än. Så det kan vara väldigt olika tydligen.
    allvarligt och helt säker? tänker på att små bitar slemmis ju kan komma under lång tid och återbildas, även lite större. när proppen väl kommer så brukar den vara tydlig...

har aldrig hört talas om att hela proppen går och att man ändå får vänta gud så förargligt! eller så kanske du var tidigt ute ändå?
  • SandraP81

Bitar av min började släppa på fredagen och sen kom det mer och mer under lördagen och på söndagen började värkarna. Hon föddes på söndag natt.

• myzz

Min slemmis släppte klockan 9.40 på måndagen, klockan 17,27 samma dag föddes sonen. så det gick fort. Första barnet dessutom :)

• pupi

tack för svaren.någon mer?? tror ju att det gick hela. proppen . det känndes iaf så rent instinktivt,så tänkte jag bara:jaha där kom proppen.den var ju säkert 2-3 cm i diameter alltså inte bara typ som slemmiga flytningar. hoppas det kommer igång snart...nervöst...

• Mimmi P

De säger väl att slemproppen är det tecken som är minst tillförlitligt. Antagligen kommer det igång snart men det kan lika gärna dröja både dagar och veckor.

Min gick samma dag som sonen föddes efter att värkarna kommit igång.
  • Bombus

Min lossnade i delar ca 1-2 veckor innan hon föddes =)

Svar på tråden hur länge efter slemproppen gått börjar det??