• Malin A01

godis?

Jag har en fråga angående godis. Jag har börjat bli riktigt sugen på choklad och lakrits. Har alltid tyckt om det och äter det gärna men nu när jag blev gravid så har suget blivit mycket större.

Hur mycket socker kan man äta, ska jag försöka undvika godiset och äta något annat eller är en chokladkaka och en påse saltlakrits okej nån gång ibland?

Tacksam för svar

• Svar på tråden godis?
  • brünnhilde

Allt är ju relativt. Det står t ex inte i livsmedelsverkets guide om någotdera, men jag undvek Lakrits i stora mängder då alternativmedicinsk kunskap varnar om detta. Likaså all choklad utom ren choklad, dvs skippa choklad med fyllning.

Socker i extrema mängder kan tydligen göra att man får en större bebis att krysta ut. Jag tog detta på allvar, men som sagt - mvc gör inte det, så man får ju avgöra själv.

• Malin A01

okej. då kommer jag nog att undvika att äta allt för mycket av lakrits och choklad, även om suget är mycket stort efter det ibland=)

Tack så mycket thalia

• Icnivad

Jag har unnat mig själv allt gott jag velat ha under graviditeten. Än har jag inte märkt några större problem med det, mer än att jag fått hål i en tand ;)

• tankar2009
    brünnhilde skrev 2010-03-22 18:50:41 följande:
    Allt är ju relativt. Det står t ex inte i livsmedelsverkets guide om någotdera, men jag undvek Lakrits i stora mängder då alternativmedicinsk kunskap varnar om detta. Likaså all choklad utom ren choklad, dvs skippa choklad med fyllning. Socker i extrema mängder kan tydligen göra att man får en större bebis att krysta ut. Jag tog detta på allvar, men som sagt - mvc gör inte det, så man får ju avgöra själv.
    Varför all choklad utom ren choklad? Jag har bara hört att man ska undvika mörk choklad i alltför stora mängder då det ger samma effekt som kaffe.
  • emme 86

Äh, ja har käkat 1påse vingummi om dagen under halva graviditeten o det är inget fel på varken mig eller barnet.
    Alldeles för mycket saltlakris kan höja blodtrycket lite så de bör man väl inte trycka i sig kanske. Men att äta godis är ingen fara enligt min BM iaf...

• brünnhilde
    tankar2009 skrev 2010-03-22 19:05:15 följande:
    Åh, mitt fel. Det var ju under amning! Fylld choklad kan ge barnet magknip!
  • tankar2009
    emme 86 skrev 2010-03-22 19:11:22 följande:
    Äh, ja har käkat 1påse vingummi om dagen under halva graviditeten o det är inget fel på varken mig eller barnet. Alldeles för mycket saltlakris kan höja blodtrycket lite så de bör man väl inte trycka i sig kanske. Men att äta godis är ingen fara enligt min BM iaf...
    Har du fött? Hur mkt vägde ditt barn?
  • emme 86
    tankar2009 skrev 2010-03-22 19:42:33 följande:
    Har du fött? Hur mkt vägde ditt barn?
    Nä jag har knappt 3veckor kvar till bf o barnet beräknas väga kring 3,2kg vid BF
  • merenwen
    För mycket socker är ju aldrig bra:

"Så påverkas du av socker
    En alltför sockerrik kost minskar känsligheten för socker i blodet, cellens förmåga att reagera på hormonet insulin är då nedsatt och förmågan att ta upp socker ur blodet försämras.
    En nedsatt sockerkänslighet ökar risken för diabetes och övervikt. När känsligheten minskar ökar kroppens egen insulinproduktion.En förhöjd insulinproduktion, samtidigt som blodsockret är högt, gör att muskelcellerna inte tar upp socker så bra. Fettförbränningen avtar och i stället lagras den extra energin in i fettcellerna och du ökar i vikt - cirkeln är sluten. Dessutom ökar mängden blodfetter i blodet."

Sen får man väl själv fundera på vad som är "för mycket" socker. Du kanske inte bör äta ett kilo godis om dagen. Men det låter det ju inte som om du har tänkt det heller...?
    Själv är jag annars ganska glad i godis, glass och andra sötsaker. Och det unnar jag mig då och då, även som gravid, men ser till det inte blir för mycket och att övrig kost är allsidig och sund.
    Men jag tränar ganska mycket och är smal och aldrig sjuk samt har bra tänder, och så länge det är så, så kommer jag att äta mitt godis när andan faller på. {#lang_emotions_smile}
    Sunt förnuft är vad jag rekommenderar.
Svar på tråden godis?