• Lilaa

Har jag rätt till underhållsbidrag fast barnen bor hos pappan varannan helg?

Jag och min sambo har nyss seperat och jag tänkte söka underhållsbidrag. Barnen är 2 år och 6 år och de bor hos mig och jag är ensam vårdnadshavare men pappan till barnen vill träffa barnen ibland på veckodagarna och kanske varannan helg. Har jag rätt till underhållsbidrag ändå?

• Svar på tråden Har jag rätt till underhållsbidrag fast barnen bor hos pappan varannan helg?
  • Singelpappa77

Javisst, underhållsbidraget går till boendeföräldern.

Välkommen hem till mig på middag och massage *blink*
  • gullican

Ja, självklart har du rätt till underhållsbidrag. Du skriver att du ska söka det, innebär det att ni inte tänker sköta det mellan er privat? Är det genom Fk du ska gå så heter det underhållsstöd. DÅ får du det från FK som sedan kräver pappan på pengar utifrån hans inkomst. Du får dock alltid 1.273 kr/barn oavsett hur lite FK anser att han kan betala. Har han sedan barnen minst 5 dagar i sträck eller sammanlagt minst 6 dygn på en månad har han rätt att göra avdrag med 1/40 per dygn.

• bonnieloveskim

och när man gör avdrag så räknar man ej hämtningsdagen men dock lämningsdagen.. oasvett klockslag.
    så hämtar man kl 09 en dag så får man inte göra avdrag för den dagen.. och lämnar man tillbka 07 så får man göra avdrag för den dagen.

det tar tid att få  igenom underhållsbidrag.
    sök redan idag om inte pappan betalar frivilligt, handläggningstiden är lång.

• en glad

Om du har rätt till underhållsbidrag eller underhållsstöd handlar också om hur pappans ekonomi ser ut. Har han god ekonomi och/eller barnt har stora behov kan du ha rätt till mer pengar än 1273 (dvs underhållsstödets belopp via försäkringskassan)

• SthlmDoe

Du skaffa ett jobb istället en snylta

trött på människor som inte kan försörja sig själv
  • rightbackatyou
    SthlmDoe skrev 2010-03-28 05:24:58 följande:
  • Anne69

För den tid som överstiger halva tiden och som barnen är hos dig kan du få underhållsbidrag från pappan. Gå till en familjerättsjurist som skriver ner det ni kommer överens om avseende vårdnad, boende, umgänge o underhåll!

• Scaniamamma
    SthlmDoe skrev 2010-03-28 05:24:58 följande:
    Bara för att TS undrar om hon har rätt till underhållsbidrag betyder väl inte det att hon snyltar. 
    Hade pappan tex haft delad vårdnad alltså vv så hade hon ju inte fått något.
    Men eftersom hon nu har ensam vårdnad med undantag för varannan helg och någon annan enskild dag så har hon rätt till underhållsbidrag/underhållsstöd lika mycket som man har rätt till barnbidrag. För att täcka kostnadera som blir för barnet som man annars delar på om man är sambos el har delad vårdnad.

Det är dyrare att vara ensamstående än att vara sambo. Det har inget med snyltande att göra.

För jag tvivlar på att om TS hade haft det väldigt gott ställt så tror inte jag att hon krånglat med detta. Men i dagens samhälle är det ju så att för många är varje extra kr välkommen.

Sen att pappan kanske helst vill slippa ta sitt ansvar och betala så är ju de hans problem. Han är ändå skyldig till det i den mån han kan i och med att han ÄR pappa till barnen.

Sorry ts om detta inlägg stör dig men jag blir så trött på såna där dumma kommentarer.
  • Cyano

Svaret på rubriken är ja, det tror jag absolut! Det är bara om ni har växelvis boende som du inte har rätt till underhåll.

Vet inte riktigt var gränsen går för vad som räknas som växelvis, men så lite umgänge som du beskriver ger garanterat rätt/skyldighet till underhåll, det vågar jag sätta min cykel med barnsits på.

• bonnieloveskim
    Cyano skrev 2010-04-29 22:27:34 följande:
    Svaret på rubriken är ja, det tror jag absolut! Det är bara om ni har växelvis boende som du inte har rätt till underhåll. Vet inte riktigt var gränsen går för vad som räknas som växelvis, men så lite umgänge som du beskriver ger garanterat rätt/skyldighet till underhåll, det vågar jag sätta min cykel med barnsits på.
    Försäkringskassan har som regler.. 
    11 dagar = ej vv
    12 dagar= ev vv beroende på om man kan fördela kostnaderna
    13 dagar= vv

Observera att man räknar alltså då hela dygn. Att träffa ett barn under dagtid räknas ej utan barnet ska tillbringa natten där.

Men det är bara försäkringskassanas regler.

om man stämmer den andra kan man få underhåll för att det inte är just varannan vecka" då vv boende innebär lika mycket tid, lika mycket ansvar hos vardera förälderer.

Man kan även få underhåll vid vv boende.
    Dels av fk, då är det underhållsbidrag vid växelvis boende dvs max ett halvt underhåll beroende på dennes inkomst och det har båda föräldrana rätt till.

Man kan även i vissa fall få underhåll av den andra föräldern vid vv boende.

det trode jag inte först men efter att ha googlat rätt mycket om det så finns det fall där man alltså ska ha betalat underhåll trots vv boende.
    Det beror då en del på inkomt och om man verkligen försörjer sitt barn som man ska eller om det enbart är den ena som försärjer barnet.
  • Marma

apropå det där med hur månag dagar i sträck barnen ska vara hos UD förälderna. vi fick hem nåt papper för jävla länge sen om att det ändrat så att man tom fick räkna enstaka dagar (läs dygn) o göra avdrag för som om de översteg ett viss antal dagar/mån. och i det pappret stog det dessutom att man fick göra halvt avdrag frö hämtningdagen.....verkade lite knepigt när vi läste det och så..:-P   gäller inte detta längre då? eller kanske bara gäller äldre barn eller nåt.

• bonnieloveskim

Och så länge ni ej har avtal på något vv boende så har du rätt att begära underhållsstöd.
    Underhållsstöd är det som betalas av fk och är på 1273 kr, ett liten miniminorm som man har rätt att få oberoende av den andras inkomst.

Man kan också komma överens om underhållsbidrag då betalar man efter förmåga.. ja eller om man kommer överens om annat tex 2000 per månad eller så..
    det är efter överenskommelse.

Den som barnen ej är mantalsskrivna hos betalar underhåll.
    Och även om den har barnen någon gång hela månden så får man bara gör av drag med 1/40del per dag så du skulle i alla fall få ett litet underhåll trots att barnen varit borta en hel måndan, för du har fasta kostnader för dem.

Träffar umgängesföräldern dem kan man räkna ut ett nettoavdrag så att du alltid får samma belopp oavsett månd då kandu lättare planera din ekonomi och vet hur mycket du får in varje månad.

Det är bara den som barnen är mantalsskrivna hos som får underhåll.
    Om barnen är med han en månad så blir du aldrig betalningsskyldig utan han får då göra avdraget istället.

• bonnieloveskim
    Marma skrev 2010-04-30 08:27:41 följande:
    apropå det där med hur månag dagar i sträck barnen ska vara hos UD förälderna. vi fick hem nåt papper för jävla länge sen om att det ändrat så att man tom fick räkna enstaka dagar (läs dygn) o göra avdrag för som om de översteg ett viss antal dagar/mån. och i det pappret stog det dessutom att man fick göra halvt avdrag frö hämtningdagen.....verkade lite knepigt när vi läste det och så..:-P   gäller inte detta längre då? eller kanske bara gäller äldre barn eller nåt.

Du får göra avdrag om barnet bor hos dig minst fem dagar i sträck. Du får även göra avdrag för enstaka övernattningar om barnet bor hos dig minst sex dagar under en kalendermånad. De dagarna behöver alltså inte vara i sträck.

Det är övernattningarna som barnet gör hos dig som räknas med i avdraget. Om barnet till exempel bor tillfälligt hos dig från fredag eftermiddag till måndag morgon, så räknas det som tre dagar eftersom det är tre övernattningar.

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Underh%C3%A5llsst%C3%B6d%20%E2%80%93%20avdrag%20n%C3%A4r%20barnet%20bor%20tillf%C3%A4lligt%20hos%20dig.pdf

• Tinnys

Enligt fk så får umgängesföräldern dra av 31,8 kr per dygn som de har barnet så om han har 3 dygn per helg alltså i snitt 6 dygn per månad så är det 191 kronor. Du får per barn 1273-191kr.

• bonnieloveskim
    Tinnys skrev 2010-04-30 21:11:04 följande:
    Enligt fk så får umgängesföräldern dra av 31,8 kr per dygn som de har barnet så om han har 3 dygn per helg alltså i snitt 6 dygn per månad så är det 191 kronor. Du får per barn 1273-191kr.
    1/40 del av 1273, dvs 1273 delat med 40 = 31, 8.

korrekt.
Svar på tråden Har jag rätt till underhållsbidrag fast barnen bor hos pappan varannan helg?