Cyano skrev 2010-04-29 22:27:34 följande:
Svaret på rubriken är ja, det tror jag absolut! Det är bara om ni har växelvis boende som du inte har rätt till underhåll. Vet inte riktigt var gränsen går för vad som räknas som växelvis, men så lite umgänge som du beskriver ger garanterat rätt/skyldighet till underhåll, det vågar jag sätta min cykel med barnsits på.
Försäkringskassan har som regler..
11 dagar = ej vv
12 dagar= ev vv beroende på om man kan fördela kostnaderna
13 dagar= vv
Observera att man räknar alltså då hela dygn. Att träffa ett barn under dagtid räknas ej utan barnet ska tillbringa natten där.
Men det är bara försäkringskassanas regler.
om man stämmer den andra kan man få underhåll för att det inte är just varannan vecka" då vv boende innebär lika mycket tid, lika mycket ansvar hos vardera förälderer.
Man kan även få underhåll vid vv boende.
Dels av fk, då är det underhållsbidrag vid växelvis boende dvs max ett halvt underhåll beroende på dennes inkomst och det har båda föräldrana rätt till.
Man kan även i vissa fall få underhåll av den andra föräldern vid vv boende.
det trode jag inte först men efter att ha googlat rätt mycket om det så finns det fall där man alltså ska ha betalat underhåll trots vv boende.
Det beror då en del på inkomt och om man verkligen försörjer sitt barn som man ska eller om det enbart är den ena som försärjer barnet.