Rotfyllning kostnad?
Vad kan det kosta en rotfyllning? Dessutom har en fråga till,jag hörde att det gör jävla ont och jag har tandläkarskräck??
Vad kan det kosta en rotfyllning? Dessutom har en fråga till,jag hörde att det gör jävla ont och jag har tandläkarskräck??
5800 fick jag betala. Jag var också livrädd, har aldrig ens lagat ett hål innan men det kändes inte alls, man får ju bedövning.
Helt omöjligt att svara på. Det kan vara en rak rot med en rotkanal och då går det snabbt och kräver få instrument.
Eller kan det vara en tand med 4-5 böjda rotkanaler där instumenten blir förbrukade på löpande band.
Mellan tummen o pekfingret så mellan 2000 och 8000 ungefär (i 100%).
Man kan göra rotfyllning av 2 principiellt olika skäl - nerven inne i tanden är inflammerad eller nerven är död.
Om nerven är död behövs inte ens bedövning det känns inte alls. Om nerven är inflammerad däremot kan det vara svårt att få bedövningen att "ta" (pga inflammationen). Du kommer att få så mycket bedövning som det går men tyvärr kan det kännas rejält ändå, ibland är det enda man kan göra att borra snabbt som attan och lägga bedövning rakt på nerven. Tyvärr finns det anledning till att rotfyllning har dåligt rykte.
MEN - det är ovanligt att det är så besvärligt! 9 rotfyllningar av 10 funkar bedövningen utan problem.
Troligen, förresten, kommer du att få gå flera gånger (lite beroende på diagnos), först för att rensa tanden och sist för att rotfylla den.
Lycka till! Och glöm inte tala om för tandläkaren att du tycker det är obehagligt, det är lättare att planera behandlingen då.
Menhir, leg tandläkare
Oj vad roligt att man får en snabb svar och av en leg tandläkare,tack tack för den,ju hur ska jag förklara nu,det handlar om en 2-an i överkäken och i förgår gick en liten bit av emalj sönder under själva tanden,den är nu så tunn o vass o jag är så rädd att jag måste bli av med den och det kommer att påverka mycket min utseende,vidare på tandkötet (samma tand) har ja en liten bula o för några år sedan en tandläkare sade till mig att den måste rotfyllas en dag. Imorgon ska jag höra min öde. tack en gång
Tänkte bara skriva av mig lite info,du hade helt rätt,nerven är död så det kändes inte alls (ingen bedövning),kostand gick på 3000 kronor,han rensade tanden först (precis som du sa) och det gick på 25 min kanske,han rensade ordentligt för att jag ska inte ha problem o ont sen,till sist så lagt han i något vit konsistens o den ska vara där till 8 april då ska jag gå tillbaka igen o rotfylla den. Jag undrar bara en sak,får jag borsta tänderna nu o andvända mig av munskölj som vanligt nu när jag har den vitt konsistens ( vet ej vad den heter),han sa ingenting till mig om detta men nu undrar jag för att jag är rädd att jag ska tappa den då blir det katastrof för mig.
Tack så jätte mycket Menhir för snabba svaret! Jag har inte ont,det är redan skönt även med den tillfälliga fyllningen kan jag säga,jag kommer inte borsta där jag har fyllningen men undrar bara om jag får använda mig av MUNSKÖLJ?? Jag är jätte beroende av den för då har jag en ren känsla i munnen.så känns det.
Hej, måste bara passa på, hoppas Menhir följer tråden trots att den är gammal.
Jag har (som vanligt) lite egna ideer om det hela.
Jag har aldrig gjort rotfyllning förut men nu hade jag en tand i överkäken ("sjuan" och har ingen "åtta")
som lagats flera gånger under många år och nu när en plastbit lossnat tyckte tandläkaren att det var
dags för rotfyllning, eftersom det gjorde förbaskat ont i hela överkäken och spred sig till huvudet om
jag inte tog en alvedon varannan timme ungefär.
Men jag fick välja på att dra ut den. Svårt val, ville helst dra ut men nu blev jag pjåskig för första gången,
det kanske blir en hemsk procedur? Kunde inte låta bli att tänka på att det här är en äldre kvinna och inte
en rörmokare i sina starkaste år. Det kanske blir besvärligt? Hon medgav att risken fanns och försvann ett tag.
Så togs det en röntgenbild av (den helt underbara) unga sköterskan som f.ö. var väldigt kunnig och antagligen
skulle bli tandläkare.
Hon sa att det var en lång och fin rot, jag såg den själv på bildskärm och det fanns inga problem.
Då vill man ju inte dra ut det hela så när tandläkaren återvände kom vi överens om rensning och sen hade
jag två veckor på mig att bestämma mig, utdragning eller krona, lagning igen var ingen vidare ide eftersom
det inte finns mycket att fästa i ovanför tandköttet och det kommer inte att hålla länge.
Hon verkade väldigt van vid proceduren och det gjorde ont två gånger, det var säkert när hon snabbt borrade
ner i vardera rot-tråd. Bakteriedödande medel antar jag och sen provisorisk fyllning, allt gick galant.
Jag väntade mig att det skulle göra ont igen när bedövningen släppt men det känns fortfarande efter fem
timmar ingenting! Det känns helt enkelt jättebra. Hon knackade på tanden förresten och det kändes inget.
Man kan ju undra varför jag hade så ont innan.
Nu undrar jag verkligen varför den provisoriska fyllningen måste ersättas med ett tätare material, om man snart lägger på en krona eller i alla fall nöjer sig med en lagning. Hur ska bakterier då komma in, det är ju inget fel med roten alls. Kan man inte bara prova med en lagning och se om det börjar göra ont igen?
Rotfyllning och krona kostar ju ca 6000 kr trots att det är två raka rottrådar.
Jag har möjlighet att få detta gjort i utlandet för ca 2000 kr, där jag brukar vistas, fast jag inte kunde åka dit
för en akutbehandling nu naturligtvis. Dvs om lagningen går sönder eller det blir andra problem senare.
Är det inte bara att hålla kollen med röntgen och känna efter? Vad är det för fel på den provisoriska fyllningen,
nerven är inte alls död det kände jag tydligt. Varför inte då låta den vara?
Har ni tandläkare funderat igenom det här?
mvh / Hans
Tillägg
Trist att editeringen blir så tokig när jag skriver. Ber om överseende.
Jag borde väl berättat att jag fick bedövning, många undrar väl, det har skrivits en hel del om bedövning hit och dit i andra trådar om rotfyllning. Trots det gjorde det alltså rejält ont två gånger, ungefär en sekund varje gång, dvs den damen visste vad hon gjorde. En snabb borrning ner i varje rotända.
Detta måste ju betyda att nerven i högsta grad lever.
Ev. bakterier är döda och om man nu gör en tät lagning ovanpå den provisoriska fyllningen som får fungera som rotfyllning, vad kan det vara för problem eller risk när röntgen visar en fin rot och inga skador.