• mama with kids

Katt med epilepsi!

Våran minsta katt är 3 år och haft 3 stycken anfall som vi och vetrinären misstänker är just epilepsi. Anfallen har gått över ganska snart men det har sett otäckt ut när de har hänt.
    Katten mår hur bra som helst i övrigt......äter och sover, gosig, kelen och lekfull.
    Det är så tråkigt att han skulle behöva få detta.

Är det någon som har katt med epilepsi.....hur har ni gjort/haft det, får katten någon medicin eller klarar den sig utan...har hört att de kan bli väldigt slöa av en medicin och det är inget roligt alternativ.

Kram

• Svar på tråden Katt med epilepsi!
  • Chantelle

kan säga att de bådar inte gott när ett djur får epilepsi . min farbror hade en katt med de problemmet men medecinen hjälpte inte mycket alls å den blev sämre ..
    så de blev för han att få låta den få somna in .. katten fick ont under anfallen hade veterinären sagt till honom .. å de är inte många veckor sen han lät den få somna in ..

men sen har jag haft en hund med sammma problem .. prövat med medecin men de blev inge bättre de heller .. då sa veterinören att 1 anfall per vecka för en hund var för mycket.... å på slutet kunde min hund ha 8 anfall per dag ..

jag hoppas att medecinen hjälper för din kisse .. håller tummar å tår ..

*kram*

• E l l a

Min chinchilla har epilepsi, äter samma sorts tabletter som man normalt ger till katter och hundar - Fenemal heter de. Han får tabletter 2 gånger om dagen, vilket gör att anfallen håller sig borta och han har inte haft särskilt många anfall de senaste åren, men jag tror att det är viktigt att ge tabletterna regelbundet för jag har märkt att om vi ibland glömmer bort dem så får han anfall någon gång snart efter... Vet ej om medicinen gör katter slöa, men chillan har absolut inte blivit slö. Den är precis som vanligt. Men, jag fick veta av veterinären sist, att det är viktigt att man ger medicin annars kan de få ett sådant anfall som de aldrig "vaknar" ut som helt enkelt slår ut dem, så tycker er vetrinär att det är bäst att medicinera katten så är det nog det.

• mama with kids

Tack för att ni skrev era svar.....ja, vi håller tummarna att han ska må så bra som möjligt.

• frida903

Hej. Jag har en hankatt som har epilepsi, dock inte lika allvarlig som vissa av era djurs. Han får bara epilepsi när vi badar honom, alltså utsätter honom för klimatförändringar för snabbt + stressig situation. Så vi låter honom hålla sig ren själv nu . Ser för hemskt ut när djur får epilepsi.

Till mama with kids - Han kanske växer ifrån det... Vi får hoppas på det bästa!

/Frida

• oOoJOYoOo

Vi hade en schäfer med just den sjukdomen. Det var riktigt jobbigt han föll ihop skakade...sen skummade det ur munnen och han kissade alltid på sig. Han fick medicin det hjälpte väl lite. Tyvärr tog han stryck av sjukdomen och mådde dålig,t han fick vi avliva

Hoppas din katt blir bättre! *kram*

• UWO BaraJag

Jag skulle föreslå att man börjar med ett veterinärbesök för att utesluta möjliga orsaker till anfallen (via klinisk us, blodprov...)

Om man då inte hittar något brukar man kalla det ideopatisk epilepsi. För djur där anfallen återkommer blir medicinering aktuellt.
    En del blir slöa av medicineringen men här gäller det att prova sig fram för att hitta en nivå där patienten är så lite slö som möjligt men ändå slipper fler anfall (eller att de hålls på en rimlig nivå).

Svar på tråden Katt med epilepsi!