• MissSummer

Jag ska överraska med en storstädning - tips sökes!

Okej, nu tänkte jag chocka min pappa med en riktig storstädning, nu talar vi inte lite dammsuga och torka utan jag vill att hela hemmet ska dofta gott och se riktigt fräscht ut.

Givetvis vet jag hur man städar, men jag vill ha era bästa tips på hur man storstädar ordentligt och tips för hur man gör det bäst.

- Det här med att damma på alla hyllor (och det finns några stycken här i huset) då måste man ju lyfta allt, man man fuska lite där?

Egna idéer:
    - Att städa upp på och fräscha till balkongen, det kommer ingen förvänta sig (den är riktigt äcklig nu efter vintern)
    - Ta bort att onödigt småplotter som ligger framme brukar göra att det ser städat ut

Vad är era tips?

Ps. jag bor hemma, så det är min lägenhet också.

• Svar på tråden Jag ska överraska med en storstädning - tips sökes!
  • Singelpappa77

Ett tips jag kan ge är att gå loss på speciellt köksgolvet med en skurborste och såpavatten (varmvatten + allrent eller dylikt). Ofta finns det ett smutslager på golvet som man först inte ser, men däremot ser man det när man skrubbat och golvets ursprungston lyser igenom.

En annan grej är en ordentlig städning av skåpet under diskbänken, dvs där man har sopkorgen.

Välkommen hem till mig på middag och massage *blink*
  • Pormoicheia

Du kan ju styla lägenheten efter storstädningen med  ett snyggt fruktfat, en vas med blommor, en fin duk, värmeljushållare med värmeljus, fixa soffkuddarna (om ni har såna) o.s.v. samt fixa ett väldoftande potpurri.

Ställen man ofta missar men som faktiskt gör stor skillnad:
    - inne i köksskåp, skafferi och kyl
    - spisfläkten och dammsamlande luftutrymmen som ovanpå kylskåp, lampor och övriga möbler
    - bakom "fasta" möbler som tv, stereo o.s.v.
    - inuti badrumsskåpet
    - vika och lägga in kläder m.m. snyggt i skåpen där de ska vara

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Gumsan85

För att få toeletten riktigt ren. Lyft upp allt som går tex toaborsten, sopkorg mm sen spreja med typ ajax på rören, badkar, golv osv sen duscha av allt. + i kanten om man rengör under badkaret. Tycker badrummet blir som nytt :)

Svar på tråden Jag ska överraska med en storstädning - tips sökes!