• lilla ru

Rätt till bostadsbidrag?

Hej hej !

Jag ska flytta till en etta. Jag har csn, och studerar fulltid. Har jag rätt till bostadsbidrag då ?? (jag har dålig koll) Läser sista terminen på lärarutbildningen och tar examen till jul/januari. Sedan hoppas jag på att jag får tag i ett jobb... annars får jag väl flytta till en trädkoja i lekparken ;)

/Liten ru

• Svar på tråden Rätt till bostadsbidrag?
  • jenjen

Gå in på försäkringskassans hemsida och räkna efter! Svårt för oss att svara på eftersom vi inte vet vad du har i hyra etc.
    www.fk.se/

• lilla ru

Från försäkringskassan: fråga och svar

9. Jag studerade med studiemedel under vårterminen och började arbeta under hösten. När jag ansökte om bostadsbidrag uppgav jag studiebidraget som inkomst. Jag anmälde direkt till Försäkringskassan när studierna avslutades att bostadsbidraget inte längre skulle betalas ut. Varför blir jag ändå återbetalningsskyldig?

Allmän regel: Den bidragsgrundande inkomsten bestäms utifrån inkomsten för hela kalenderåret och anses lika fördelad på varje månad i kalenderåret.

Exempel: Anna söker bostadsbidrag och anmäler den inkomst hon känner till i början av året, nämligen studiebidraget för tiden januari-juni, 10 000 kronor. När hon till hösten får ett arbete anmäler hon sin nya inkomst till Försäkringskassan varvid bostadsbidraget inte längre betalas ut.
    Annas sammanlagda inkomst för året blev 89 000 kronor. Fördelad på 12 månader blir inkomsten 7 416 kronor per månad. Denna månadsinkomst jämförs med den angivna inkomsten i ansökan om bostadsbidrag. 10 000 kronor fördelat på 12 månader blir 833 kronor per månad. När slutligt bostadsbidrag bestäms har 833 kronor jämförts med 7 416 kronor för de månader som Anna fick bostadsbidrag.

• lilla ru

Någon student som får bostadsbodrag nu?

• Zmoothie

Jag får bostadsbidrag, 700kr. jag har en etta på 30kvm, 3444kr/mån. Har halva CSNlånet, plus lite extrajobb. Studerar heltid. Visst är man berättigad bostadsbidrag som student!

Fast jag har tjänat lite för mkt, så jag får nog betala tillbaka... Men, i alla fall. Du borde kunna få. Beror lite på vad du har i hyra, hur stor lägenheten är och om du tjänar pengar förutom CSN-lånet. Har du hela lånet?

På försäkringskassan ska det finnas någon uträkningsmall där man kan räkna ut ungefär hur mycket man kan få.

Gå in till dem och fråga annars.

• jenjen

Jag räknade efter på fk.se och om man har en årsinkomst på 70000 kr per år (vilket väl borde vara ungefär studiemedel - 7000 kr i mån i 10 mån? Så var det ungefär när jag pluggade i alla fall, kanske har jag fel) och är 18-28, ensamstående utan barn, bor i etta på 39 kvm, hyra 3400 kr så är man berättigad till 100 kr i mån i bostadsbidrag.

Självklart blir situationen en annan om man jobbar halva året, då har man ju antagligen en årsinkomst som är högre och då får man betala igen. Exemplet som du tog med Lilla Ru var ju rätt tydligt när det gäller hur man räknar.

• Malounis

Jag förstår inte riktigt...
    Man ska ju meddela FK så fort ens inkomster ändras så man inte får för mycket bidrag. Men ändå räknar dom in hela årets inkomst när dom beräknar bidragets storlek...Om jag tex haft en vis inkomst jan-juni och fått bidrag på en viss summa. Sen i juli får jag en större inkomst och anmäler detta. Och så räknas den totala inkomsten för det året delat på tolv månader...
    Dom borde ju enbart räkna ut det definitiva bidraget på enbart dom första sex månaderna.
    Dom pengar jag fått mer från juli hade jag ju inte tillgång till första halvåret, så hur kan dom räkna med dom i beräkningen av bidraget??

Sjukt!

Jag var tvungen att betala tillbaka 2500 kronor en gång (det efter en del strul med min nya lön som inte betalades ut pga av sjukdom hos arbetsgivaren mm och jag förstod inte att FK räknade med den lönen även om jag inte fick den. Ja, nånting åt det hållet).

Har antagligen varit berättigad till bidrag senare men valt att avstå dom fjuttiga kornor jag skulle fått. Vill inte åka på samma kalldusch en gång till.

• Girlfriend in a coma

Vet inte om nån skrivit det ovan men om inte så; man får heller inte ha kapital över 100 000 kr för då är man ej berättigad.

• missteddy

om du har en etta och är ensammen så får du lätt bostadsbidrag. när jag bode ensammen så bode jag först i en etta med bostads bidrag men flyttade till en trea pga att den var 500kr billigare då fick jag inget bidrag pga lgh var förstor för bara mej.... de har knepiga regler till saken hör att jag hade alfakassa då och fick ut 3500 ungefär i månaden det levde man inte loppan på tur att man jobbade mycket inom vården då

• Griiisen

Kolla med Försäkringskassan.

Har du fonder eller aktier så är du tyvärr inte berättigad till bostadsbidrag. Det var iaf inte jag... Vilket de inte sa förrän jag hade fått det i ett års tid och de skickade ett brev att jag var tvungen att betala tillbaka allt.

Svar på tråden Rätt till bostadsbidrag?