• Anonym

Ont i vänster äggstock vid mens och äl?

För ca. 6 månader sen började jag känna av min vänstra äggstock till och från, med stick och molvärk. Molvärken blir värre vid mens och äl. Att jag har ont vid mens och äl är inget ovanligt för mej men varför känns det plötsligt mycket mer i ena sidan?
    Jag var till gynekolog för 4 månader sen pga av värken men enligt gynekologen såg allt normalt ut.
    Nån annan som alltid har mer ont i en och samma sida vid mens och äl? Och känner av äggstocken däremellan också? Kan det vara så här utan att det är nåt fel eller borde jag beställa en tid till gynekologen igen?

• Svar på tråden Ont i vänster äggstock vid mens och äl?
  • Anonym

Gjordes ultraljud på dig?

Det var så man upptäckte att jag hade endometrios. Gynekologen tyckte att något inte såg normalt ut och då han tyckte att jag hade alla symtom på endometrios så skickades jag vidare med remiss för det. Efter över 10 år av olika gynekologer med olika teorier så fick jag talas om endometrios!

Då man inte hittade att något var fel vid vanlig gynundersökning fick jag söka mig vidare tills jag hittade en som tog det på allvar. Man ska inte ha ont i äggstockarna!

• Anonym

Jo, gynekologen gjorde ett ultraljud och kollade förstås extra noga på vänster äggstock eftersom jag har ont där men hon hittade inget onormalt.
    Min mormor har endometrios, kan det vara ärftligt?
    Fast det borde kanske ha synts vid ultraljudet om det varit frågan om nåt sånt..

• Anonym

Den enda möjligheten att upptäcka endometrios är att göra en s.k. titthålsoperation (laparoskopi). Ibland kan endometriosen utvecklas till en cysta på ena äggstocken eller växa djupare in under livmodern och kan då ses med ultraljud eller magnetkamera.

• Anonym (Mirre)

Jag hade oxå så, ont i ena äggstocken typ hela tiden o mer när hade sex. Gjorde till slut vul o efter att ha konsulterat typ 3 andra läkare så såg dom en cysta på vänster äggstock. Tydligen inget farligt o nu har d slutat göra ont så dom kan gå bort av sig själv. Hade dessutom en infektion i livmodern efter en abort så d var en kombo tydligen. Ska tillbaka om ngn vecka o kolla så allt ser bra ut nu. Men se till att dom kollar ordentligt o tar dig på allvar. Stå på dig

Hoppas d löser sig för dig!

• MariaKsk88

Jag har också haft en cysta men på höger äggstock. En annan gång såg det ut som om jag hade haft en men de var inte 100 % säkra.. men det gick ju över av sig självt.

• Anonym

Tack för era svar!
    Jo, jag trodde själv också att jag hade en cysta när jag började känna av äggstocken, men antog att det inte var det sen då allt var normalt på ultraljudet.
    Men dom kan alltså missa att man har en cysta då?
    Jag har haft en cysta förut på ena äggstocken men det kändes lite annorlunda då, lite mer en tyngdkänsla, det gjorde ont i magen när jag hoppade, eller sprang ner för en trappa t.ex. Och kändes obehagligt när nåt klämde om magen.
    Jag har inte alls den känslan nu, att det skulle vara nåt extra i magen utan bara en envis till och från molvärk.
    Tänkte om det kan vara nåt hormonellt, att man känner av äggstockarna olika mycket olika perioder i livet. Jag hoppas i alla fall att det skulle vara nåt så enkelt som det.
    Men ni tycker att jag skulle göra en koll till?

• Anonym (Mirre)
    Anonym skrev 2010-03-23 11:57:00 följande:
    Tack för era svar!Jo, jag trodde själv också att jag hade en cysta när jag började känna av äggstocken, men antog att det inte var det sen då allt var normalt på ultraljudet.Men dom kan alltså missa att man har en cysta då?Jag har haft en cysta förut på ena äggstocken men det kändes lite annorlunda då, lite mer en tyngdkänsla, det gjorde ont i magen när jag hoppade, eller sprang ner för en trappa t.ex. Och kändes obehagligt när nåt klämde om magen.Jag har inte alls den känslan nu, att det skulle vara nåt extra i magen utan bara en envis till och från molvärk. Tänkte om det kan vara nåt hormonellt, att man känner av äggstockarna olika mycket olika perioder i livet. Jag hoppas i alla fall att det skulle vara nåt så enkelt som det. Men ni tycker att jag skulle göra en koll till?
    Jag jag tycker nog att du ska göra en koll till. Hellre en gång för mkt liksom. Hur gammal är du förresten? Det kan ju var olika problem beroende på ålder oxå. Jag är 24 år o läkaren sa att mina besvär me cysta o så är vanliga för tjejer i min ålder.
  • Anonym

Jag är 29 år, cystan hade jag när jag var 25. Jag fick då i samband med det veta att jag hade lindrig pco, men nu när jag var på koll för fyra månader sen sa gynekologen att pco:n blivit bättre, hon skulle inte ens kalla det pco mera.
    Om jag inte minns fel så sa hon att det kan bli bättre sen man fått barn, har fått en son sen jag fick veta om pco:n.
    Visst är det väl bättre att kolla en gång för mycket, men känner mej lite hypokondrisk att fara till gynekolog igen när hon redan sagt en gång att allt ser bra ut...

• Anonym (Mirre)
    Anonym skrev 2010-03-23 12:14:36 följande:
    Jag är 29 år, cystan hade jag när jag var 25. Jag fick då i samband med det veta att jag hade lindrig pco, men nu när jag var på koll för fyra månader sen sa gynekologen att pco:n blivit bättre, hon skulle inte ens kalla det pco mera. Om jag inte minns fel så sa hon att det kan bli bättre sen man fått barn, har fått en son sen jag fick veta om pco:n.Visst är det väl bättre att kolla en gång för mycket, men känner mej lite hypokondrisk att fara till gynekolog igen när hon redan sagt en gång att allt ser bra ut...
    Jaadu man kan känna sig lite som en hypokondriker ibland men som tur är har dom förståelse för det och om du är orolig så tycker jag att du ska ta upp d med din gynekolog =)
Svar på tråden Ont i vänster äggstock vid mens och äl?