• Geraldine 84

4 månaders bebis förstoppad

Hej

Igår var jag på barnakuten med min lilla tjej på 4 ½ månad. Hon hade blivit förstoppad och fick kluks (lavemang) och bajsade floder. Skönt! Äntligen mår hon bra och magen är alldeles mjuk! Hon sover som en stock och kan äntligen slappna av.

jag undrar om det är någon som har ett tips på vad man kan göra för att hon inte ska bli förstoppad igen? Hon äter mild havregröt en gång om dagen, har hon gjort i ca 3 veckor. Och så får hon ersättning och jag ammar.

Skulle va bra att få lite tips!

• Svar på tråden 4 månaders bebis förstoppad
  • SandraP81

En tesked (eller två) katrinplommonpuré i gröten brukar funka jättebra! En del jag känner blandar ner det i ersättningen oxå. Naturligt o bra! O tänk på sen när du börjar ge annat att morot o banan gör bajset hårdare, samma med majskrokar tror jag.

• Geraldine 84

okej! tack för tipset! ska prova katrinplommon på gröten tror jag.. hon fick potatisochmajs pure ett par dar så det kan ju ha varit majsen där som gjorde henne förstoppad

• Fredriks Mamma

Testa att ha helt mjölkfri kost.

Om ditt barn är allergisk mot mjölkprotein blir de ofta förstoppade.

Om du ammar behöver du själv äta mjölkfritt, och blir hon bättre i magen, bör du överväga att sluta amma.

• Piff o Puff

Jag skulle inte börja med att testa mjölkfritt redan, men det är ju upp till dig (skulle nog diskutera det med bvc eller barnläkare först). Små barn blir lätt förstoppade ändå, framförallt om de får ersättning. Det kan ju också ta ett tag för magen att vänja sig vid annan mat än mjölk/ersättning.
    Om du ger ersättning kan man ersätta ett mål med bifidus (köps receptfritt på apoteket) det är en fullvärdig ersättning som dessutom innehåller laktulos som är lösande. Räcker det inte att ersätta ett mål kan man ge flera, man får testa sig fram till rätt dos. Katrinplommon som du fått tips om är också bra. Även päronpure är lösande.

• Fredriks Mamma

Givetvis ska du diskutera med BVC innan du ändrar nåt.

En kompis till mig har en son som är känslig för mjölkprotein. Och det accelererade när de började med gröt.

Att barn blir så förstoppade att de måste ha hjälp att bajsa.. behöver komma till rätt med vad som är fel. Puréer hjälper till att lösa upp,... men oftast inte kärnan till problemet.

Visst det är vanligt med förstoppning innan magen och tarmarna vänjer sig. Men uteslut inte mjölkprotein-allergi. Det är vanligare än man tror.

• LillTussa

Har också haft problem med förstoppning med vår lill-tjeja, även när jag ammade fullt ut så kunde hon bli kätt i magen i flera flera dagar och när hon äntligen bajsade så såg det ut som älgkottar. Inte bra alltså.

Vi gav extra vatten emellan amning o när man käkade gröt. Det gör att avföringen blir lite lösare. Sen är katrinplommon ett säkert tips, funkar jättebra. Doseringen är ju olika för vad varje barn behöver men börja med någon tesked på morgonen (ge inte på kvällen i fall det skulle driva på för mkt o så kan de inte sova för att det vrider om i magen).
    Vi fick även laktulos att ge vid behov, och vi ger när vi märker det börjar bli hårt igen och då också på morgonen. Doseringen för så små barn som ditt får man av barnläkaren. Babymassage på magen är också något som funkat bra, då får man igång tarmrörelserna. Be BVC visa, har lite svårt att förklara hur man gör.. 
    Hoppas det ger med sig!
  • Helene OSV

Hon är uppenbarligen inte redo för annan mat!
    Försök att amma så mycket som möjligt (det är lösande) och strunta i gröten, hon är ju jätteliten och behöver absolut inget annat än bröstmjölk än på ett par månader!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
Svar på tråden 4 månaders bebis förstoppad