• Anonym

Röker du gräs? Eller känner någon som gör det? SE HIT!

Tjejerna i sex and the city gjorde det som om det vore den naturligaste sak i världen. Var och varannan kändis i Hollywood gör det... och försök berätta för dem att det är farligt och du får ett stort garv i fejan.

Det är VÄLDIGT vanligt idag. Dock inte lika accepterat i Sverige... ännu!

Jag är polis och arbetar dagligen med narkotika... från det lilla till det stora. Jag föreläser en del i skolor också och blir lika förvånad varje gång folk försöker inbilla mig att "det faktiskt inte är farligt" Jag ställer mig frågan varje gång: "Är dom så dumma att dom tror det? Eller är det en förnekelse för att kunna fortsätta med gott samvete?"

Nu är jag gravid och mammaledig eftersom den lilla anländer snart... men dessa frågor snurrar i mitt huvud varje dag. Vad säger ni? Är det oroande att detta blir mer och mer accepterat? Eller ser ni ingen fara med det? Röker ni själva eller känner ni folk som gör det?

/Polismamman v.38

• Svar på tråden Röker du gräs? Eller känner någon som gör det? SE HIT!
  • Anonym

Trådstartaren, du kan väl börja med att berätta vad det är som du anser vara farligt med att röka gräs? Anser du det vara farligare än alkohol och i så fall på vilket sätt?

Kanske är det så att det i själva verket inte är så farligt att röka på egentligen? Du tog "Sex and the city" som ett exempel och den serien skildrar ju bara verkligheten för många, man röker ibland och man dricker ibland. Hasch och marijuana är ingen dödsdrog som en del vill få det till.

• vanilla

Ibland undrar jag om jag är ovanlig, men jag har aldrig provat några droger öht (räknar bort alkohol och tobak) Jag har heller aldrig erbjudits att prova eller köpa. Ska kanske tillägga, vad jag vet, eftersom det finns två tillfällen i mitt liv då jag misstänker att jag kan ha blivit ilurad något.

I vissa fall tror jag faktiskt att folk är så dumma att de tror att det är ofarligt, de testar en eller två ggr och upptäcker inga omedelbara nackdelar, vad ska man då tro? Eller så får de höra att det är ofarligt av någon de känner och litar på. Efter ett tag kanske det övergår i förnekelse.

Visst är det oroande

• Ajsen

Hej!

Jag röker inte gräs själv, men jag har en bror som är narkoman och har varit det i över 15 år. Jag ser vad detta har gjort honom och jag skulle aldrig kunna se mig själv i den situationen. Redan som 10 åring blev jag avskräckt från detta. Då min bror satt på golvet o grinade, smal som en sticka å bad mig att aldrig prova detta skitet. Detta ekar i min skalle fortfarande. Idag kan han knappt stava till sitt egna namn. Så jag är helt anti mot narkotika. Däremot används det i vården för att bota smärta vilket är bra, men det är när man blir beroende som det är farligt. Tex i USA ger läkarna de som har MS gräs för att bota smärtor som de får i skelettet. Så det är väl på gott och ont det där. men jag håller med dig. kan man stoppa det så ska man göra det.

• celia04

Hejsan. Det har aldrig fallit mig in att testa någon typ att drog ( om man inte vill räkna alkohol och tobak som många gör, inklusive jag nu ) men har en gammal kompis som började smått med att röka gräs, det gick sedan över till tyngre droger.
    Det område jag kommer från i stockholm är det jättevanligt med unga som röker gräs och det skrämmer mig så fruktansvärt mycket, vart är vi påväg egentligen?

Jobbade som Kamratstödjare i en skola i en utav stockholms söderförorter och pratet som gick bland 13-15 åringar om droger är riktigt skrämmande....

~celia~

• Anonym

Jag har rökt "gräs" men undviker att göra det då jag änså inte känt av det så mycket. Har kompisar som gör det och jag har inte sett några hemska avskräckande exempel (och de är många!). Kompisarna är numera i 30-års åldern och jag har väldigt svårt att hitta argument emot. Allt MISSbruk är dåligt men om man håller det på en nivå som inte är oftare än man t.e.x festdricker alkohol, så ser jag inte några direkta argument för att det skulle vara så förskräckligt.

• Anonym

SVAR TILL DIG ANONYMA SOM SVARADE FÖRST!

Alltså, jag trådstartaren som skriver igen nu.

Jag får försöka skriva det här så tydligt jag kan. Att röka gräs är att försätta hjärnan i ett slags rus. Vi kan säga att en opåverkad hjärna ligger på 100 när du röker gräs lyckas du höja stimulansen i hjärnan till 110. När ruset sedan går ner hamnar hjärnan åter igen på 100. Den nivån lyckas du hålla ett tag. Men det är OMÖJLIGT att fortsätta så. Du vill tillbaks till detta "rus" eller "lugn" och för att göra det måste du röka igen. Denna gång lyckas du stiga till 110 igen, men när du går ut kommer du att hamna på 98 istället för 100. Så forstätter det stadigt neråt. Och det är då du behöver tyngre droger för att ens lyckas komma upp till 100. Och ännu tyngre och mer för att uppnå ruset på 110 igen.

Detta är fakta, precis som vilken fakta som helst. Tyvärr är alldeles för få informerade om det. Efter snart 7 års arbete med narkotika är det ett hån mot narkomaner att säga att inte gräs är farligt. För att exprimentera på detta sätt är jättefarligt.

Att nivåerna stiger och sjunger är anledningen till att även den som "bara" röker gräs får ändrade matvanor, sovvanor och humör.

Att sex and the city skildrar verkligheten är ju just det jag talar om. För det är för många narkomaner, anhöriga, poliser och andra som jobbar med droger allt för bekant att verkligehten i sex and the city inte är verkligehten som vi lever i.
    Jag gillar sex and the city skarpt! Men just den där biten gör ont i hela mig eftersom jag vet att det inte funkar så.

Alkohol för en alkholist fungerar likadant i många fall. Man måste dricka mer för att uppnå samma rus. Och tillslut också dricka mer för att överhuvudtaget kunna ta sig ut och handla...
    Men alkoholen påverkar inte vår hjärna lika fort och i samma utsträckning som fräset. Eftersom hjärnan på ett klarare vis berättar för oss att alkoholen är giftig. Genom att vi mår illa, får huvudvärk och kräkningar. Därför lyckas många hålla sig ifrån den ett bra tag innan det ger sig på det igen. Tyvärr inte alla. Och då blir alkoholen precis lika farlig som gräs.

• GladaVirre

jag är livrädd för att det ska bli en värdslig sak i sverige med, vilket det kanske kommer bli, för jag vet hur många det är som håller på!! De man minst anar, kanske din granne på 50 år tom! Men ingen pratar om det bara, men jag vet vad som kan hända...och det är inga roliga saker...

• liten ior

jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv kommit i kontakt med någon form av narkotika
    men jag vet att det numera finns överallt o, att många provar på
    för något år sedan "sprängdes" en knarkhärva här i mitt lilla samhälle, det var helt ofattbart...

• oboy

Hej!Jag tycker det är hemskt att hasch m.m blivit mer accepterat och jag hoppas för allt i världen att Sverige kan stå emot en legalisering.En del må klara av lite hasch då och då,medans en del snabbt går över till tyngre droger.Kände en som först började med hasch,vidare till amfetamin osv och inte längre kände igen mig.Min kompis dog av en överdos...allt inom halvåret.Alkohol är ju också en drog,men det går ju ur kroppen snabbare,medans knarket,som stannar kvar i fettet,kan finnas kvar i veckor.Tänk er då om man tex haschar nån gång i veckan,under en period.Man är ju ständigt drogad.Har personligen aldrig prövat,gudskelov,men blivit erbjuden nån gång.

• Alvskatt

Hej!

Jag har både bekanta och vänner som använder eller har använt olika berusningsmedel. Dessutom har jag stött på väldigt många användare under mitt magisterarbete och är allmänt intresserad av ungdomsforskning relaterat till droganvändande.

Som jag ser det så är drogdebatten väldigt infekterad i det här landet. Det blir lätt två olika sidor som egentligen inte lyssnar på varandra. (OBS! man behöver ju inte byta åsikt bara för att man lyssnar på vad andra har att säga).

Det jag tycker är synd är att oftast försvinner all fakta då båda sidor har sina "historier". Sant är att det är många som använder droger som dör på grund av detta eller faller ifrån samhället och får miserabla liv. Sant är också att en del (och det vet ju ingen hur många eftersom det är en olaglig vana, så hanterar man sitt bruk finns det ju ingen anledning att basunera ut och således finns man inte med i någon statistik), klarar av sitt bruk av alkohol och andra droger.

>Är det oroande att detta blir mer och mer accepterat? Eller ser ni ingen fara med det? Röker ni själva eller känner ni folk som gör det?

Svåra frågor. Den enda jag kan ge ett 100% svar på är att jag inte själv röker lr använder droger. (Många orsaker till det men framförallt är jag mor och skulle aldrig sätta ngn drog framför mitt barn vilket jag skulle göra om jag använde en drog). Men ja jag känner folk som gör det.

Oroande att det blir mer accepterat...?I förhållande till?

(långt...hoppa över om ni inte finner intressant)
    År 2002 var jag i USA och samlade bland annat material till min uppsats. Bodde i Santa Cruz och träffade bland annat på en kvinna som odlade marijuana för medicinskt bruk. Träffade även många andra som var i mina föräldrars ålder alltså kring 50-60år som alla var högutbildade, bra jobb osv. men använde olika droger såsom marijuana och MDMA m.m..(Blev även tillfrågad att använda detta men tackade nej eftersom det inte kändes rätt, råkade dock få i mig kakor eftersom en språkmiss gjorde att jag inte förstod att det var små hashbitar och inte chokladbitar.Smaken var precis som choklad.) Men i vilket fall så var det mycket intressant att se vuxna människor använda droger och prata om det på ett "vuxet" sätt.

Detta stod i väldig kontrast till den bild jag fått under hela min uppväxt alltså ungefär röker du en gång är du fast och kommer sluta med en spruta i armen.(för att överdriva ngt)

Det stod också i kontrast till yngre svenska ungdomars sätt att prata om marijuana och e på ett mycket omoget sätt. Öh..vilken grej..ungefär som öh vad full jag var.

Så jo jag ser faror, stora faror med acceptans eftersom vi i det här landet har en historia av att hantera t.ex alkohol väldigt dåligt. (skrämmande dåligt..har varit student och jag kan säga att jag tycker det är osmakligt med 25-åringar i overaller som kryper runt dyngraka)

Men om vi tar ungdomar t.ex. så är det en ganska stor chans att dom kommer komma i kontakt med droger och att acceptansen blivit större behöver inte betyda att fler kommer använda droger men eftersom ungdomar reser/ser på film o tv osv. så ser dom t.ex. hur det är i andra länder som har en mer liberal inställning. Dom stöter kanske på folk som kan hantera sitt bruk och går inte längre på skrämselpropaganda.

Nu vill jag däremot inte ha sagt att man inte ska gå ut och försöka med information att få folk och inse farorna men det måste göras mer nyanserat och på ett mer ärligt sätt.

Läser precis en nyutgiven bok "Unges rekreative stofbrug og risikoutvurdering" där författaren intervjuat ungdomar om sitt droganvändade i samband med bland annat rave/technofester. Hon har även studerat en kampanj som gjordes för att informera om MDMA.

Nu förstår jag ju att du, polismamman dagligen säkert ser starka negativa bieffeffekter av droger. Jag tror även att ungdomar om du föreläser för dom är medvetna om just det också och inte finner det så troligt att du själv har t.ex. rökt kanske kan detta göra att dom inte finner dig trovärdig. Kanske bilden av sex and the city känns mer trovärdig för dom..? Kanske dom vet att det alltid finns minst två sidor på ett mynt?

Här kommer väl in i bilden att vi aldrig tror att vi själva ska drabbas och i viss mån kanske vi känner oss själva...vi vet ofta vad vi har för framtidsdrömmar. Och så som jag har sett det ( tyvärr har jag vänner som inte längre finns i livet) är det dom med minst tro på framtiden som ger upp tron på att det finns ngt annat mer värt här i livet än droger.

Svar på tråden Röker du gräs? Eller känner någon som gör det? SE HIT!