• idiblon yes

Kan min sambo, som ej är barnets förälder, vabba trots att jag inte har SGI?

Jag håller på att bli alldeles galen här... Barnet är sjukt och jag studerar och har väldigt viktiga moment i skolan som jag ej får missa under ett par dagar framöver. Men jag har ingen SGI, och går på studiemedel, innebär det att sambon inte kan vabba för mitt barn?

Det är ju för fan en jävla djungel, jag begriper inte.

• Svar på tråden Kan min sambo, som ej är barnets förälder, vabba trots att jag inte har SGI?
  • Carisma95

Klart sambon kan vabba. Förstår inte riktigt frågan.
    Hans Tillfälliga föräldrapenning baseras ju på hans SGI.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • idiblon yes
    Carisma95 skrev 2010-03-23 09:18:47 följande:
    Klart sambon kan vabba. Förstår inte riktigt frågan. Hans Tillfälliga föräldrapenning baseras ju på hans SGI.
    Jo, men saxat från FK: "Det krävs att den förälder som överlåter rätten till tillfällig föräldrapenning, själv skulle haft rätt till tillfällig föräldrapenning."

Vad betyder det då?
  • idiblon yes

Vidare: "Normalt sett har man inte rätt till tillfällig föräldrapenning när man studerar."

• Mammadeus

Han får inga pengar, i alla fall, eftersom att du studerar och inte skulle avstå inkomst genom att vara hemma. Sedan måste barnet vara 8 mån om han ska få lov att vabba.
    Är vad de sagt till mig på FK när jag frågat samma sak.

• idiblon yes
    Mammadeus skrev 2010-03-23 09:23:13 följande:
    Han får inga pengar, i alla fall, eftersom att du studerar och inte skulle avstå inkomst genom att vara hemma. Sedan måste barnet vara 8 mån om han ska få lov att vabba. Är vad de sagt till mig på FK när jag frågat samma sak.
    Det är vad jag misstänkte. *svär så in i helvete* Vilken rävsax alltså...
  • Carisma95

Hittar tyvärr inte den texten du hänvisar till.
    Men eftersom du studerar har jag svårt att se varför de skulle neka någon annan att vabba...?!