• idiblon yes

Kan min sambo, som ej är barnets förälder, vabba trots att jag inte har SGI?

Jag håller på att bli alldeles galen här... Barnet är sjukt och jag studerar och har väldigt viktiga moment i skolan som jag ej får missa under ett par dagar framöver. Men jag har ingen SGI, och går på studiemedel, innebär det att sambon inte kan vabba för mitt barn?

Det är ju för fan en jävla djungel, jag begriper inte.

• Svar på tråden Kan min sambo, som ej är barnets förälder, vabba trots att jag inte har SGI?
  • Carisma95

Klart sambon kan vabba. Förstår inte riktigt frågan.
    Hans Tillfälliga föräldrapenning baseras ju på hans SGI.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • idiblon yes
    Carisma95 skrev 2010-03-23 09:18:47 följande:
    Klart sambon kan vabba. Förstår inte riktigt frågan. Hans Tillfälliga föräldrapenning baseras ju på hans SGI.
    Jo, men saxat från FK: "Det krävs att den förälder som överlåter rätten till tillfällig föräldrapenning, själv skulle haft rätt till tillfällig föräldrapenning."

Vad betyder det då?
  • idiblon yes

Vidare: "Normalt sett har man inte rätt till tillfällig föräldrapenning när man studerar."

• Mammadeus

Han får inga pengar, i alla fall, eftersom att du studerar och inte skulle avstå inkomst genom att vara hemma. Sedan måste barnet vara 8 mån om han ska få lov att vabba.
    Är vad de sagt till mig på FK när jag frågat samma sak.

• idiblon yes
    Mammadeus skrev 2010-03-23 09:23:13 följande:
    Han får inga pengar, i alla fall, eftersom att du studerar och inte skulle avstå inkomst genom att vara hemma. Sedan måste barnet vara 8 mån om han ska få lov att vabba. Är vad de sagt till mig på FK när jag frågat samma sak.
    Det är vad jag misstänkte. *svär så in i helvete* Vilken rävsax alltså...
  • Carisma95

Hittar tyvärr inte den texten du hänvisar till.
    Men eftersom du studerar har jag svårt att se varför de skulle neka någon annan att vabba...?!

www.forsakringskassan.se/nav/cb6226deb4a707b3259760d307588194
    står det ju bara:

Vem kan få tillfällig föräldrapenning?

Du som är förälder till barn under 12 år kan få tillfällig föräldrapenning. Tillfällig föräldrapenning kan också betalas ut till

den som bor tillsammans med en förälder
    familjehemsförälder (tidigare kallad fosterförälder)
    den eller de som tar emot ett barn i syfte att adoptera det
    annan person som har den rättsliga vårdnaden om barnet. Sen om det är någon annan än det ovanstående som ska ta ut VAB, så är det DÅ man behöver överlåta TFP.

Kan någon annan få ersättning för att ta hand om mitt barn?

Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet.

Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till tala om det vid anmälan. Den som vårdar barnet får då en blankett: Tillfällig föräldrapenning vid överlåtelse. Den ska fyllas i både av den som begär ersättning och av föräldern.

• Carisma95
    idiblon yes skrev 2010-03-23 09:24:40 följande:
    Det är vad jag misstänkte. *svär så in i helvete* Vilken rävsax alltså...
    Ring och kolla med FK för säkerhets skull!
  • idiblon yes
    Carisma95 skrev 2010-03-23 09:25:56 följande:
    Ring och kolla med FK för säkerhets skull!
    Jag ska, ska bara lugna mig först. Det jag skrev var från "Fråga Hanna". Men jag tackar för era svar!
  • MammaHela

Man får inte ta ut VAB om man har CSN, och eftersom det är inte är hans barn, så kan han då inte enligt FK´s regler ta ut VAB, eftersom man måste ha rätt till VAB för att överlåta.

Har du inte rätt till VAB kan du inte överlåta heller. Kan inte barnets pappa ta ut VAB på barnet då? Eller så får du helt enkelt vara hemma med barnet och fixa det på nått annat sätt.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • idiblon yes
    MammaHela skrev 2010-03-23 09:29:19 följande:
    Man får inte ta ut VAB om man har CSN, och eftersom det är inte är hans barn, så kan han då inte enligt FK´s regler ta ut VAB, eftersom man måste ha rätt till VAB för att överlåta. Har du inte rätt till VAB kan du inte överlåta heller. Kan inte barnets pappa ta ut VAB på barnet då? Eller så får du helt enkelt vara hemma med barnet och fixa det på nått annat sätt.
    Barnets pappa finns inte med i bilden alls. Jag tänker inte vara hemma då det är ett seminarium och en omtenta jag missar. Vi får helt enkelt se till att försöka lösa det på något sätt, men jag irriterar mig enormt på att det ska vara så.
Svar på tråden Kan min sambo, som ej är barnets förälder, vabba trots att jag inte har SGI?