• detejagdet

Tanter med små ouppfostrade hundar.....

Blir knäpp snart....

Jag äger en hund av sk. "kamphundsras". Världens goaste hund men dock osäker på andra hundar oavsett storlek. Han är väluppfostrad i alla andra avseenden men detta är ett problem...
    Jag blir så jäkla irriterad på oftast gamla tanter med sina små "promenadlimpor" i flexikoppel utdraget till max...
    Oftast så börjar det med att man kommer gåendes helt vanligt och man ser tanten på långt håll och man ser att hon ser en annan, men gör inget åt situationen.. Sen börjar den lilla saken att bjäbba varpå tanten säger att "hon är så snäll så"....
    Visst din hund kanske är snäll men det betyder inte att min är det.....
    Jag är medveten om min hunds problem och jag jobbar dagligen med det.... Men det är inte alltid så lätt när man har fötterna intrasslade i "limpans" flexikoppel samtidigt som jag ska hålla koll på att min egen hund inte gör det lilla livet någon skada... För i slutänden så är det ju ändå jag som åker dit på det om det skulle hända något.....

För att inte tala om alla gånger man nästan kör över dessa hundar eftersom kopplet är utdaget och hunden springer rakt ut i vägen.... Senast igår var jag med om en sån här grej... Blir ju livrädd....

• Svar på tråden Tanter med små ouppfostrade hundar.....
  • Carisma95

Håller med! Flexikoppel måste vara den mest värdelösa uppfinning som finns!
    Ofta är det pensionärer med små ulliga, fluffiga hundar som har dessa. Samtidigt som deras små hundar är "prinsessor/prinsar" som "aldrig gör nåt"...

Sen att de till 99 % alltid bjäbbar mot andra och inte har en aning om vad disciplin är, vågar man ju knappt andas för då är man otrevlig... {#lang_emotions_undecided}

(PS. Har själv en stor berner sennen och en liten Dansk-svensk)

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • detejagdet

Man blir ju galen när detta händer nästan dagligdags... Tänker inte tvingas att sätta på min hund en munkorg bara för att dessa små monster kommer som skjutna ur kanoner varenda gång man är ute och går...
    Men snart har man väl inget val!

• BobMalin

Många småhundar "retar" ju även upp de större hundarna genom sitt bjäbbande - vilket kan leda till en attack. Många anser också att små hundar inte behövs uppfostras på samma sätt som en stor - just för att de är så små. Hund som hund, eller hur? Alla hundar behöver disciplin i sina liv. Ave Cesar, säger jag bara...

• Carisma95
    BobMalin skrev 2010-03-23 10:04:25 följande:
    Många småhundar "retar" ju även upp de större hundarna genom sitt bjäbbande - vilket kan leda till en attack. Många anser också att små hundar inte behövs uppfostras på samma sätt som en stor - just för att de är så små. Hund som hund, eller hur? Alla hundar behöver disciplin i sina liv. Ave Cesar, säger jag bara...
    Så sant! Just Cesar brukar vara tydlig i sina program, med att säga att just SMÅ hundar sällan får en ordentlig uppfostran!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • detejagdet
    BobMalin skrev 2010-03-23 10:04:25 följande:
    Precis det jag menar...
    Många resonerar ju som så att "dom är ju såååååååå söta"
    HELL NO!!!!!!
    Dom behöver minst lika mycket uppfostran om inte mer än en stor hund iom att dom är fasen så mycket mer envisa....
    Till saken hör också att min hund i princip aldrig skäller.... Jag kanske har hört honom skälla 3-4 gånger och då oftast när han blir skrämd av något...
    Men raggen står rakt upp och han bröstar upp sig som den värsta orrtupp när han ser andra hundar... Han har även en gång bitit en annan hund, men det var just för att ägaren inte lyssnade...
    Som tur var så var ägaren förstående då vi pratade efteråt eftersom jag sagt redan innan att han inte gillar andra hundar men lik förbenat så släpper dom fram sin hund och olyckan var framme!!
  • BobMalin

Fick en historia berättad för mig av ägaren till min daghund... Han är en medelstor hund, okastrerad men vänlig och lugn.

De var ute på promenad. Möter en liten hund i flexi. Ägaren till den lilla hunden frågar om daghunden är en pojk. Ja, svarar hon. Han är okastrerad och är därför inte så förtjust i att just hälsa på andra hanhundar. (Han kan passera vilken hund som helst LUGN.) Ägaren till den lilla hunden säger till sin lilla hund: Kom vi går, dom vill inte hälsa på oss. Vi får hitta nån annan kompis åt dig!

Så oförskämt. Men nej, visst. Släpp fram din lilla skithund då så att det blir slagsmål och så ska ägaren till daghunden få skit i alla fall. Respektera folk som känner SIN hund BÄST!

• Jezamine

Jag är ägare till en vad du kallar"promenadlimpa".27 cm hög och 3,4 kg svart toypudel,3 år gammal.Hon går på min vä sida mellan vägkanten o mig dvs.Det kommer ofta fram ägare med stora hundar till oss och tror att det är fritt fram att hälsa på henne bara för hon är liten och söt.Men då säger matte stopp.Körde senast häromdagen med att "hon har kennelhosta".Då drar de sig tbx.
    hade fö flexikoppel på min storåpudel.Det fungerade utmärkt både vid möte med andra hundar o hundägare.Då gick hon också vid min vä sida mellan mig i vägkanten.

Avstängd tills vidare
  • Waldo

Eller så är det egentliga problemet att det är små hundar med ouppfostrade tanter i flexikoppel.

Jag har börjat vända på problemet och så det från andra hållet. Dessa damer som inte har någon som helst kontroll på sin hund. Som inte har något som helst intresse för sin ras eller ens för hundar generellt.
    Som aldrig skulle få för sig att skapa sig de minsta lilla intresse, att aldrig skulle lägga 5 minuter på att läsa en bok om hundar.

Varför skaffa sig hund? Vägrade deras män att sätta på sig flexikoppel?

• Jezamine
    Carisma95 skrev 2010-03-23 09:51:15 följande:
    Håller med! Flexikoppel måste vara den mest värdelösa uppfinning som finns!Ofta är det pensionärer med små ulliga, fluffiga hundar som har dessa. Samtidigt som deras små hundar är "prinsessor/prinsar" som "aldrig gör nåt"... Sen att de till 99 % alltid bjäbbar mot andra och inte har en aning om vad disciplin är, vågar man ju knappt andas för då är man otrevlig... (PS. Har själv en stor berner sennen och en liten Dansk-svensk)
    Hur räknade du ut det procentantalet?
    Avstängd tills vidare
  • BobMalin
    Jezamine skrev 2010-03-23 10:52:35 följande:
    Det kommer ofta fram ägare med stora hundar till oss och tror att det är fritt fram att hälsa på henne bara för hon är liten och söt.
    Känner igen det. Min hund är också väldigt söt. Och ser snäll ut. Både människor med och utan hund tror att det är fritt fram att kasta sig runt halsen på henne. Bara för att hon är söt.

Men söt är inte = snäll.

Hon har blivit attackerad av både småhundar, barn och vuxna vilket har resulterat i en hund som inte alls gillar att bli påflugen av någotdera. Hon har tålamod som en ängel, men även hon har en gräns. Kan önska att ouppfostrade och odisciplinerade människor kunde respektera det.
Svar på tråden Tanter med små ouppfostrade hundar.....