• Gulletuss

Hur tar man bort en syrénbuske?

Jag sitter här och drömmer om lite härliga trädgårdsprojekt. Men i vissa av dessa drömmar passar inte den gamla syrénbusken in.
    Hur får man bort den på bästa sätt? Vill ju inte ha miljarder skott som skjuter sen!

Det finns någon slags plugg man kan använd. Någon som vet vad den heter och hur den funkar?

• Svar på tråden Hur tar man bort en syrénbuske?
  • Diablo

Du kan ju gräva upp den med roten. Tar några timmar men sedan är det borta

• Gulletuss

Ja, det kanske är en variant. Men den är STOR... Undrar om man orkar gräva upp den? Fast det måste man kanske göra ändå, när man har använt ecoplug? *funderar*
    Hur går det med alla sidoskott när man gräver upp den (utan plug) Ska man få med dem så blir det till att gräva typ 2-2,5 i diameter... *pust*

• abnocto

Tror det är svårt att gräva bort alla sidorötter så prova plug.

• Gulletuss
    abnocto skrev 2010-03-26 12:57:11 följande:
    Tror det är svårt att gräva bort alla sidorötter så prova plug.
    Jag tror nog som du. Då återstår bara att bestämma sej om busken ska bort eller inte!
  • ALJO

Nä, tror inte på plugg jag. Däremot tror jag på bilden, ett starkt rep och dragkrok. Den varianten testar jag alltid först.

• Gulletuss
    ALJO skrev 2010-03-26 18:01:55 följande:
    Nä, tror inte på plugg jag. Däremot tror jag på bilden, ett starkt rep och dragkrok. Den varianten testar jag alltid först.
    Ha, ha! Det var rejält! Nu har vi inte möjlighet att ta till rep och dragkrok, vi kommer inte åt med bil i den delen av trädgården.

Har du dåliga erfarenhet av pluggen?
  • ALJO

Nej men det är inte särskilt miljövänligt med roundup. Och det kan behövas flera pluggar, och man behöver en riktig stam för att få i pluggarna någonstans. Dessutom blir du ju inte av med buskarna direkt, roundupen skall verka och sedan måste du lik förbaskat gräva bort busken.

• Gulletuss
    ECOPLUG minimerar kemikaliespridning i samband med behandling av träd och stubbar för att förhindra slyuppslag från lövträd. ECOPLUG slår ut hela rotsystemet på det behandlade trädet/stubben. Det är bara rotsystemet som påverkas varken djur, natur eller människor kommer i kontakt med substansen. ECOPLUG är en helt selektiv metod som minskar kemikalieanvändningen upp till 90% jämfört med tidigare använda metoder. Naturvårdsverkets uppfattning är att konceptet ECOPLUG är en bra fickningsmetod med mycket små risker för oavsiktlig eller okontrollerad spridning. Naturvårdsverket, brev av den 1998-10-05 Ref nr:dnr 363-4061-98 Rn.

Det verkar ju inte vara någon större fara med miljön, om detta stämmer.
    Jag inser ju (tyvärr ) också att den måste grävas bort hur jag än gör, men det jag bekymrar mej för är om det går att bli av med alla skotten?

Svar på tråden Hur tar man bort en syrénbuske?