• Anonym

För liten livmoder för spiral???

Var precis hos gyn och skulle sätta in en kopparaspiral - men efter lång tid säger hon att det är för litet och att hon inte kan sätta in någon.
    Jag fattar inte, jag har ju haft spiral innan, hur kan det bli såhär nu??

Fick en tid nästa månad vid mens, vad kan liksom ha förändrats till dess?
    Nån som vill förklara detta lite för mig..

Och om nu inte spiral kommer vara möjligt för mig, tips på andra skydd som inte innehåller hormoner?

Tack!!

• Svar på tråden För liten livmoder för spiral???
  • Jempa L

Sannolikt var det så att hon inte kom igenom livmoderhalsen. Den kan "krampa" ibland, vilket gör det svårt för BM att komma igenom med insättningsverktyget.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Anonym

Tack! Det kan alltså funka nästa månad??

• Jempa L

Ja, det är mycket möjligt. Jag skulle sätta in spiral hos BM, men efter ett antal misslyckade försök av olika personer så fick jag remiss till "riktiga" gyn. Där fick jag någon tablett att föra upp som mjukade upp livmoderhalsen, sen var det inga problem för läkaren att sätta in spiralen. Då kollade hon även med UL att allt såg rätt ut.

• Anonym

Men usch, vad jobbigt det lät!
    Känns inte alls kul att behöva vänta en månad till nu ju, sex med kondom är ingen höjdare hemma hos oss.. =)
    Ska man då behöva göra flera försök kan det ju ta en evighet! =(

• Jempa L

Det var under samma besök som två olika BM försökte... Men när de inte lyckades fick jag remiss direkt, så jag behövde inte vänta så länge! Du kanske kan ringa och be om att få remiss direkt så kan det gå lite fortare?

• Nomaden

jag hade för liten livmoder en gångm bm sa att det kan bero på att jag ammade då. gick det senare och då gick det,

• 84a med 08a

precis... den drar ihop sig efter förlossning när man ammar, ibland lite väl mycket, och det stabiliserar sig efter ett tag.

• Siphra

Om man ammar blir livmodern mindre. Och också större risk för perforation med spiral.

Finns också mindre kopparspiraler.
    Ett alternativ till kondom är FemCap. Ett silikonpessar man kan ha inne två dygn åt gången. Och numer finns en bra pessargel också, Contragel grön, som inte svider.
    Fördelen med pessar framför kopparspiral är att man inte får större blödningar.
Svar på tråden För liten livmoder för spiral???