• Anonym (Förvirrad)

Överens om ensam vårdnad men?

Jag och mitt ex är överens om att våran gemensamma vårdnad skall övergå i ensam vårdnad till mig om våran dotter som snart är 1 år. Vi har varit separerade över halva hennes liv och hans kontakt med henne är väldigt sporadisk pga olika anledningar. Han har tex vid flertalet tillfällen valt bort att spendera planerat umgänge med dottern och istället valt att festa eller göra annat vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag är extremt FÖR umgänge. Vi har även kontakt med socialen som hjälper oss med samarbete eftersom vi har svårt att komma överens många gånger och hans labilitet får många gånger mig att tappa tålamodet vilket resulterar i att vi inte kommer fram till nånting alls.

Jag vill ha ensam vårdnad pga dessa omständigheter, det underlättar vardagen för oss om jag får ta alla besluten själv vilket i slutändan även är bäst för våran lilla tjej. Nu när han äntligen gått med på att ge mig ensam vårdnad och jag ringer till familjerätten för att ordna ett möte säger dom att detta inte räcker som anledning för att jag ska få ensam vårdnad även om vi är överens om det?

Hur gör jag?

• Svar på tråden Överens om ensam vårdnad men?
  • Anonym (samma)

familjerätten har inte med vårdnaden att göra juridiskt sett.

Det ni ska göra är att skriva ett brev till tingsrätten. där ni berättar (med fullständiga namn och personnr på både er och barnet) att du ska ha enskild vårdnad över dottern.

bådas underskrift krävs för att det ska gå igenom. och är man överrens är det inga problem att få ensamvårdnad.

så sätt er ner och skriv ihop ett brev till tr om enskild vårdnad. så löser det sig snart. familjerätten har som sagt inget att säga till om här, och är inte de som beslutar om enskild vårdnad.

• Anonym (Förvirrad)

Jaha är det så det fungerar? Jag har fått höra att man alltid måste gå via familjerätten för att få igenom det. Jag tyckte att det verkade jätte underligt att de måste "godkänna" det om vi nu är överens.

• Anonym (samma)

familjerätten behöver man inte gå igenom :)

är ni överrens så godkänner tingsrätten det utan tvekan.

Lycka till och skönt att ni är eniga om beslutet :)

om ni har funderingar kan ni alltid kontakta tingsrätten som ni tillhör

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-03-23 14:16:59 följande:
    familjerätten har inte med vårdnaden att göra juridiskt sett. Det ni ska göra är att skriva ett brev till tingsrätten. där ni berättar (med fullständiga namn och personnr på både er och barnet) att du ska ha enskild vårdnad över dottern. bådas underskrift krävs för att det ska gå igenom. och är man överrens är det inga problem att få ensamvårdnad. så sätt er ner och skriv ihop ett brev till tr om enskild vårdnad. så löser det sig snart. familjerätten har som sagt inget att säga till om här, och är inte de som beslutar om enskild vårdnad.
    Barnets bästa är inte alltid enskild vårdnad. Tingsrätten kan motsätta sig det.
  • pegga

Både tingsrätt och familjerätt kan vägra att godkänna överenskommelser mellan föräldrarna, om de anser att det inte är barnets bästa.

Bekvämlighet för ena föräldern räcker alltså inte som argument (tvärtom, även om det råkar vara så är det bäst att vara tyst om det, för det är helt fel typ av argument)

• Anonym (samma)

dom kan motsätta sig det om man inte är överrens, och drar det i en tvist. skickar man in ett papper, där båda är eniga om beslutet så går det igenom

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-03-23 18:25:21 följande:
    dom kan motsätta sig det om man inte är överrens, och drar det i en tvist. skickar man in ett papper, där båda är eniga om beslutet så går det igenom
    Nej, tr kan motsätta sig det även om föräldrarna iär överens. Tr har skyldighet att döma utifrån vad som är bäst för barnet!
  • Anonym (Förvirrad)

Vad tror ni om mina möjligheter om att få ensam vårdnad?
    Han har ett väldigt sporadiskt umgänge med dottern och vi går redan på samtal på socialkontoret eftersom vi har svårt att komma överens. Det enda vi faktiskt är överens om är väl egentligen att det bästa vore om jag fick ha ensam vårdnad.

• Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-03-23 19:08:35 följande:
    Vad tror ni om mina möjligheter om att få ensam vårdnad? Han har ett väldigt sporadiskt umgänge med dottern och vi går redan på samtal på socialkontoret eftersom vi har svårt att komma överens. Det enda vi faktiskt är överens om är väl egentligen att det bästa vore om jag fick ha ensam vårdnad.
    Att han har sporadiskt umgänge har absolut inte med vårdnaden att göra. Att ni har svårt att komma överens är naturligt, barnet är bara 1 år och ts lär nog tro att pappan kommer att ändra sig under barnets uppväxt om han släpper vårdnaden nu. Man ska kunna samarbeta, men det krävs riktigt stora samarbetssvårigheter för att få enskild vårdnad. Det räcker inte med att man måste gå i samarbetssamtal för att komma överens, sen kan ni ju komma överens eftersom ni kommit fram till att enskild vårdnad skulle vara bra för dig. Vet pappan ens vad det betyder att ge upp vårdnaden?
Svar på tråden Överens om ensam vårdnad men?