• Vårflickan84

Automat eller växel?

Vilken bil ska man köpa? en automat eller manuell?
    vad finns det för för- och nackdelar? jag har ingen aning och vill gärna ha hjälp med detta av en kunnig! =)

• Svar på tråden Automat eller växel?
  • lia76

Vi har automatväxlad, men detär för att sambon har MS och klarar inte av manuellväxlade.
    Jag känner dock att jag hade hellre velat haft en manuell, för jag kommer ifrån den manuella växlingen. Att över huvudtaget starta bilen och köra iväg utan att trycka ner gasen för mycket

Tog körkort december 2005 och har kört automat sedan dess.

Men visst, det är jätte smidigt med automat och slippa tänka på att växla, slippa tänka på motorstopp.
    Jag har en tiptronic i vår bil så jag kan ändå växla, men inte på samma som med en manuell, har inte kopplingspedalen

(=
  • Vårflickan84

ahh okej jag förstår =)

jag har körkort sen 2007 och fortfarande får jag motorstopp vid rödljus ibland när jag kör pappas bil. samt att jag hela tiden fokuserar mycket på växlingen och det kan ta min koncentration från trafiken haha.
    funderar på att köpa bil men vet inte som sagt vad jag ska välja. skulle vara skönt att slippa växlingen men vet inte hur det är övrigt rent bilmässigt? är bilarna sämre? kostar mer?

• lia76

En automat skiljer sej inte mycket mer än en manuell.
    Däremot kan bromsklossarna slitas ut fortare än med en manuell eftersom du använder bromsen mer på en automat än en manuell.
    (Vår bil har den dock inte slitits ner så mycket på, har halva kvar och vi har inte bytt dem någonting sedan vi köpte bilen 2005) Servar den varje år så det är nog snart dags att byta dem skulle jag tro.

Växellådan är inte billig att byta om en skulle gå sönder, men det är de inte på en manuell heller skulle jag tro.

Jag skulle ändå rekommendera dej att köpa en manuellväxlad så du inte kommer ifrån hur du ska växla eftersom du verkar ha svårt med det och fokuserar mycket på det du gör.
    Bättre då att köra så ofta du kan och träna upp det.
    Kör du en automat så kommer du lätt i från det.
    Jag brukar glömma bort kopplingen när jag sätter mej i en manuell bil och får då motorstopp

(=
  • Yabba

Automat bil är så tråkiga att köra och det är för såna som har något handikapp som brukar köra såna mest.
    Men det har blivit mer vanligt att folk köper automat /tiptronic låda på sista åren.
    Tror även att folk som kör automat/tiptronic helt enkelt är dålig på att växla med en manuell låda.
    Tycker själv att manuell växellåda ger mer aktiv körning och är betydligt roligare att köra.

• Killarnas morsa

Vi har en automat och en manuell men jag älskar automaten.
    Varför ska man växla när man inte behöver?
    Körglädjen sitter i bilen inte i lådan.
    I större bilar är automat bekvämt men jag skulle inte vilja ha en Golf automat, precis...

Däremot drar automaterna lite mer bränsle.

En automat får sällan "kärringstopp" vid rödljus och står ALLTID stilla i uppförsbackar.

• diamanten
    Killarnas morsa skrev 2010-03-23 22:27:02 följande:
    Varför ska man växla när man inte behöver?
    Exakt. Automat all the way. Finns ingen som helst anledning att köra manuellt.
  • sirisdotter
    Killarnas morsa skrev 2010-03-23 22:27:02 följande:
    Vi har en automat och en manuell men jag älskar automaten.Varför ska man växla när man inte behöver?Körglädjen sitter i bilen inte i lådan.I större bilar är automat bekvämt men jag skulle inte vilja ha en Golf automat, precis...Däremot drar automaterna lite mer bränsle.En automat får sällan "kärringstopp" vid rödljus och står ALLTID stilla i uppförsbackar.
    Varför inte Golf automat?? 

Har bara haft små bilar (Micra och Golf 2)  med automat, vore kul att veta vad som är fel med det.
  • Stinky

Manuellt. Allt annat är för mesar.

• diamanten
    Stinky skrev 2010-03-23 22:59:26 följande:
    Jag har för mig att de flesta dyrare bilar endast kommer i automat-utförande. Det borde säga något.

Att köra manuellt är stenålders. Finns inget att vinna på att växla själv. Dessutom kan dagens automatlådor genomföra en växling betydligt bättre och snabbare en en människa.
  • sirisdotter
    Stinky skrev 2010-03-23 22:59:26 följande:
    Då är jag gärna mes!  Hade glömt bort vad motorstopp är,   härligt att slippa!
Svar på tråden Automat eller växel?