• Flippen

Ge mig tips på typisk fransk mat!

Vi ska bjuda hem lite vänner för att planera en Franrikeresa, och vi tänkte då bjuda på typisk fransk mat. Det ska vara "plockmat", ingen 3-rätters eller så.

Det vi än så länge tänkt är:

Goda franska ostar
    Olika sorters skinka, t ex lufttorkad
    baguetter
    croissanter

Tipsa mig gärna om vad man mer kan ha till! Vad är "typiskt franskt"?

• Svar på tråden Ge mig tips på typisk fransk mat!
  • Flippen
    Empan81 skrev 2010-03-23 15:58:52 följande:
    Sniglar =)
    Just det! {#lang_emotions_smile} Är dock tveksam till om jag får tag på det här på landet.
  • Gul tussilago

Grodlår..{#lang_emotions_laughing}

Stekt biff med pommes frites?
    Creme brulée?
    Omelett?
    Paineriche?

• Gul tussilago

Soppa med skaldjur och saffran?

• Killen1
    Flippen skrev 2010-03-23 16:00:43 följande:
    Just det!  Är dock tveksam till om jag får tag på det här på landet.
    Det är vanliga sniglar som just finns på landet som man använder. Fräs dom i lite vitlök och vin så blir det jättegott :P Alltså inte såna där stora svarta sniglar, utan såna med hus på ryggen ;)
  • Toppen9

Brukar finns sniglar i frysdisken på affärn, redan marinerade med vitlökssmör bara att tillaga

• Mrs TH

Bouf bourgignon!
    Vitvinskokta musslor, servera på franskt/belgiskt manér med pommes frites och aioli.
    Fransmän äter majonnäs till pommes frites, punkt
    Tapenade på crostini
    Gåslever paté/pastej serverad med en fikonmarmelad och champagne mmm{#lang_emotions_sunny}
    Salade Nicoise
    Bouillabaisse

• Flippen

Jösses, vad hungrig jag blev nu!

Tack för alla tips! Ska kolla igenom dem och se vad jag kan tänka mig.

• mosterYster

Coq au Vin
    Njursauté i senapssås (finns på nästan varenda liten restaurang i Alsace och är faktiskt ljuvligt gott)
    Gratinerad löksoppa
    Quiche av något slag (mest känd är väl Lorraine, med bacon, purjo och ost)
    Bouillabaisse med aïoli
    Fois gras förstås!!! med toast och tunt skivat sött päron
    Lammkotletter med rosmarin och pommes eller någon mer arbetad potatisrätt till
    Sniglar (det är INTE bara att gå ut och plocka, de förbereds på ett speciellt sätt, men det finns ofta att köpa på burk i större mataffärer) i vitlökssmör
    Skaldjurspaté av något slag (inte så svårt som man kan tro) med en god romsås till

Efterrätter:
    Tart Tatin
    Ile Flottant
    Profitoroles
    Crèpes med socker och citron

Till välkomstdrink serverar ni Kir: vitt vin med ett par teskedar cassis i botten

Finns ingen godare mat än den franska!

• SVejsan
    Tripes frites
    förkokt komage
    ägg
    mjöl
    mjölk

Se till att komagen (tripp) är tillräckligt förkokt.  Om den inte är kokt till tillräcklig mörhet redan, så sjud den tills så är fallet.
    Skär komagen (trippen) i lagom bitar och doppa den i en frityrsmet som gjorts på mjölk, ägg och vetemjöl.
    Fritera dem tills de flyter upp till ytan och är gyllenbruna. (Eftersom man måste fylla en hel kastrull och man oftast slänger oljan efter fritering, så kan man här acceptera användandet av en billigare matolja.)
    Ät som snack eller förrätt med majonnäs eller aioli.

Grodlår.

Själv föredrar jag Italienskt, Thailändskt, Vietnamesiskt före det franska köket..
    (Fastän det kan slinka ner lite sniglar, grodlår osv) 

• BuoBä

Små crustader och mini-smörgåsar är vanligt att man får på bufféer också kom jag på. Givetvis med champagne/mousserande vin till. Fick det till lunch(!) på en mässa i Frankrike.

• Laurentia

Toast med getost och honung
    Köp en getost i form av en rulle och skiva i drygt halvcentimetertjocka skivor. Lägg skivorna på bröd och skär bort den delen av brödet som sticker ut utanför ostskivan. Ställ in i ugnen och grädda tills osten är halvsmält. Ringla över (rinnande) honung när de är nästan färdiggräddade (honungen bränns lätt om den är i ugnen för länge).

Andra alternativ är att byta ut honungen mot olika kryddor: curry, ingefära, cayennepeppar eller kanel.

Smördegsknyte med tomat och getost
    Lägg en tunn tomatskiva och färsk getost på en bit smördeg som du formar till ett knyte. Krydda fyllningen med basilika. Pensla skarvarna med ägg för att det skall hålla bättre.

Filodegsknyte med äpple och Saint Marcellin-ost
    Skär en Saint Marcellin-ost i fyra skivor. Lägg en tunn skiva äpple (av en smakrik sort), en skiva ost och valnötter på ett ark filodeg. Stäng arket som en påse med hjälp av tandpetare.

Svar på tråden Ge mig tips på typisk fransk mat!