• Mom2006

Funderar på att ge ersättning istället för att amma

Har en liten pojke på 3 veckor och amningen fungerar bra. Jag har dock amningsnapp.

Har börjat fundera på om det inte hade varit bättre att börja ge ersättning istället. Mina tankar kring detta är
     * han äter mindre gånger på ett dygn (mer tid till storasystern). Som nu har han ganska fasta tider 6, 8, 10, 13, 16, 18, 22, 01, 03, 05
    * får mindre luft när han äter, mindre ont i magen
    * friare, någon annan kan ge honom

Ska prata med BVC när jag ska dit på fredag eftersom det kanske är en tanke man har nu när man är tvåbarnsmamma..
    Hur har ni andra mått efter ni fått nummer två? Liknande tankar?

• Svar på tråden Funderar på att ge ersättning istället för att amma
  • cicci85

Nej, jag hade inte alls liknande tankar när jag fick tvåan. Ammade ett år. Mycket smidigare att amma ju. Och skulle jag iväg så fick pappan ge flaska ändå. Jag började jobba extra när bebben va 4 månader men det gick bra att amma ändå.

• Menhir

Du känner bäst själv vilket som är bäst för hela familjen.

Visst, bröstmjölk är bra men kankse är det viktigare att få tid med storasyster? Det är avvägningar som bara du och pappan kan göra, ingen annan. Inte ens förståsigpåarna på FL!

Lycka till med ert val. Alldeles oavsett vad ni väljer kommer folk att ha synpunkter, var så säker, men livet är fullt av val man måste göra och när man har flera barn ställs ibland barnens intressen mot varandra.

• Ziitoo

Jag ammade aldrig dotra och kommer inte amma lillebror/lillasyster heller av olika anledningar. Det har varit guld att sambon kunnat hjälpa till och knyta ann till dotra också och inte bara jag.

Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • parvati

Du bestämmer helt själv välj det som passar dig och dina barn bäst.

• Mom2006

KÄnns som om jag har mycket tankar att reda ut... Samtidigt som jag vill amma så tror jag att det kommer gå smidigare med ersättning men jag vet inte. Jag är ju hemma på dagarna så det blir ju jag som kommer att ge honom men jag känner mig så låst när jag ammar eftersom jag har dottern också att ta hänsyn till. Ska kanske bara komma in i rutiner så ordnar det sig. Jag har lite skuldkänslor också över att jag inte har den tiden med bara den lille och kan sitta i soffan och mysa hela dagen som jag gjorde med dottern.

• Danitra

Som andra har sagt så är det helt upp till dig att avgöra vad som känns bäst. 

Jag valde att inte amma mitt andra barn alls och har varit så nöjd med det beslutet. Det känns underbart att kunna dela på ansvaret för barnet med min make även när det gäller matning vilket gör att jag kan ägna mig åt sonen mer än vad jag hade kunnat om jag ammade.
    Sen kan det också medföra problem i from av hård mage och mer magbesvär. Dessutom upplever många att flaskmatning är krångligare än amning eftersom flaskor ska diskas och man måste gå upp på natten för att tillaga ersättningen istället för att bara ta fram bröstet.
  • örtagård

JAg vill inte alls råda angående flaskmatning eller amning. Jag kände bara att jag kanske kunde inflika något om att att ha syskon och ta hand om ett spädbarn.

Det var stressande att amma lillebror i början tyckte jag. Jag hade dåligt samvete gentemot storasyster för att hon fick mindre tid med mig. Inledningsvis skyllde jag lite på amningen eller trodde den var boven. "Boven" var dock lillebror i sig. Han skulle ju få tid av mig amning eller ej - han behövde ju sin närhetsbehov tillgodosett i vilket fall som helst. Så var det ju det att JAG fick dåligt samvete för jag var den föräldraledige och den lillebror var mest med. Jag inbillade mig lite att om jag inte ammat, hade jag gjort med saker med stora syster utan lillebror osv. Den första perioden av stress och dåligt samvetet, gick dock över relativt snart. Jag tänkte aldrig tanken att sluta amma men funderade runt om amningen stal tid från min äldsta. När lillebror sedan började ta plats PÅ RIKTGT (som större bebis som kröp, stoppade saker i munnen, rymde, skrek och var allmänt besvärlig), insåg jag slutgiltigt att så är det att ha flera barn. Man kan inte se det som att de stjäl tid från den som fanns först. De finns båda där och har båda behov och får båda samsas om ens uppmärksamhet och tid och man kan ge båda. I perioder tar ett syskon lite mer än ett annat men du ger stora syster det hon behöver, skulle jag säkert tro . Att få syskon är ju härligt och berikande - för det mesta . Allt eftersom blev amningen allt smidigare.

Nu ammar jag mitt tredje barn och funderar inte ens i dessa termer. Amningen blev jag coolare i redan med andra barnet efter några månader jämfört med min äldsta och nu känns det helt optimal. Jag har alltid ammat helt fritt och funderar inte när hon åt senast eller när det blir dags igen. Det funkar med de andra små ändå. Med mellanbarnet var detta fortfarande en stress de första månaderna men nu känns amningen bara som ett lätt sätt att ge föda och närhet - allt i ett och samtidigt vara med syskonen så mycket som möjligt.

Jag förstår känslan du har men jag undrar om matningssättet är lösningen? Sen  har jag  inget att säga om för eller nackdelar eller vad du vill göra, du kanske har en flera andra skäl till att inte vilja amma. Det är ju bara du som vet . Men jag tänkte det kunde vara stöttande att höra en upplevelse av att känna man inte räcker till - fast man gör det! Lycka till hur det än blir!

• cicci85
    Mom2006 skrev 2010-03-23 19:50:24 följande:
     Jag har lite skuldkänslor också över att jag inte har den tiden med bara den lille och kan sitta i soffan och mysa hela dagen som jag gjorde med dottern.
    Känner igen det där! Jag passade på att njuta och mysa med den lille när jag va ensam med honom och min äldsta på dagis, men du har kanske båda hemma?

När min stora va hemma så fick man ju amma där det passade. Att sitta i soffan och amma 30 min så min stora fick klara sig själv kunde jag ju inte göra!
    Ofta satt jag på golvet och ammade samtidigt som jag lekte med storebror, eller läste en saga för äldsta när jag ammade. Jag stod ofta upp och ammade om vi va ute eller på affären. När barnet blir lite äldre är det lätt att amma i selen oxå. En bra amningströja tex Boob underlättar! Det blir inte jobbigare än man gör det.
  • Dr Mupp

Jag tycker flaskmatning tar längre tid än amning. Det är inte alls säkrare att han kommer äta mer sällan (han äter ganska sällan redan nu) men istället får du lägga ner mer tid på att tillaga ersättningen och göra rent flaskor.

Hur du vill göra är helt upp till dig. Jag valde att amma, det var den enkla lösningen. Om du lär dig att amma och göra annat samtidigt å får du massor med tid till syskonen. Jag sitter sällan och ara ammar. Jag gör så mycket annat samtidigt.

• Mom2006

Mannen är hemma nu och 1 vecka till så han har tagit dotter väldigt mycket och gjort roliga saker med honom så jag kunnat ägna mig åt den lille..

Nu denna veckan ska jag komma igång mer och se hur jag kan kombinera allt och se vad jag ska besluta och sen prata med BVC om detta på fredag...

Tack för era inlägg.. Skönt att veta att jag inte är själv om dessa tankar och att det kanske är en normal reaktion på allt som har hänt och kommer att hända...

• örtagård

Det kommer säkert fungerar finfint med båda barnen.

Jag kan ju tillägga att jag tyckte det var svårt att göra något annat samtidigt som jag ammade med andra barnet. Min äldsta var lite understimulerad av att inte leka med kompisar dagar vi var helt hemma utan dagis och hon blev lite störd över att jag satt i soffan och hon var heller  inte så intresserad av böcker när hon var 2,5. Men hon var på dagis några dagar och vi var mycket ute och då sov lillen - gärna i sele eller sjal. Så fick storan sitt. Denna gången kan jag steka falukorv och amma . Jag läser för dem, nattar den äldsta samtidigt. Visst underlättare det att de har varandra att leka med men det gick faktiskt bra att ta hand om en bebis när de  bara var två också . För amning är ju bara ett sätt. Flaskmatar man, bär man kanske mer? Tiden med kroppskontakt har jag svårt att tänka mig att man kommer ifrån. Andra barnet ammade jag långt över året trots jag var lite stressad i början och det blev en supermysig amning och fin upplevelse. Beroende på vart du bor i landet blir det ju också lättare att amma utomhus nu. Jag inledde denna amningssäsong mitt i kallaste vintern.  Hon sover så bra ute att jag bara behövt amma ute tre gånger...och vi är ute flera timmar om dagen.

Om maken är hemma en stund på morgonen occh inte går jättetidigt på morgonen är mitt tips att han gör iordning storasyster som om hon skulle till dagis innan han går så hon är klädd och har ätit innan han går. Om han inte börjar jättetidigt alltså. Min går 7.30 och båda barnen sitter färdiga i soffan och kolla bolibompa då !

• P ä r l a n

Jag skulle vilja ge dig rådet att kämpa på! Själv så började jag med flaskan till min dotter vid 3 veckor pga att jag hade hög feber (livmoderinflammation) och mjölken började sina. 

Det är inte speciellt enklare med flaskan heller kan jag även tillägga. När du skall ut skall du ha med dig vatten, ersättning, flaska osv, osv. När du ammar behövs ju bara du själv! Att man byter till flaska betyder inte heller att man får mer tid med större barnet. Min dotter åt i över en timme (flaska med litet hål pga att hon annars fick för mycket luft) och ja luft kan man få endå.
  • Mom2006

Det jag känner är bökigt med amningen är att jag har amningsnapp så det är ett mickel med det. Jag kan inte bara slänga upp bröstet så han ammar utan jag måst ha handduk under bröstet för att amningsnappen inte ska läcka.. Lite tror jag att jag saknar att kunna amma "vanligt".. Dotter hade också amningnapp och hon slutade med den när hon var 3 mån för hon ville inte ha den då. Får hoppas det blir så denna gången också..

Svar på tråden Funderar på att ge ersättning istället för att amma