• Bellebusis

torkade aprikoser

köpte nyligen torkade aprikoser på påse, måste man skölja dom innan man äter dom?? smakde på en innan jag tänkte på det där... menar jag sköljer ju inte russin heller direkt...

(¯`°?.¸ ღ Isabelle & Benjamin ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden torkade aprikoser
  • Bellebusis

nån klok som vet :)?

• far

Nej, varför skulle man behöva det? De är ju ändå skalade innan de torkas. Där emot kan man ju lägga dem i blöt vet jag.

• Bellebusis

läste på ett recept skölj dom torkade aprikoserna sedan lägg dom i blöt, var därför jag undrade! tycker det låter jätteskumt men..

• far

Kanske är de så sprutade så det har gått genom skalet? Ja, inte vet jag, men varför skall man skölja nån'ting som skall läggas i blöt? Ja, det finns mycket skummt.......{#lang_emotions_tongue_out}

• Tigerkattan

Nej du behöver inte skölja av dom innan du äter dom.
    Min dotter älskar dom och får dom som "godis" ibland.

• Bellebusis

men jag ska ju inte lägga mina i blöt, utan äta dom som godis :) men sköljer inte dom då :)

• Tigerkattan

Du behöver inte skölja av dom, ät dom som dom är.
    Jag brukar plocka ihop lite olika torkade frukt i en godispåse och ge min dotter lite "godis", något hon älskar.

• Bellebusis

nyttigt godis :)

• Kilsbergen

Köp ekologiska annars! De är osvavlade och därför bruna men är jättegoda. Jag brukar köpa icas ecoaprikoser.

• Tokern

Åh blev sugen. Smyger ut i köket och hämtar....
    Och nej, sköljer inte!

• avilo
    Kilsbergen skrev 2010-03-23 21:28:54 följande:
    Köp ekologiska annars! De är osvavlade och därför bruna men är jättegoda. Jag brukar köpa icas ecoaprikoser.
    Köper du dem på Maxi?
  • Bellebusis

mina aprikoser är orange! vad är skillnaden? vad betyder eg "osvavlade" ;)?

• Kilsbergen
    avilo skrev 2010-03-23 22:44:39 följande:
    Köper du dem på Maxi?
    Ja där finns de nog. Jag menar Icas eget märke som jag tror heter ica eco. Tror att Kung markatta också har eco aprikoser. Annars finns det nog på vanliga hälsokostaffärer.
    Bellebusis skrev 2010-03-24 10:56:31 följande:
    mina aprikoser är orange! vad är skillnaden? vad betyder eg "osvavlade" ;)?
    De osvavlade aprikoserna är bruna och supergoda. Jag antar att svavlingen är någonslags konserveringsmetod som gör att aprikoserna behåller den ljusa färgen.
Svar på tråden torkade aprikoser