Följer gärna också svar på denna tråd. Vår son är snart 3.5 år och gör som TS son, d.v.s. håller sig så länge det går. Antingen kommer allt i nattblöjan när man sätter på honom den eller i byxorna under dagen när han inte kan hålla sig längre.
Sonen vet exakt både i teori och praktik hur det går till att gå på toaletten. Pottan är för trång för honom när han ska kissa och han kommer av sig när han krockar med pottkanten. Det var så nära att komma något men så krockade den lille med kanten. Så numera sitter han med sittring på toaletten. Han har inga problem med att sätta sig där och han kan sitta upp emot en halvtimme och läsa en bok eller liknande. Han sätter själv dit ringen, tar toapapper, spolar och plockar undan efter sig o.s.v. men det kommer inget.
Han är inte sen på något område utan snarare tvärtom, men det är som att det här med att kissa någon annanstans än i blöjan har låst sig i huvudet för honom. Vi har varit jättepositiva och satt honom där på bestämda tider men inget fungerar. Samtidigt säger han ibland att han inte vill ha blöja men ändå blir det ingen ordning. Jag läste i en annan tråd att det var normalt att barnen kissar flera ggr i timmen ibland eftersom de inte lärt sig kontrollera blåsan då de haft blöja länge och kan då är vana att "skvätta" när de vill. Det kändes iaf lite bättre för mig eftersom jag tycker vi byter byxor och kalsonger så sjukt mycket när han inte har blöja. Det är tydligen normalt.
Vidare har han själv fått följa med och handla kalsonger som han själv vill ha och han är stolt över dessa. Vi har även en pappersklocka med morgon, mellanmål, lunch, läggning osv utmärkta på så han vet när vi ska gå på toa, d.v.s. innan varje större aktivitet. Denna sitter uppklistrad på toalettdörren. Han har själv varit med och ritat den och tyckte det var superkul. Varje gång han har varit duktig och suttit på toaletten så får han sätta dit en papperstoalett (lätt att fixa i nåt bildprogram) i en ficka som sitter nedanför klockan. På så sätt blir det en hel rad små toalettstolar när dagen är slut. Den dag han lyckas kissa minsta lilla droppe i toaletten väntar coola klistermärken på honom.
Bl.a. dagis har sagt att han i så fall helt enkelt inte är redo ännu och att han helt plötsligt en dag kommer att vilja sätta sig och faktiskt kissa. Jag vet inte ärligt talat vad som är bäst. Vi har redan gjort ett uppehåll och försökt igen. Det är inte lättare när barnet är 3 år och trotsig precis... Men aldrig tvinga.
När vi använde pottan så hade vi en Babybjörn-potta. Då sonen har livlig fantasi låtsades vi att bilden med björnen på pratade med honom och att björnen hade glömt hur man gick på pottan. Kunde inte snälla du visa hur man gör? Det fungerade jättebra! På så sätt fick vi honom att komma över tröskeln att sätta sig på själva pottan. Vi ojjade oss och hade oss och sa ojojoj nu har Babybjörnen glömt hur man gör IGEN när man går på pottan! Finns det någon som kan visa honom? o.s.v. Det blev en kul lek som hjälpte mycket iaf.