• stoltmamma87

lek - sorteringslek

håller på med tema miljö och ska börja med sortering. tänkte göra ngn lek så att det blir på ett lustfyllt sätt. har en tanke med att ev göra olika symboler med pappersförpackningar/glas/metall mm och laminera dessa så de blir som kort.

bra tips på lek utifrån detta?

kanske memory?

(förskoleklassbarn)

• Svar på tråden lek - sorteringslek
  • paloma84

Ok, jag kanske kan hjälpa dig!

Menar du sortering i sig, eller sopsortering?
    Lite skillnad ;)

• stoltmamma87
    paloma84 skrev 2010-03-23 19:05:48 följande:
    Ok, jag kanske kan hjälpa dig!Menar du sortering i sig, eller sopsortering?Lite skillnad ;)
    då menar jag sopsortering! de ska "lära" sig att sakerna inte ska slängas på samma ställe liksom
  • paloma84
    Skillnaden är, sortering i sig:
    * barn sorterar i början fritt
    * oftast efter färg, form, storlek, känsel

Vilket innebär att högarna kan ha olika sorterings kriterier. Dvs,
    * en gaffel och en kniv - går att äta med
    * en sten och ett gem - de är hårda

Att sortera på detta sätt är vanligt och bra för de yngre barnen, de sorterar efter erfarenhet.Denna typ av sortering är viktig inom matematiken, att finna eganskaper som är gemensamma eller passar ihop. Därefter kan man börja samtala om "klassificering" med samma kriterier. Dvs,

* vilka är hårda?
    * vilka är mjuka?

osv, att använda sig av samma kriterier vid sortering är exemeplvis viktigt inom naturvetenskapen.

Att sopsortera:
    Vilka är kraven? Glas, papper, metall, elektronik, brännbart osv.

Att tänka på:
    * Vad är barnens förförståelse?
    * Utgå ifrån det och planera din lektion
    * Utvärdera

Exempel på tillvägagångsätt
    * dela upp barnen i smågrupper 2-3 i varje grupp
    * dela ut små plastpåsar, med samlat skräp/ting. Både i form av det vi vuxna tänker som skräp och material från miljön. sten, pinne, lampa, rostigt gem, sockerbit osv.
    * antingen om du låter dem sortera fritt, för att sedan använda dig av detta i din planering av kommande lektion. Dvs du tar reda på förförståelse. Eller så utgår jag ifrån att ni samtalat om sopsortering innan och att de skall sortera. Sen måste du återkoppla. Vissa sopor/ting var svårt att avgöra osv? Vad är egentligen en... (vad det nu är?) och prata om vart den ska/borde ligga.

En vidareutveckling kan vara, att barnen får beskriva olika ting du delat ut för de andra barnen. De andra barnen ska sen gissa vad det är och sortera tinget. (Sv, No)

En annan kul grej, "flyter eller flyter inte" är ju också en typ av sortering :)

Finns mängder att välja mellan, men du bör utgå ifrån din barngrupp och deras förförståelse och bygga vidare på det. Det beror ju även på vad du är ute efter, lärande mål osv. Vad står det i Lpo94?
  • stoltmamma87
    paloma84 skrev 2010-03-23 19:35:21 följande:
    Skillnaden är, sortering i sig:* barn sorterar i början fritt* oftast efter färg, form, storlek, känselVilket innebär att högarna kan ha olika sorterings kriterier. Dvs,* en gaffel och en kniv - går att äta med* en sten och ett gem - de är hårdaAtt sortera på detta sätt är vanligt och bra för de yngre barnen, de sorterar efter erfarenhet.Denna typ av sortering är viktig inom matematiken, att finna eganskaper som är gemensamma eller passar ihop. Därefter kan man börja samtala om "klassificering" med samma kriterier. Dvs, * vilka är hårda? * vilka är mjuka?osv, att använda sig av samma kriterier vid sortering är exemeplvis viktigt inom naturvetenskapen.Att sopsortera:Vilka är kraven? Glas, papper, metall, elektronik, brännbart osv.Att tänka på:* Vad är barnens förförståelse?* Utgå ifrån det och planera din lektion* UtvärderaExempel på tillvägagångsätt* dela upp barnen i smågrupper 2-3 i varje grupp* dela ut små plastpåsar, med samlat skräp/ting. Både i form av det vi vuxna tänker som skräp och material från miljön. sten, pinne, lampa, rostigt gem, sockerbit osv.* antingen om du låter dem sortera fritt, för att sedan använda dig av detta i din planering av kommande lektion. Dvs du tar reda på förförståelse. Eller så utgår jag ifrån att ni samtalat om sopsortering innan och att de skall sortera. Sen måste du återkoppla. Vissa sopor/ting var svårt att avgöra osv? Vad är egentligen en... (vad det nu är?) och prata om vart den ska/borde ligga.En vidareutveckling kan vara, att barnen får beskriva olika ting du delat ut för de andra barnen. De andra barnen ska sen gissa vad det är och sortera tinget. (Sv, No)En annan kul grej, "flyter eller flyter inte" är ju också en typ av sortering :)Finns mängder att välja mellan, men du bör utgå ifrån din barngrupp och deras förförståelse och bygga vidare på det. Det beror ju även på vad du är ute efter, lärande mål osv. Vad står det i Lpo94?
    tusen tack!
  • paloma84
    stoltmamma87 skrev 2010-03-23 19:32:58 följande:
    då menar jag sopsortering! de ska "lära" sig att sakerna inte ska slängas på samma ställe liksom
    För att barn lättast ska förstå/lära sig/få intresse för måste vara elevnära, dvs nära anknyting till deras verklighet.

* Varför bör vi sopsortera? Vad händer med om allt slängs i samma? Att det finns giftiga saker: batterier, rengöringsmedel som inte bör blandas med vanliga sopor. Varför?
    * Vidareutveckla allt. Vart hamnar det vi slänger i toaletten?

Om jag vore du skulle jag använda mig av en kort saga, det fångar lätt barns intresse. Antingen kan sagan sluta med en fråga "Hur ska nu Smilla göra? Hjälp henne att sortera!" Och så barnen samma saker som Smilla hade i sagen och ska hjälpa henne att sortera!
  • Toppen9

Kanske göra som sommarlovsprogramet "Tippen" som sändes nån gång för länge sen de var väldigt inne på sopsortering och lärde barn massor. Kolla på youtube, där finns en del klipp iaf.
    De hade ju bland annat lite tävling om vad som skulle slängas vart - Kan vara kul på slutet när barnen har lärt sig lite mer.

Svar på tråden lek - sorteringslek