Skillnaden är, sortering i sig:
* barn sorterar i början fritt
* oftast efter färg, form, storlek, känsel
Vilket innebär att högarna kan ha olika sorterings kriterier. Dvs,
* en gaffel och en kniv - går att äta med
* en sten och ett gem - de är hårda
Att sortera på detta sätt är vanligt och bra för de yngre barnen, de sorterar efter erfarenhet.Denna typ av sortering är viktig inom matematiken, att finna eganskaper som är gemensamma eller passar ihop. Därefter kan man börja samtala om "klassificering" med samma kriterier. Dvs,
* vilka är hårda?
* vilka är mjuka?
osv, att använda sig av samma kriterier vid sortering är exemeplvis viktigt inom naturvetenskapen.
Att sopsortera:
Vilka är kraven? Glas, papper, metall, elektronik, brännbart osv.
Att tänka på:
* Vad är barnens förförståelse?
* Utgå ifrån det och planera din lektion
* Utvärdera
Exempel på tillvägagångsätt
* dela upp barnen i smågrupper 2-3 i varje grupp
* dela ut små plastpåsar, med samlat skräp/ting. Både i form av det vi vuxna tänker som skräp och material från miljön. sten, pinne, lampa, rostigt gem, sockerbit osv.
* antingen om du låter dem sortera fritt, för att sedan använda dig av detta i din planering av kommande lektion. Dvs du tar reda på förförståelse. Eller så utgår jag ifrån att ni samtalat om sopsortering innan och att de skall sortera. Sen måste du återkoppla. Vissa sopor/ting var svårt att avgöra osv? Vad är egentligen en... (vad det nu är?) och prata om vart den ska/borde ligga.
En vidareutveckling kan vara, att barnen får beskriva olika ting du delat ut för de andra barnen. De andra barnen ska sen gissa vad det är och sortera tinget. (Sv, No)
En annan kul grej, "flyter eller flyter inte" är ju också en typ av sortering :)
Finns mängder att välja mellan, men du bör utgå ifrån din barngrupp och deras förförståelse och bygga vidare på det. Det beror ju även på vad du är ute efter, lärande mål osv. Vad står det i Lpo94?