• ettplustack

Räknas A-kassa och socialbidrag som en inkomst när man söker bostadsbidrag ?

Vet ni om det gör det ?

• Svar på tråden Räknas A-kassa och socialbidrag som en inkomst när man söker bostadsbidrag ?
  • hjohanna

A-kassa T R O R jag räknas.

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • logg81

A-kassan räknas.

Socialbidrag vet jag inte faktiskt men jag antar det. Du får uppskatta en ungefärlig årsinkomst. Ta lite i överkant så du inte blir återbetalningsskyldig.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • ettplustack

Ja men soc tex. där får jag 7200 ungefär som ska räcka till hyra, el mat osv allt. Då överstiger ju min inkomst till mer än 77 tusen kr som är max, hur kan de som har soc få så mycket i bostadsbidrag ?

• logg81

Nej, inte är väl taket 77.000 kr. Jag drar in mer än det om året och jag har bostadsbidrag. Jag har 2600 kr. Tror jag hade en årsinkomst på ca 100.000 förra året...

Finns det inte en liten ruta på blanketten som du skickar in till FK... det ska stå typ "jag uppbär bistånd från socialen"... Högst upp på blanketten om jag inte missminner mej...

• Lily38

Vad jag har förstått så får du inte mer pengar om du har socialbidrag. Det du får i bostadsbidrag räknas bort ur normen du har...så summan blir samma ändå fast det kommer fr 2 olika ställen...men nu tror jag bara att det är så..var så förr...

• logg81
    Lily38 skrev 2010-03-23 19:33:13 följande:
    Vad jag har förstått så får du inte mer pengar om du har socialbidrag. Det du får i bostadsbidrag räknas bort ur normen du har...så summan blir samma ändå fast det kommer fr 2 olika ställen...men nu tror jag bara att det är så..var så förr...
    Ja så är det fortfarande...
  • ettplustack
    logg81 skrev 2010-03-23 19:31:24 följande:
    Nej, inte är väl taket 77.000 kr. Jag drar in mer än det om året och jag har bostadsbidrag. Jag har 2600 kr. Tror jag hade en årsinkomst på ca 100.000 förra året... Finns det inte en liten ruta på blanketten som du skickar in till FK... det ska stå typ "jag uppbär bistånd från socialen"... Högst upp på blanketten om jag inte missminner mej...
    Ja det kanske det gör, jag kollade bara på nätet ;)
    För grejen är som så att min blivande sambo har a kassa och jag kommer ha hjälp från soc, men då kommer vi antagligen tjänta för mycket tillsammans :(
  • logg81
    ettplustack skrev 2010-03-23 19:34:24 följande:
    Ja det kanske det gör, jag kollade bara på nätet ;) För grejen är som så att min blivande sambo har a kassa och jag kommer ha hjälp från soc, men då kommer vi antagligen tjänta för mycket tillsammans :(
    Ah... ja då blir det nog för hög årsinkomst ihop.
    Är du helt säker på att du får behålla socialbidraget? Han kommer ju bli försörjningsskyldig för dej om ni flyttar ihop... (sjuka regler)
  • Malonole

På lappen du fyller i till försäkringskassan så står det "Får du socialbidrag"
    Där kryssar du i om du får det och sen räknar de själva ut.

A-kassa räknas, men om du får socialbidrag trots a-kassa så är det ändå under existensminimum du lever och då räknar FK ut det ändå.

• agua

Har för mig att taket är 110 000 och du får bostadsbidrag även om du får socialbidrag

• ettplustack

Ja alltså han får ju inte jättebra a-kassa så om vi söker soc tillsammans får vi kanske ca 5000 från dem per månad.
    Men jag söker arbete för fullt och är timmvikarie nu så ja vi får kanske hoppa bostadsbidraget :(

• Malonole
    ettplustack skrev 2010-03-23 19:34:24 följande:
    Ja det kanske det gör, jag kollade bara på nätet ;)För grejen är som så att min blivande sambo har a kassa och jag kommer ha hjälp från soc, men då kommer vi antagligen tjänta för mycket tillsammans :(
    Bostadsbidrag räknas ju också ut på lägenhetens storlek/rum och hur många barn man har samt kostnad per månad.

JKag och min man och våra två barn bodde i en lägenhet som kostade 6900/mån och då fick vi bostadbidrag på 1600. Han hade fast jobb och jag jobbade som timvikarie så taskig ekonomi tyckte jag inte att vi hade då inte....
    "Taken" är ju olika från familj till familj.Dvs hur många familjemedlemmar man är mm.
  • ettplustack
    Malonole skrev 2010-03-23 19:56:20 följande:
    Bostadsbidrag räknas ju också ut på lägenhetens storlek/rum och hur många barn man har samt kostnad per månad.JKag och min man och våra två barn bodde i en lägenhet som kostade 6900/mån och då fick vi bostadbidrag på 1600. Han hade fast jobb och jag jobbade som timvikarie så taskig ekonomi tyckte jag inte att vi hade då inte...."Taken" är ju olika från familj till familj.Dvs hur många familjemedlemmar man är mm.
    Vi har inga barn och hyran ligger på 4657 kr
  • Malonole
    ettplustack skrev 2010-03-23 19:57:11 följande:
    Vi har inga barn och hyran ligger på 4657 kr
    Men du har bara socialen som inkomst?

Du kan räkna ut på forsakringskassan.se vad ni kan tänkas få.
    Du skriver 0 i inkomst på dig och ungefärlig årsinkomst på din blivande sambo.

Jag tror nog att ni är beviljade bostadsbidrag eftersom ni inte kommer klara er på A-kassan som sambon kommer ha!
  • logg81

Att söka är inte farligt. Det kostar inget och det värsta som kan hända är att du/ni får avslag.
    Jag tycker definitivt att du ska skicka in en ansökan och se vad som händer...

• gullican

Nej, socialbidrag räknas inte, det är ingen inkosmt utan ett bidrag. DU ska bara ange din sambos A-kassa samt uppskatta hur mycket din timanställning kommer att ge under året.

Svar på tråden Räknas A-kassa och socialbidrag som en inkomst när man söker bostadsbidrag ?