• Anonym (Älva)

Hur ser en dietist ut?

Jag har fått en remiss hos en dietist av en överläkare som jag hade på sjukhuset jag var inlagd på och jag blev helt chockad. Jag var såklart livrädd men åkte dit ändå. Hur ser en dietist ut? snacka om att jag hade upptäckte att jag hade fördomar....såg en slank tjej/kvinna framför mig och ut kom en kort och tjock, jag menar TJOCK! Hon rullade nästan fram.
     Min pappa som gjorde mig sälskap tänkte som jag...
    Det gick bra iaf och ska nu få hemkört näringsdrycker...men oj vad jag blev paff och kände mig hemsk som kom på mig själv att ha fördomar :(

• Svar på tråden Hur ser en dietist ut?
  • Anonym

Det är väl inte fördomar egentligen. Någon som vet hur man ska äta borde ju rimligen äta bra själv och därmed inte vara kraftigt övervikigt. Det finns de som säger "lita aldrig på en smal kock" och jag skulle nog ha problem att lita på en tjock dietist också...

• FH Mamma

alla har fördomar.

De flesta tror säkert dietister är smala men de kan ju vara tjocka pga en sjukdom och inte för att de äter fel.

ta det ine så hårt {#lang_emotions_kiss}

• Anonym (ätstörning?)

Har du (haft) ätstörningar? Jag tänkte att du kanske blev avskräckt av att dietisten inte verkar kunna följa sina egna råd och hålla sig i form. Var inte orolig för det, man kan vara dietist och äta fel, det behöver inte betyda att hon inte är kunnig.

• dotty

de dietister jag träffat har varit väldigt osynliga. typ gråa möss. så tråkiga att man kommer på sig själv med att inte lyssna. alla har varit "naturligt smala". alltså de har haft en sådan kroppsform som ganska uppenbart är lätt att hålla smal. de har dessutom tjatat om att "det bara är att äta rätt så får man ner i vikt. det är inte svårt alls" så jag antar att de utgår ifrån sig själva och hur lätt de har att hålla vikten..

jag skulle mycket hellre haft en tjock dietist. då vet hen iaf vad det innebär att ha viktproblem och hur kämpigt det kan vara och kan ge stöd och tips utifrån det. tjockisar brukar även vara väldigt välinformerade om kost, mat, dieter och övervikt i allmänhet. jag har upplevt att alla dietister jag träffat utgått ifrån hur det "ska vara" och hur kroppen ska fungera. typ säger "ät nyttigt och rör på dig!". lixom duh..

• Musetti

"Min" dietist var typ 55, men såg ut som 35... Sprudlande av energi och med en hy som nästan lyste (på ett bra sätt). Jag var där för att jag inte åt alls (p.g.a. självpåtagen vegankost som jag inte kunde kombinera med mitt tonårsliv).

Trist att jag inte kunde följda hennes råd... Men hon var lite mkt att ta in för en 16-åring.
  • Anonym (Älva)
    Anonym (ätstörning?) skrev 2010-03-23 19:56:24 följande:
    Har du (haft) ätstörningar? Jag tänkte att du kanske blev avskräckt av att dietisten inte verkar kunna följa sina egna råd och hålla sig i form. Var inte orolig för det, man kan vara dietist och äta fel, det behöver inte betyda att hon inte är kunnig.
    ja, jag har ätstörningar och blev så paff att jag bara såg en "tjock" brukar se alla smalare än dom är...så ångesten klev sig stor och jag insåg för första gången att någon var "tjockare" än mig...har aldrig hänt. tack för ert stöd...det här var en chockerande upplevelse :(
  • dotty
    Anonym (Älva) skrev 2010-03-23 20:08:03 följande:
    det kanske är därför de tilldelat dig just den här dietisten? för att ge dig lite nya vinklar på vikt.
  • Anonym (Älva)
    dotty skrev 2010-03-23 20:12:17 följande:
    det kanske är därför de tilldelat dig just den här dietisten? för att ge dig lite nya vinklar på vikt.
    nej så är det inte för hon hade fått remissen av ett namn på en vårdcentral där jag bor och jag fattade noll eftersom jag legat inne i månader på ett sjukhus så visste jag vilken doktor som remiterat mig och det sa hon sen när jag reagerade på det första namnet...hon visste inte ens att en överläkare på ett sjukhus inte får skriva ut näringsdrycker......
  • Javah

Min dietist var supersmal, underviktig skulle jag säga.
    Jag tog det som att de anställt henne för att visa att man föortfarande kunde vara
    smal fast man åt bra typ.... vet inte. Hon fick inte mig att äta bättre ivarjefall... blev bara förvirrad av hennes information, in i ena örat- ut i det andra.
    Men näringsdrycker är ju nice

• Anonym (hum)

Egentligen är det ju jättebra att det finns alla typer av människor i alla yrken, inte minst eftersom du verkar vara lättad över att din dietist var tjock. Personligen skulle jag ha ytterst svårt att få förtroende för en dietist som är tjock, hur trovärdig är hon? Det  är jättebra om dietisten har haft ätstörning (åt endera hållet) före sin utbildning men sen lyckats bemästra problemen, men vad kan hon lära ut om hon inte lyckas själv?

Men du verkar ju nöjd med henne så det blir säkert jättebra. Lycka till!

• Anonym (Älva)
    Anonym (hum) skrev 2010-03-23 20:32:10 följande:
    Egentligen är det ju jättebra att det finns alla typer av människor i alla yrken, inte minst eftersom du verkar vara lättad över att din dietist var tjock. Personligen skulle jag ha ytterst svårt att få förtroende för en dietist som är tjock, hur trovärdig är hon? Det  är jättebra om dietisten har haft ätstörning (åt endera hållet) före sin utbildning men sen lyckats bemästra problemen, men vad kan hon lära ut om hon inte lyckas själv? Men du verkar ju nöjd med henne så det blir säkert jättebra. Lycka till!
    tack :) nöjd är jag då inte då jag gick dit trots att jag inte ville. Jag behöver annan hjälp klar gjorde hon för mig...som det inte är nog med 8 månader på sjukhus?
    Sen blev jag lite sur på att hon var så dömande....jag har ju ändå tagit mig dit. På sjukhuset var jag ju på tvång med vak dygnet runt, räcker inte det? Ok att jag har svårt att dricka näringsdrycker också, men eftersom överläkaren på sjukhuset inte kunde skriva ut så blev hon tvungen att remitera mig dit och det måste JAG förklara för dietisten. Hon var barsk och lite snäsig..och jag känner mig bara DUM...jag har kontakt med vården då jag hämtar medicin samt ett samtal i veckan samma dag. Jag fick sluta min mera intensiva behandling då jag insjuknade i anorexi som jag hade i deras ögon men inte i mina samt att sjukhusvistelsen blev så lång..
    Usch vad det här är svårt och jobbigt, jobbigare än vad jag trodde...borde nog inte ha gått till den där dietisten ändå...
  • dotty
    Anonym (hum) skrev 2010-03-23 20:32:10 följande:
    Egentligen är det ju jättebra att det finns alla typer av människor i alla yrken, inte minst eftersom du verkar vara lättad över att din dietist var tjock. Personligen skulle jag ha ytterst svårt att få förtroende för en dietist som är tjock, hur trovärdig är hon? Det  är jättebra om dietisten har haft ätstörning (åt endera hållet) före sin utbildning men sen lyckats bemästra problemen, men vad kan hon lära ut om hon inte lyckas själv? Men du verkar ju nöjd med henne så det blir säkert jättebra. Lycka till!
    fast man måste väl inte lyckas själv för att man är kunnig och duktig. att lyckas handlar nog snarare om personligt go, inte om kunskap.
  • Anonym (Älva)

Nu ska jag få hemkört näringsdryckerna av schenker på fre, det känns motigt. Hon ville ju pracka på mig fetare sort medans jag sa att det går inte då blir jag illamående. Men jag får mina vanliga som är 100 kcl i och så dom andra för att prova..hua hoppas denna känsla jag känner snart lägger sig. Vi ska ha uppföljning om 3 månader...

• Anonym (ätstörning?)
    Anonym (Älva) skrev 2010-03-24 15:03:21 följande:
    Nu ska jag få hemkört näringsdryckerna av schenker på fre, det känns motigt. Hon ville ju pracka på mig fetare sort medans jag sa att det går inte då blir jag illamående. Men jag får mina vanliga som är 100 kcl i och så dom andra för att prova..hua hoppas denna känsla jag känner snart lägger sig. Vi ska ha uppföljning om 3 månader...
    Kämpa på. Det finns inget annat att göra om du vill komma ur din sjukdom. Själv har jag gått upp 13 kg och känner mig faktiskt smalare nu på 40 kg än jag gjorde på 30 (håller fortfarande på att gå upp i vikt, fast det är trögt, det rör sig inte!) Så den här obehagliga känslan är bara under en övergångsperiod, efter den kommer du att må SÅÅÅ mycket bättre!
  • Anonym (Älva)

Idag kommer schenker med näringsdryckerna hem till dörren...känns så olustigt alltihopa...mår inte bra av detta...kommer skämmas när dom plingar på dörren...vet inte om jag får en räkning i handen....hoppas det..

Svar på tråden Hur ser en dietist ut?