Ridtjejer - svårare förlossning??
Har fått höra att ridtjejer har svårare förlossningar ....stämmer det ?
Blir ofta klippta för att musklerna är starka...fick jag höra idag. Har någon nån erfarenhet ??
Har fått höra att ridtjejer har svårare förlossningar ....stämmer det ?
Blir ofta klippta för att musklerna är starka...fick jag höra idag. Har någon nån erfarenhet ??
Jag har ridit i hela mitt liv och fick också höra det när jag blev gravid. Min bm sa att det bara var en myt...
Jag vet inte vad jag ska tro. Jag hade en väldigt snabb förlossning och det var en av anledningarna att jag sprack så mkt för dom hann ej klippa i tid. Men trots att det gick som det gick så skulle jag göra om det utan att blinka!
Jag höll emot mina krystvärkar i 1,5 timmar och när bm skrämde mig om att bebben kanske bajsat så vart det fart att trycka ut honom... Men jag hade kunnat hålla emot mycket längre... Så det är nog så att vi har bättre musklatur än andra som inte rider... Vi har en större kontroll på den ska man kanske säga...
Jag tror också det är en myt. Jag har alltid ridit, min förlossning tog lång tid, var hemskt smärtsam, fick klippas. Men inte tror jag det beror på att jag rider.
jag har också ridit hela mitt liv. jag sprack inget och behövdes inte klippas under förlossningen. som höll på i ca 12 timmar, den startade med vattenavgång. tror också det bara är en myt....
min morsa påstår det... hon fick ju problem att få ut mig (sugklocka, yttre tryck, klipp), men sen då brorsan kom hade hon inte ridit på flera år och det gick mkt mer lätt... men det beror kanske på att hon redan fött en gång.... han var större än mig men ändå... hmmmm
Puff
Jag tror att man får en lite jobbigare förlossning om man rider men absolut inte jätte stor skillnad.
Myt
Däremot tror jag hellre att ridtjejer har det lättare eftersom de har bra kondition vilket är mycket viktigt under en förlossning
min mamma red, födde mig på 2,5h (från hon vaknade), sprack inte blev, inte klippt.
Jag tror myt!
Har funderat på samma sak men mina kompisar som rider påstår att deras förlossningar har gått jätte lätt... Så det är väl bara att hoppas.
Har 2 kompisar som båda ridit mycket och bådas förlossningar slutade i kejsarsnitt då bebisen "fastnade" i bäckenkanalen...tillfällighet eller starka muskler vet jag ej men dom drog slutsatsen att det var pga ridningen...
Har ridit sedan jag var 8-9 år och haft egen häst i 13år. Hade en jättebra, enkel och snabb förlossning. (drygt 8 timmar totalt från första känningen tills hon var ute). Tror i så fall mer på "arv" dvs hur ens mammas och mormors förlossningar varit. Men, sedan är det nog väldigt individuellt. I vilken kondition man är i, hur barnet ligger osv. Flerföderskor kan ju ha väldigt olika förlossningar från barn till barn.
myt...
red in i det sista med stor och den förlossningen (som var nummer ett var visserligen lång men sprack inget och hade trots eda inga problem att krysta...(de sa att man skulle få det med den tidens eda(liggande) tack vare mina magmuskler)
Kan man slappna av i musklerna så spelar det ingen roll hur starka de är. En kvinna med nomal bäckenbotten kan få krysta i en hel evighet om hon spänner sina muskler. Träna avslappning är mitt råd.