• Joico

Tvätta sneakers i tvättmaskin

Jag har ett par sneakers från Puma, vet inte vad det är för material men det liknar mocka.. fast det är inte det. Och sen är det ränder i nåt som liknar skinn. Jag har haft dom i några år så dom är ganska smutsiga, men hela och fina annars. Har försökt få ren dom men misslyckats. Funderade på om det går att slänga dom i maskinen, går det? :S Försökte googla bild men hittade ingen på dom. Kommer det inte smälla och låta en väldans massa i trumman? Och kan skorna gå sönder?

• Svar på tråden Tvätta sneakers i tvättmaskin
  • Hannah76

JAg har tvättat några av mina Puma (och andra sneakers) med bra resultat. Tvättat på ylletvätt eller handtvätt. Ett par av Pumas blev hårda när de torkat, men mjuknade när jag använt dem.

• Joico

Hanna76: Det låter ju lovande smällde det inte väldigt i trumman då? Jag tror iofs inte att jag har varken handtvätt eller ylletvätt, hmm...

Jag hittade en gammal bild på ett gammalt minneskort, hehe

• mjuik

Det låter rätt mycket men brukar bli bra.
    Jag har tvättat massvis med skor i tvättmaskinen.

Ta inte för varmt bara.

• Joico
    Hannah76 skrev 2010-03-23 22:09:32 följande:
    Jo det låter en hel del..Har du inget program med låg temp?
    Men det är inte farligt då? Typ för trumman. Kan man lägga i nåt tillsammans med skorna, en gammal handduk eller så?

Nja, jag kan ju ställa in temperaturen på 30 grader? Annars vet jag inte, har en ganska basic maskin som är typ 10 år gammal :/
  • Lindreas

Jag brukar köra de flesta skorna i tvättmaskinen när de blir skitiga. Alltså, sneakers. ;) Det låter en del, men faktiskt hjälper det att köra in dem i ett örngott innan, då dunsar de inte runt så mycket. :)

Och kör på 30 eller 40 grader, varmare behövs inte! :)

• Pistou

Jag har också tvättat mina Puma-skor med bra resultat. Dock tvättade jag mitt förra par lite för många gånger och dessa blev torra i lädret och fick fula sprickor framme vid tårna. Har skorna mest mockadetaljer borde du inte ha samma problem, tror jag.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Joico

Det här låter ju jättebra! Jag ska prova imorgon.. det är ingen som fått problem med att sulorna släppt eller så?

• Lindreas
    Joico skrev 2010-03-23 22:14:03 följande:
    Det här låter ju jättebra! Jag ska prova imorgon.. det är ingen som fått problem med att sulorna släppt eller så?
    Nä, det har aldrig hänt, förutom på de skorna som jag använde som löparskor ett tag, de fick tvättas ofta, så efter tio tvättar eller så, så lossnade sulan lite. ;)

Trumman går inte sönder, för övrigt, den håller för det. :) Blöta jeans väger ju bra mycket mer än ett par dojor. :)
  • Joico
    Lindreas skrev 2010-03-23 22:15:29 följande:
    Nä, det har aldrig hänt, förutom på de skorna som jag använde som löparskor ett tag, de fick tvättas ofta, så efter tio tvättar eller så, så lossnade sulan lite. ;)Trumman går inte sönder, för övrigt, den håller för det. :) Blöta jeans väger ju bra mycket mer än ett par dojor. :)
    Skitbra, då kör jag imorgon!

Hehe jo det väger ju mer men de är inte lika hårda kanske..
  • Lindreas
    Joico skrev 2010-03-23 22:23:03 följande:
    Skitbra, då kör jag imorgon! Hehe jo det väger ju mer men de är inte lika hårda kanske..
    Fast trumman tål det, utan problem. Det brukar vara upphängningen som ger sig först när en tvättmaskin säger upp sig, inte själva trumman. Berätta hur det går sen! :D
  • Joico
    Lindreas skrev 2010-03-23 22:27:19 följande:
    Fast trumman tål det, utan problem. Det brukar vara upphängningen som ger sig först när en tvättmaskin säger upp sig, inte själva trumman. Berätta hur det går sen! :D
    Återkommer imorgon {#lang_emotions_sunny}
  • Joico

Åh jag har glömt bort det flera dagar i rad och kommit på det sent på kvällarna.. inte så poppis att tvätta sneakers då kanske Men nu så ligger dom där och bonkar! Spännande {#lang_emotions_dreamer}

• Lindreas
    Joico skrev 2010-03-26 17:16:56 följande:
    Åh jag har glömt bort det flera dagar i rad och kommit på det sent på kvällarna.. inte så poppis att tvätta sneakers då kanske Men nu så ligger dom där och bonkar! Spännande
    Spännande! Jag måste tvätta mina också... :S
  • Joico
    Lindreas skrev 2010-03-26 20:14:58 följande:
    Spännande! Jag måste tvätta mina också... :S
    Dom blev lite sisådär.. det svarta blev svartare men ränderna på sidan (dom breda vid på sidorna, om du kollar på bilden längre upp) är fortfarnade lite brun/gråa
  • Lindreas
    Joico skrev 2010-03-26 20:59:12 följande:
    Dom blev lite sisådär.. det svarta blev svartare men ränderna på sidan (dom breda vid på sidorna, om du kollar på bilden längre upp) är fortfarnade lite brun/gråa
    Tja... All smuts går ju inte bort... Men det blir lite renare i alla fall! :)
  • Joico
    Lindreas skrev 2010-03-26 21:22:56 följande:
    Tja... All smuts går ju inte bort... Men det blir lite renare i alla fall! :)
    Japp! Det var dubbelrosett på skosnörena men dom hade lindad upp sig helt när jag tog ur dom ur maskinen, haha
Svar på tråden Tvätta sneakers i tvättmaskin