• Jo79

Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet?

Ja?

Min sambo är hemma nu, och ska så vara fram till 31 januari. Sedan ska jag ta över igen, och vara hemma tills aug. 06. Helst hade vi velat lösa det så att jag är hemma fyra dagar i veckan och han en, men hans arbetsgivare vill inte gå med på det. Kan han nekas att vara ledig när vi har dagar kvar? Ellen är 18 månader 3 februari.

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet?
  • Celindan

Om din sambo säger till sin arbetsgivare minst 2 månader innan han vill vara föräldraledig så har han enligt lag rätt att vara det. Om arbetsgivaren protesterar så gå till facket - din sambo har rätten på sin sida!

• Någon

Fast däremot har man bara rätt att ta ut ledighet i ett visst antal perioder (tror att det är två eller tre). Om de räknar att det är en ny period varje gång han är på jobbet och sedan kommer tillbaka kan de alltså neka honom det. Således, de kan bestämma att han ska göra det i sammanhängande perioder och inte strödagar.

• Jo79

Jag har för mig, och kan ha helt fel, vilket jag hoppas! - att man "bara" får ta tre perioder föräldraledighet under ett år när barnet är över 18 månader, vilket Ellen ju är i februari. Har jag fel? (hoppas hoppas....) Det skulle ju då innebära att arbetsgivaren kan säga nej när det gått tre veckor, tre måndagar och då tre perioder...?

• Någon

Så här står det på FK:s hemsida:

Det går att ta ut en sammanhängande ledighet eller att dela upp ledigheten på högst tre perioder varje kalenderår.

Det står ingenting om att detta gäller vid en viss ålder på barnet.

• Celindan

Hmm...*fundersam* Min sambo är hemma varje fredag, men det har han tänkt att göra under ett års tid, och det ska verkligen inte räknas som mer än en period då.

• luzorsus

Det heter ju så att man får bara ta fp i tre perioder per år, mer definierat än så är det tyvärr inte. De flesta arbetsgivare är snälla med folk som är föräldraleig aoch tillåter sådan ledighet men all aär ju tyvärr inte lika medgörliga. Så de kan tolka det som att varje gång han är ledig, varje fredag, att se det som en period i princip...................Hoppas han kan tala lite förstånd med sin arbetsgivare annars har han nog inte mycket stöd att hämta från tex. FK.

• Majsan71

Det där är en tolkningssak tydligen. Vi hade tänkt dela på dagarna under några månader och ta ett par dagar var varje vecka men det gick inte makens arbetsgivare med på. De menade att om han tar varje mån-tisdag under tre veckors tid så var hans tre perioder slut. Enligt facket fanns det utrymme för denna tolkning.

• snopy

Förutom att man har rätt att vara föräldraledig i tre perioder varje år (då man tar ut föräldrapenning) har man rätt att arbeta deltid ner till 75 % oavsett om man tar ut någon föräldrapennig eller inte. Alltså kan inte arbetsgivaren neka din sambo att vara ledig en dag i veckan. Om arbetsgivaren ändå har gjort det kan de bli skyldiga att betala skadestånd enligt föräldraledighetslagen 22 §

I föräldraledighetslagen står det bl.a. att man ha rätt till:

3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
    4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).

Hela föräldraledighetslagen finns på www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.HTM

• luzorsus

ja just det man har ju rätt att gå ner i arbetstid utan att tappa rätten till sin heltid............det har du så rätt i......rätt att gå ner till 75% utan att tappa heltidstjänst, rätt att gå ner till 50 % men då kan man tappa sin heltid..........

• Någon

Fast frågan är om detta bara gäller ena föräldern som har rätt att gå ner eller båda?

• snopy

Oj. jag trodde att båda fick gå ner i tid samtidigt. Båda har ju t.ex. rätt att vara lediga de första 18 månaderna. Vi har lite funderingar på att gå ner i tid båda två. Var har du hittat informationen om att det bara gäller den ena föräldern? I lagen står ju bara om vilka rättigheter till ledighet man har som förälder och ingenting om att det påverkas av hur den andre förälderna gör. Sedan får man ju inte ta föräldrapenning samma dag, men gå ner i tid trodde jag båda fick. Det var ju synd att det inte var så...

• Jo79

Alltså... förstår jag rätt?

Om min sambos arbetsgivare inte vill vara snäll och låta honom vara föräldraledig varje måndag, så kan han alltså gå ner i tid, och vara ledig varje måndag ändå? Alltså jobba 80%? Och jag kan antingen ta måndag-fredag f-ledighet eller ändå jobba måndagar som vi tänkt?

• snopy

Ja, han har rätt att gå ner i tid. Arbetsgivaren får inte säga nej till det och precis som Iuzorsus skriver kan han inte förlora sin heltidstjänst pga det. När han vill har han rätt att jobba heltid igen. Om han tar föräldrapenning på måndagarna eller inte kan ni väja själva.

I föräldraledighetslagen står det så här:
    7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår.

Svar på tråden Kan arbetsgivaren neka föräldraledighet?