Staffordshire bullterrier?!
Finns det någon här på FL som har staffordshire bullterrier och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Vill veta ALLT om hur det är att äga en staffe
Finns det någon här på FL som har staffordshire bullterrier och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Vill veta ALLT om hur det är att äga en staffe
Hejsan!
Äger ej en staffe men träffat en hel del staffar.
Jag uppfattar staffen som en glad, energisk, rolig och tålig hund, matglad.
En allroundhund som passar den lite mer aktive till både sällskap och träning.
En del av de staffar jag träffat har haft svårigheter med hundar av sitt eget kön.
Var dock noga med val av kennel, med tanke på HD och allergier hos staffen.
Vi har en staffe, kan säga att det är en helt underbar ras. Pigg, glad och energisk. De är otroligt sociala, så var beredd på en hel del social träning, eftersom det tar ett tag innan de fattar att alla inte vill hälsa å bli slickade i ansiktet. Det är en väldigt känslig ras, så mkt tålamod krävs, de blir mkt lessna om man blir arg.
Angående höfterna, så ja, många röntgar inte sina hundar eftersom detta inte är ett krav hos rasen. Det beror på att en staff m C-höfter kan exvis må bättre än en labbe med B-höfter pga staffens kroppsbyggnad. De är små och kompakta och har väldigt mkt muskler i förhållande till sin storlek och lider därför oftast inte av att ha lite sämre höfter. Vi röntgade vår staff för ett tag sen, och han hade C-höft visade det sig (vi röntgade honom av en annan anledning inte för att kolla höfterna), men både vetrinären och sköterskan sa bara, att vanligtvis röntgar man inte staffar för de lider oftast inte av dåliga höfter, utan alla muskler gör att de "håller ihop" bra ändå.
Sedan finns det kennlar som röntgar sina hundar så man kan ju vända sig till en sån om man är orolig.
Förresten så är det en väldigt bra barnhund oxå, han har världens tålamod med vår dotter. Det var dock jobbigare i början när han var valp, för han var väldigt bitig.
Lycka till!
Låter ju superbra
Översociala hundar är vi vana med - har ju en labbe nu. Han äääääälskar alla och tror alla älskar honom. Väldigt lekfull och busig - alla tror han är en valp trots att han är fyra år.
Tror en staffe skulle vara ett perfekt tillskott i vår familj; stor hund i mindre förpackning. Ska söka vidare efter den perfekta uppfödaren!
Låter ju superbra, kan säkert passa en staffe bra med en pigg labbe. Själva har vi en lat gammal Boston terrier tik som inte alls uppskattar vår busiga staffe. Dessutom har hon inte så mkt att sätta emot när han glad i hågen kommer studsande. :)
Staffe är verkligen en stor hund i liten förpackning, en toppenhund!
Lycka till, kan rekommendera att åka till rasspecialen och kolla in vovvar och uppfödare, brukar vara superql å så träffar man många trevliga voffsingar och människor. I år kommer rasspecialen att arrangeras i Gränna, brukar vara första helgen i Juli.
Jag får inte fråga vilken uppfödare din staffe kommer från?
Hej
Vi har också en staffe. En helt underbar hund som älskar vår dotter. Han mår som bäst när vi är aktiva med honom. Han är en riktig humörs hund man ser när han är sur, väldigt personlig säger de som träffar han. Snällare hund får man leta efter. Oerhört tålmodig med barn. Går bra med alla hundar men ska väl sägas att han är kastrerad, anser att ska de inte använda kulorna klarar de sig bättre utan.
Kan nog säga att han är nog inte den smartaste hunden men som sagt den snällaste!
Vi har också en staffe. Har haft henne i ett år. Hon kommer från väldigt dåliga förhållanden så jag har ju inte lika lätt att ge en klar bild som alla andra. Men det jag kan säga e att. Otroligt godmodig hund, en överlevare utan dess lika, glad och positiv och energisk. Min hund hade dock inte kunnat slappa en dag det funkar inte för henne Hon behöver mycket mental stimulans och motion. Helt klart den goaste hundras som finns. Roliga som tusan med sina grodleenden, idiotryck och läten liknar ingen annan hund.
Det är en helt underbar ras!
Min make hade en sån när vi träffades.
Tyvärr fick Kim lämna oss för 2 år sen men han fick iaf leva tills han var nästan 15 år. Han blev förmodligen en av de älsta staffarna då eftersom det var en så ovanlig ras när maken skaffade honom.
Han var gosig, ville kelas, älskade att slöa!
Han hade aldrig några kroppsliga besvär, de han fick kom av ålderdom sas.
Härligt att höra från fler staffeägare :) Är helt säker på att det är rätt ras för oss! Men tar gärna emot uppfödartips från er! Har hittat en utanför GBG men vill gärna ha fler åsikter :)
Vi har en Staffe-tik på lite drygt tre år och två killar, en Amstaff och en Schäfer. Håller med om allt som skrivits innan. En super hund. envis, glad, älskar människor, älskar ligga i soffan, sola en riktig livsnjutare som gärna hade bossat äver allt och alla om hon hade fått.
Men jag vill göra ett tillgägg då det gäller att leta uppfödare. Hunden som ras är läraktig, tålig och tuff men vad vi har kunnat uptäcka så är det många uppfödare som avlar på de mentalt lite vekare hundarna för att få fram "mjukare" hundar. Vilket har gett hundar som vår som är bossig men feg, en dålig kombination. Nu har vi jobbat mycket med henne så hon funkar bra, men hade hon kommit någon annan stans så hade det kunnat bli en mindre trevlig hund. Så jag tipsar om att ha koll på vilken "sorts" hundar man vill få fram, de ska givetvis inte vara "mördarmaskiner" utan bara vara som rasen är
Ja när jag har kollat runt så är genomfört MH viktigt för mig. Ser dock till min stora fasa att flera hundar som går i avel har 3-5 på skott. Inte okej för mig då jag vill ha en "fast" hund. Men det låter som en staffe efter bra linjer kan funka bra med min goa, lite halvgalna, labbe :)
Tyvärr visar MH på just staffar inte så mycket det kunde vi se då vi gick med vår, mycket därför att de som håller i MH sällan har Staff-erfarenhet, de jämför med Schäfer, Labb eller vad det nu kan vara. Synd! Vi har kört MH på vår Staff och vår Schäfer. Schäfern var ju som gjord för detta men då vi körde Staffen så kom inte hennes svaga sidor fram. Vår uppfödare var väldigt noga med linjer, att man skulle köra MH osv, men vi kunde se att det inte bara var vår lilla snutta som var lite "schitzad" i kullen (vi körde MH tillsammans med alla hennes kullsyskon)
Vår snutta kampade inte alls, för hon ville hälsa på folk, hon är inte skott rädd, var inte speciellt rädd för något av det som dök upp undet MH (kommer inte ihåg hennes resultat i siffror). Men vi kan se att hon har väldigt lätt att bli aggressiv då hon blir rädd, hon mesar vid maten (var mkt värre då vi fick henne) och nojar över töntiga saker som folie. Och nej, hon var sån från börjad (vi fick henne som valp) och har nu blivit mycket bättre. Och samma tendenser kunde vi se hos några av hennes kullsyskon, men där handlade det om stabila hanhundar som var hos förstagångshundägare...
Så jag tycker att du inte ska stirra dig blind på MH testen utan prata med uppfödarna för att höra hur de beskriver vilken sorts hundar de eftersträvar att få fram. Stämmer deras beskrivning med hur en Staff "ska" och allt annat ger ett vettigt, seriöst intryck så borde det ju vara lugnt. Denna sortens hundar blir så lätt ocharmiga om de är instabila
Lycka till med letandet!
Men det är ju det som är så bra med MH...det finns inte rätt eller fel - förutom just på skottdelen. MH't får man inte godkänt eller underkänt i, det är ju en beskrivning av hundens mentala status och förmåga. Får hunden en 5:a i skott så bör den inte gå i avel - varesig det är en staffe eller schäfer.
Så nej, jag stirrar mig inte blind på dem :) Men jag föredrar om föräldradjuren genomgått MH, det tyder iaf på engagerade uppfödare.