• Jesssicaaa

Hur få han att sluta bitas??

Storebror på 3,5 år biter lillebror på 2 år allt oftare. Hur ska jag göra?
    Ex. en situation idag, båda pojkarna ligger i soffan och myser under en filt, lillebror tar filten och tänker lägga sig i andra sidan av soffan, då biter han lillebror i rumpan. Oftast brukar han bitas på ryggen annars. Men så fort han blir arg så händer det här. Jag tycker jag är nog hård med han, men har nån ngt tips på hur jag ska få bort det?

• Svar på tråden Hur få han att sluta bitas??
  • Mälaröbo

Tyvärr handlar det nog mest om att vänta ut det.
    Säg nej, ta bort honom från situationen, se till att han säger förlåt och avled är mina bästa tips.

• Jesssicaaa

han är ofta i sin egen lilla värld om man försöker förklara enkelt och samtidigt avleda, då pratar han om ngt helt annat och ler mot mig...som nån trots grej...

• Lindreas

3.5... Klurig ålder det där! På förskolan där jag jobbar tar vi bort barnet helt från situationen, för att skydda det utsatta barnet. Därefter förklarar vi bestämt att VI BITS INTE. Sen gäller det att hålla ut... Det går över!

• Jesssicaaa

ja det är jättesvårt, men han har hållt på länge nu(flera månader minst), och man hinner inte alltid med, tycker synd om lillebror..

så trist att alltid behöva bli så arg på han då han inte verkar ens förstå..

• Lindreas
    Jesssicaaa skrev 2010-03-24 08:12:24 följande:
    ja det är jättesvårt, men han har hållt på länge nu(flera månader minst), och man hinner inte alltid med, tycker synd om lillebror.. så trist att alltid behöva bli så arg på han då han inte verkar ens förstå..
    Han tar nog inte till sig det längre. Självklart hinner man inte alltid, det går ju supersnabbt! Men jag plockar alltid bort ett barn som bits, om det så bara är ut ur rummet och ungen sen kan gå tillbaka, men jag tycker det är viktigt att det HÄNDER något, inte bara att man får skäll.
  • Dr Mupp

Först och främst så gäller det att undvika att situtionen uppstår. Där är kommunikation verkytyget. Lär båda barnen att de måste lyssna på varandra och respektera det de säger. Om storebror säger nej eller sluta så måste lillebror sluta.
    Blir det bet ändå så sära på barnen. Och förklara om igen att man inte får bitas.

Vi har ett liknande problem här hemma förutom att de slåss istället för att bitas. Och problemet är helt klart kommunikation. Storebror 5 år, lyssnar inte när lillebror 3 år säger åt honom att sluta och då blir lillebror arg och slår.

• Jesssicaaa

Ja, jag brukar skicka ut han så han märker att han inte får vara med oss andra när han bits...
    han har dock väldigt starka känslor allmänt storebror, han har tidigare haft affekt anfall (blir så arg och ledsen så han svimmar av) så det går inte att förklara så bra när han är "uppe i varv", har nu försökt prata med han vid ett lugnare tillfälle och det verkar ha "gått in" iaf...

Svar på tråden Hur få han att sluta bitas??