• etanol

Hur sjuk anses jag vara då?

Fanns bara denna och "Hälsa" att lägga frågan under, och eftersom det handlar om både o-hälsa som jobb så fick den hamna under kategorin "Arbete"...

Har öroninflammation som vägrar att gå över trots upprepade försök med olika penicillinkurer (är inne på den tredje sorten nu). Jag har ont, inte bara i örat utan halva skallen värker, trots att det gått hål på trumhinnan. Har varit till läkare 3 ggr som skriver ut nya penicillin, jag är yr i bollen och dödstrött hela tiden så nu är jag sjukskriven veckan ut.

För mig skulle det här med öroninfl. låta dels som ett skämt (för att det mest drabbar barn) dels som en dålig ursäkt för att gå hemma istället för att jobba. Är det så det låter i era öron också?

Nu sitter jag ju här och "vet" att jag är i ganska risigt skick annars skulle jag ju aldrig vara hemma. Jag har dessutom läkarintyg och knaprar ju uppenbarligen receptbelagda mediciner, men ändå så känns det som att man fuskar liksom, om ni förstår hur jag menar.

Ja, hur sjuk anses jag vara, tycker ni?

• Svar på tråden Hur sjuk anses jag vara då?
  • Lindreas

Du har öroninflammation, med brusten trumhinna, och äter penicillin. Du ska vara hemma. Så enkelt är det. Jag är alltid hemma första dagarna med öroninflammation, och har aldrig blivit ifrågasatt.

Men att du har så ont, det kan inte vara så att du fått bihåleinflammation också? Vad äter du för penicillin nu, och vad har du ätit tidigare?

• Hannah76

Vet faktiskt inte. Jag har jobbat när jag har haft öroninfektion och hörselgångsinfammation. Men man kan ju inte jämföra. Det är du som förorar på att gå hemma.

• etanol

Lindreas:
    Det började ju först med en dunderförkylning som gick över i örat. Har fått Kåvepenin, Ery-Max och nu äter jag nåt som heter Amoxycillin (tror jag det var).

Grejen är att min trumhinna sprack för drygt en vecka sedan och jag har varit till läkare tre ggr sedan dess, senast igår då han även sjukskrev mig trots att det gått lång tid, men han sa även att det är en kraftig inflammation och efter 7 dagar med det i kroppen så tar man slut...

Hannah:
    Ja jag har ju inte haft det här i vuxen ålder tidigare, och tro mig, jag jobbar hellre än att sitter hemma och har tråkigt (och förlorar pengar som du sa )

• Lindreas

Har du varit hos en öronläkare? Jag får öroninflammation så fort jag blir förkyld, och trumhinnan spricker nästan alltid fem timmar efter att det börjar göra ont i örat. Kåvepenin hjälper inte alltid, men då får jag Lorabid i stället.

Dock har det ibland visat sig att läkaren som konstaterat öroninflammationen och skrivit ut penicillinet inte alltid haft full koll på vilken bakterie som orsakat det, och då har jag inte fått rätt sort direkt.

Amoxycillin är ju ett bredspektra, som tar död på det mesta, och det är klart du är däckad! Ja, du förlorar en del pengar, men skulle du klara av att jobba som det är nu?

Dessutom tycker jag att du borde ringa öronmottagningen på en gång, om du kan, om du inte blivit bättre snart!

• etanol

Lindreas:
    Nej jag har varit hos familjeläkaren bara, plus jourmottagningen i fredagskväll. Öronmottagningen trodde jag man behövde remiss till? Jag har inte ens tänkt på att kontakta nån annan än min vanliga fam.läkare, men håller det här i sig så kanske jag ska ligga på lite så jag får komma dit istället. Tack för tipset!

Ja, visst gör penicillinet att man blir sänkt, men jag har haft en riktigt otäck hosta som sitter djupt som gör att att jag blir alldeles slut. När jag var till jourläkaren så misstänkte hon lunginflammation, men igår så tog dom ett CRP (tror jag det heter) som inte visade något. Oavsett så skulle penicillinet ta död på sånt också har jag läst. Jag är bara orolig att jag ska ha någon resistent bakterie som vägrar dö av penicillinet.

Sen är det ju så också att man alltid har dåligt samvete för jobbet när man är sjuk, vabbar eller för den delen, har semester så jag är nog extra nojjig också

• Mamma 04 och 06

Om du inte brukar vara hemma från jobbet i tid och otid så tror jag inte att någon misstror dig, utan kollegorna tycker säkert bara synd om dig!

Som du beskriver situationen så kan du ju inte jobba, så sluta ha dåligt samvete. Det är väl bara att inse att öroninflammation tyvärr gör oerhört ont, både på stora och små.

• etanol

Mamma 04 och 06:
    Tack.

Nä vi brukar dela på vab härhemma och själv är jag sällan sjuk eller så tajmar jag det med ledighet men jag vet att chefen ogillar när man är borta och har även sagt det till mig så det är klart att det känns olustigt när det aldrig går över heller...

På tal om trötthet *skratt* så är det way past my bedtime nu. Tack ni som har lyssnat och kommenterat! Godnatt med er.

• Lindreas
    etanol skrev 2010-03-23 22:56:41 följande:
    Lindreas: Nej jag har varit hos familjeläkaren bara, plus jourmottagningen i fredagskväll. Öronmottagningen trodde jag man behövde remiss till? Jag har inte ens tänkt på att kontakta nån annan än min vanliga fam.läkare, men håller det här i sig så kanske jag ska ligga på lite så jag får komma dit istället. Tack för tipset! Ja, visst gör penicillinet att man blir sänkt, men jag har haft en riktigt otäck hosta som sitter djupt som gör att att jag blir alldeles slut. När jag var till jourläkaren så misstänkte hon lunginflammation, men igår så tog dom ett CRP (tror jag det heter) som inte visade något. Oavsett så skulle penicillinet ta död på sånt också har jag läst. Jag är bara orolig att jag ska ha någon resistent bakterie som vägrar dö av penicillinet. Sen är det ju så också att man alltid har dåligt samvete för jobbet när man är sjuk, vabbar eller för den delen, har semester så jag är nog extra nojjig också
    CPR (sänkan) visar egentligen bara om du har en infektion i kroppen som är orsakad av bakterier, men det var ju bra att du inte har det! :)

Jag tror inte att det är en resistent bakterie, däremot så dödar ju penicillinet ALLT som finns i kroppen, och det kan man bli rejält sänkt av ett par dagar! Om det går hål på trumhinnan så brukar man kunna få en remiss till öronläkare (vilket normalt går fort) för att kolla att det läkt bra, särskilt som vuxen. Så är det i alla fall här. :)

Antar att de tagit ett halsprov på dig också? *ryser lite av tanken*

Hoppas du mår lite bättre idag! :D
  • etanol

Lindreas:
    Tack för omtanken!

De nog ett näsprov som inte var så trevligt, men halsprov har dom inte tagit om det nu inte är samma sak. Dom stoppade in ett topsliknade föremål på ståltråd genom näsan och viftade runt med den, det var ju inte så mysigt det heller

Ja det gick hål men nån remiss har jag inte sett till, däremot tänkte jag få till en efterkontroll om tre månader bara för att kolla att allt är ok därinne. Jag har en mor som blev döv (kroniskt) utan anledning och förvarning så jag är ju lite orolig att det ligger i släkten sas.

• Niveaa

En bi fråga. Någon som vet hur lång tid det tar innan en brusten trumhinna läker.
    Fick ont i örat i fredags på lördagen brast trumhinnan.
    Hur lång tid tar det innan det läker och man får hörseln tillbaka?
    Förstår att det är individuellt men hur lång tid har det tagit för er?

Svar på tråden Hur sjuk anses jag vara då?