• simba23

Botade graviditet er endometrios?

Hej.
    Min läkare säger att det bästa botemedlet meot endometrios är graviditet.
    Men jag har hört/läst att det inte går att bota endo, bara att förhindra att det blir värre.
    Och jag har hört om vinnor som blivit VÄRRE under graviditeten! Men han säger att det är mycket ovanligt.

Snälla, någon som vet och har erfarenhet av endo och graviditet?

• Svar på tråden Botade graviditet er endometrios?
  • korfu08

MIn blev mycket värre efter min graviditet och syskontillverkningen har bestått av två missfall och borttag av cysta och titthålsoperation och fick börja med p piller i höstas för att förhindra smärtan och nu skall jag försöka sluta efter påsk och få ett syskon till vår dotter, förhoppningsvis och då får jag se hur värken blir.

• simba23

Usch, vad tråkigt att höra. Man hoppas ju att det ska bli bättre men tydligen kan det gå lite hur som helst. Hoppas du blir bättre och att ni lyckas med syskonförsöket!

• Fru U

Endo är en kronisk sjukdom men en del har en lättare variant som svälts ut helt under graviditet och inte återkommer, men oftast så är det inte så.

Jag har genomgått flera medicinska behandlingar som motsvarar hormontillståndet i kroppen under en graviditet avseende endometrios och min endo är kvar.

Fast min första (spontanta) graviditet lindrade endometriosen i flera år, så helt otänktbart är det inte att det sker

Svaren bor i hjärtat
  • simba23

Hmmm, jag såg visst ut som ett "råttbo" invändigt (läkarens ord) så chansen att det försvinner helt är väl inte så stor antar jag... Men lite lindring skulle vara ett stort plus! Skönt att höra att du blev bättre och inte sämre i alla fall. Tror den där tjejen som varit med på TV ett par gånger och pratat om endometrios (i fråga doktorn och efter 10) blev sämre! Det vore ju fruktansvärt om man äntligen yckades bli gravid och så fick man gå och ha ont hela tiden! Vad gör man då...?

• Fru U

Jag har läst om de som inte fått lindring under graviditeten utan det har fortsatt vara lika illa men jag har aldrig hört talas om någon som fått det värre då.

Svaren bor i hjärtat
  • Gravid2010

Jag har inte fått tillbaka mina smärtor sen jag blev gravid -06.. Och nu är jag gravid igen. Funderar på att sätta in en hormonspiral efter detta.. för att mota endon i dörren sas.

• Sootie

Jag hade inga smärtor under gravditeten och första och andra månaden med mens efter så klarade jag mig på panodil men sen var det tillbaxs som vanligt igen för mig.. :( Har också fått börja m pp för smärtorna, vilket inte funkar pga av konstanta småblödningar. Så här är det samma som innan tyvärr både med smärtor och svårt att bli gravid..

• simba23

Skönt att det verkar försvinna under graviditet, men tråkigt om det kommer tillbaka. Var kommer alla dessa småblödningar ifrån undrar jag, någon som vet? Har mer eller mindre blödit sen nyår... börjar ledsna rejält på det! 

• korfu08

Skall göra ett syskonförsök igen och hoppas att det inte slutar i missfall denna gång och hade jätteont de två ggr jag var gravid innan missfallen. Men man får hoppas att det funkar bättre denna gång.

Svar på tråden Botade graviditet er endometrios?